Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Patrick Coeman (blokwatch, syndicalist bij De Lijn, AntiFaNet webmaster) ontslagen bij De Lijn na kritiek op zijn blog

Patrick Coeman (blokwatch, syndicalist bij De Lijn, AntiFaNet webmaster) ontslagen bij De Lijn na kritiek op zijn blog

Als de lijn enkele maanden een 'hoera' advertentie publiceert om nieuwe tram- en buschauffeurs aan te werven, dan publiceert Patrick Coeman op zijn blog (www.coeman.net) volgend commentaar: "Nieuwe collega's gezocht! De lijn start een nieuwe aanwervingsgolf. In de kranten kan je niet om de advertenties heenkijken. In de toffe jobomschrijving staat spijtig genoeg enkele dingen niet. Ben je graag een punchbal ? Wordt je graag afgeblaft ? Sta je er graag alleen voor na een ramp ? Toch maar 2 keer nadenken voor je ons komt vervoegen...". Nu krijgt hij de rekening gepresenteerd: ontslag wegens 'deloyaal gedrag'...

de_lijnlogo.jpg

Het logo van De Lijn is nu een nieuw sysmbool voor cencuur en rechteloosheid.

Het moet je maar overkomen. Je bent de laatste 3 jaar meermaals slachtoffer geweest van zinloos geweld op je werk (wat is eigenlijk zinvol geweld?). Midden maart zit je thuis te herstellen omdat je met je tram iemand omver hebt gereden en het blijft hangen tussen je oren. Van De Lijn krijg je weer geen hulp of enige fatsoenlijke begeleiding en plots start De Lijn een opvallende campagne om nieuwe tram- en busbestuurders te vinden. Wie zou niet even in zn pen kruipen en een kritische noot publiceren?

Deze 'onvergeeflijke proffesionele' fout maakte trambestuurder Patrick Coeman ook. 3 maanden later krijgt hij zn vooropzeg van 2 maanden en mag hij De Lijn verlaten wegens 'deloyaal gedrag ten opzichte van zn werkgever'.

Peter: "Patrick kan dat allemaal zomaar?".
Patrick: "Blijkbar wel, mn secretaris van ACOD-TBM is onmiddelijk in beroep gegaan maar er is niets aan te doen. De Lijn blijft op zn standpunt. De beslissing zou volgens mn secretaris vanuit Mechelen (hoofdzeten van De Lijn) komen en die wil men of kan men in Antwerpen niet omkeren".
Peter: "Hoe komt het dat we vanuit de basis niets horen of enige ruchtbaarheid hebben gehoord van je vakbond? Ik kreeg het ook maar via-via te horen".
Patrick: "De zomer is net begonnen. De vakbond zou het via de geijkte kanalen wel bespreken en ongedaan maken. En ik heb de strategie aan hen overgelaten. Tenslotte is dat hun job".
Peter: "En wat nu verder?".
Patrick: "Ik zit in mn vooropzeg tot einde augustus, dus er is nog alle tijd voor allerhande stappen. Ik geef de hoop niet op".
Peter: "En inhoudelijk dan, het is toch onvoorstelbaar dat iemand wordt ontslagen omwille van zn mening en niet omwille van zn werk?".
Patrick: "Inderdaad. Meer dan 15jaar werk ik bij De Lijn, op mn werk is er nooit veel op te merken geweest, dus dat verbaast iedereen zo een beetje. Ik zet wel eens iets kritisch op mn blog, die heeft ocharme enkele 10-tallen hits per dag, dus of dat de echte reden is, is moeilijk te snappen. De Lijn maakt in ieder geval een krachtig statement als ze bij hun beslissing blijven: 1. de zo geroemde 'bijna zekerheid van vaste een betrekking' is een utopie en dus niets waard. 2. Een contract ondertekenen bij De Lijn staat gelijk met het inleveren van art 19 van de Belgische Grondwet: 'Art. 19 De vrijheid van eredienst, de vrije openbare uitoefening ervan, alsmede de vrijheid om op elk gebied zijn mening te uiten, zijn gewaarborgd, behoudens bestraffing van de misdrijven die ter gelegenheid van het gebruikmaken van die vrijheden worden gepleegd.'. Naar mijn weten zijn de uitzonderingen te vinden in de wetten tegen racisme en negationisme en moet je voor verdere uitzonderingen ver zoeken.
Peter: "Bedankt Patrick voor deze babbel, we wensen je veel moed en sterkte in deze".

