Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Hoezo te weinig allochtonen voor de klas?

[Opinie] Hoezo te weinig allochtonen voor de klas?

Mieke Van Hecke, dé opperdirectrice van het katholiek onderwijs vindt dat er meer andersgelovigen les moeten geven in de katholieke scholen. Ze doelt in de eerste plaats op moslims.

Allochtone leerkrachten zouden brugfiguren tussen de school en de allochtone ouders kunnen zijn, klinkt het aan de Guimardstraat. Uiteraard was Anissa Temsamani (parlementslid Sp A) er als de kippen bij om dit positief signaal toe te juichen.¨Taalachterstand en het negatieve imago van het lerarenvak spelen een grote rol. Te weinig allochtonen hebben de ambitie om zelf voor de klas te gaan staan¨, luidde het aan de Hertogstraat.

Toen ik vanmorgen bovenstaande uitspraken las dacht ik spontaan terug aan Nawal en vele anderen die een paar jaren geleden met vol enthousiasme begonnen aan hun lerarenopleiding aan de Erasmushogeschool Brussel. Het is een vereiste om in het eerste jaar van deze opleiding praktijkstage te doen. Hun droom om ooit voor de klas te staan zou eindelijk in vervulling gaan! Nu niets is minder waard. Nawel heeft nooit een school kunnen vinden waar ze met haar hoofddoek stageles kon geven en is bijgevolg gestopt. Ze werd samen met de anderen voor een ultimatum gesteld: ofwel doen ze hun hoofddoek uit ofwel zetten ze een punt achter hun opleiding. Zeer veel meisjes die deze opleiding begonnen, zijn nu gestopt omwille van dit dilemma. Niet omdat ze dat wilden, maar omdat ze niet anders konden.

Taalachterstand en het negatieve imago van het lerarenvak spelen helemaal geen rol! Dit zijn intelligente, taalvaardige studenten die bewust kozen voor een lerarenopleiding, maar die door hun levensbeschouwelijke keuzes aan de kant werden gezet door ons onderwijssysteem. Een onderwijssysteem dat volgens mij onze kinderen juist moet aanleren hoe ze moeten samenleven met anderen i.p.v. te discrimineren. Leg me even uit hoe je dat doet door leerkrachten in spé te weigeren. Ons onderwijs moet toch juist een voorbeeldfunctie nemen en er juist voor zorgen dat jongeren, ouders, leerkrachten bewust leren omgaan met diversiteit en daar hoort de hoofddoek nu eenmaal bij!

Als Mieke van Hecke echt werk wil maken van een divers lerarenkorps, dat een weerspiegeling zou moeten zijn van onze multiculturele samenleving, dan stel ik voor dat onze scholen stoppen met zich in te laten met de persoonlijke en levensbeschouwelijke keuzes van haar leerlingen én haar leerkrachten! Ik ben er zeker van dat het tekort aan allochtone leraren waarover Van Hecke spreekt snel opgevuld zal worden! Het doel heiligt de middelen, toch? Voor Nawel en vele anderen is het te laat, maar misschien opent het voor anderen een aantal ‘schoolpoorten’.

Laila Ekchouchou
Platform Blijf van mijn hoofddoek!

Rare vogels

Ze willen wel meer islam in Belgie, en wel meer moslims voor de klas, maar niet meer hoofddoeken. Rare vogels, die katholieken. Terwijl ongelovigen toch ook zonder hoofddoek op school mogen zitten, iets wat als provocerend ervaren wordt door vele moslims.

waar heb je het over, ben je

waar heb je het over, ben je moslim en ervaar je dat als provocerend? Het ging over democratische en mensenrechten, niet om atheisme vs religies.

Religies

Volgens mij gaat het artikel over het feit dat Van Hecke meer moslims voor katholieke klassen wil. Heeft toch iets met religies te maken of niet?

Geachte heer/mevrouw Hoorn,

Geachte heer/mevrouw Hoorn,

Langs deze weg had ik graag willen reageren op uw reactie op mijn opiniestuk (Juffrouwen met een hoofddoek) dat ook verscheen is in De Standaard (15 maart 2006).

U vraagt zich af wat mij ‘behelst’ om hoofddoekdragende leerkrachten op te dringen. Graag had ik verwezen naar artikel 2 en 18 van de Universele verklaring van de rechten van de mens.

Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of andere status.

“Eenieder heeft het recht op vrijheid van gedachte, van geweten, en van godsdienst; dit recht sluit de vrijheid in van godsdienst of van overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid zijn godsdienst of zijn overtuiging te belijden, alleen of gemeenschappelijk, zowel in het openbaar als in eigen kring, door middel van onderwijs, praktijk, eredienst en ritus.

Uiteraard is België als democratisch land één van de ondertekenaars en daarbovenop heeft België reeds in 1974 Islam erkend als officiële godsdienst, dus laten we zeggen dat ik, als Belg, gewoon mijn ‘universele mensenrechten’ uitoefen! Ik belijd de godsdienst die IK wil en ik spreek de taal die IK wil zoals vermeld in bovenstaande artikels. Vervolgens mag ik u er op attent maken dat ik:

* school zal blijven lopen in onze Vlaamse scholen, samen met u!
* zal blijven werken in onze Vlaamse bedrijven, samen met u!
* gebruik zal maken van het openbaar vervoer, samen met u!
* zal blijven winkelen in onze Vlaamse winkels en daar hoofddoeken zal blijven kopen in alle kleuren van de regenboog, gewoon omdat IK dat wil! Samen met u!

Dus u kan wel constateren dat ik helemaal niet de intentie heb om te verhuizen. Maar uiteraard als u het hier niet aanstaat dan houdt niemand u als vrij mens tegen om dat niet te doen!

Met vriendelijke groeten

een waarde landgenoot, 'Mejuffrouw Laila Ekchouchou

BERICHT

Aan het Platform' Blijf van mijn Hoofddoek' (en mijn lijf...)
Aan Laila Ekchouchou

Gelezen in De Standaard : Jufs' met hoofddoek : schandalig vernedend absoluut anti-integratie en verder gaande afschuw van Moslims verzekerd!

Mrs,Mr,
Maar wat behelst dan toch
"chouchou-ke" Laila,met de hulp van 'De Standaard' (haar Waarde
Redaktie goed omlijnd in die krant..!) om ons nu ook al moslim
leraressen op te dringen, met natuurlijk die vernederende hoofdoek
erop,die vooraan in de klas onze kinderen hun Koran ,hun Sharia
,Fatwa en andere achterlijke Islamregels gaan beginnen te
verkondigen !

Beseft men daar nu bij die dienaressen van Allah niet dat die stomme hoofddoek synoniem is en blijft van de onderwerping van de vrouw aan de matcho-musulmannen, aan die verstarde godsdienst met zijn schandalige vernederende regels voor de vrouw? Waarom hebben onze westerse vrouwen 60 jaar gevochten om zich te bevrijden van die afschuwelijke onderwerping aan de man, aan de godsdienst die de vrouw als een tweede rangs" wezen" beschouwde of deed verstoppen "in de keuken"...Om terug onze dochters door die waanzinnige moslima's terug onder dikke donkere zwarte doeken en mantels te doen verbergen ...?
RONDUIT SCHANDALIG dat de ISLAM
NU OOK AL IN SCHOLEN ZAL VERKONDIGD WORDEN!!
Aub,houdt op met ons die verstarde godsdienst op te dringen.Ga in Ryad of in Yemen uw onderwerping aan de koran demonstreren maar blijf van onze
Vlaamse,Belgische kinderen af !!!!

B.Hoorn
Zaventem

Beste meneer/mevrouw

Beste meneer/mevrouw Hoorn,

U kent de Islam zo verkeerd. Heel veel moslims hebben hun geloof vermengd met hun cultuur.
Door veel ontwetende moslims of niet praktiserende moslims, is de Islam heel slecht in beeld gebracht. Vooral als het gaat om de vrouwenrechten. In tegenstelling tot bepaalde culturen geeft de Islam juist heel veel rechten aan de vrouw. De Islam schrijft absoluut niet voor om zoals u het zegt 'dikke donkere zwarte doeken' te dragen.
Ik hoop dat u de echte Islam ooit zult leren kennen.

Met vriendelijke groet,

Hulya