Je mening uiten, zelfs genuanceerd, bij De Lijn kost je dus je job. Vakbonden hebben momenteel blijkbaar andere zonnige katten te geselen, de batterijen worden waarschijnlijk aan de Spaanse riviera of aan andere Italiaanse stranden opgeladen voor het beloofde hete najaar. Het is vreemd dat er in alle talen wordt gezwegen over dit markante ontslag, tekenend voor een verdere verrechtsing in onze samenleving en niet te vergeten, waarin een 100% staatsbedrijf als De Lijn een voortrekkersrol speelt! Andere werkgevers moeten zich nu niet meer schamen en kunnen kritische elementen zo opruimen...

Peter Union

veel sterkte tegen een

veel sterkte tegen een staatsbedrijf met horde advocaten uw gelijk halen! hopelijk vind je andere en betere JOB.

De repressie bij De Lijn wordt ook op andere fronten harder

Ik moet anoniem blijven want anders krijg ik zeker eenzelfde behandeling als ex-collega Coeman. De Lijn wil ook op andere fronten kritiek de mond snoeren. Er circuleert een intern document dat zelfs vakbondsafgevaardigden in een keurslijf zoals bij de Belgische Spoorwegen wil krijgen. Enkel een secretaris of hoofdafgevaardigde zou dan nog kritiek mogen leveren. De reden is evident: secretarissen staan zeer dicht bij het management vermits De Lijn in zn raad van beheer ook de vakbonden doodknuffeld. En de hoofdafgevaardigden zijn doorgaans de schoothondjes van de secretarissen. Dus de kans op ernstige kritiek blijft dan ver weg.
Waarom? De Lijn maakt zn eigen statistieken waarop de subsidies binnenrollen met kruiwagens. Iedereen binnen De Lijn weet dat die niet kloppen en opgeblazen zijn. 500.000.000 reizigers per jaar betekend dat iedere Vlaming (er zijn er maar een dikke 6.000.000) bij 84 keer per jaar het openbaar vervoer gebruikt. Dat is incluis alle babies, hoogbejaarden en de 2.5OO.OOO miljoen autobezitters in Vlaanderen... Dat betekend dat de zogenaamde 20.000.000 reizigers van tramlijn 3 in Antwerpen met zn allen, dag en nacht, elke dag, met zn allen, slechts 3 haltes meerijden en dan alle 250 uitstappen en vervangen worden door... 250 nieuwe passagiers. Niet dus.
Maar het verhaal van De Lijn is een heilig huisje waar niet aan te tornen valt. Waar geen kritiek mag van uitlekken want teveel zakken vullen zich op die manier.
Wat is het gevolg? In Antwerpen is 2/3de van de nieuwe personeelsleden weg binnen de 12 maanden na hun aanwerving. In Antwerpen zijn er momenteel bijna 60 niet ingevulde vacatures enkel al bij het rijdend personeel. In Antwerpen alleen zijn er steeds minstens 35 personeelsleden uit de exploitatie die wegens stress, agressie, ziekte of ongeval afwezig zijn. Tram- of busbestuurder bij De Lijn is een risicovol beroep. Wie daar naar verwijst is 'deloyaal' en moet er uit.
Mercie aan alle Van Bremten van deze wereld !!!

De Lijn

De vakbonden bij de Lijn zijn geen ene moer waard. Ik denk dat ze zwijgen omdat de heer Coeman en zijn meningen hen niet aanstaan.
De meeste vakbondsmensen bij de Lijn zijn enkel uit op vrijstellingen van dienst, betere kans op promotie en eventueel verbeteringen voor hun eigen lijn.
Structureel werken zegt hen niets. Of zoals één van hen mij vorige week zei :"de baas is de baas en als hij iets zegt kunnen wij daar niets aan doen"

Ondertussen staan wij als werknemers flink in de kou. We kunnen nergens heen met kritiek : de vakbond luistert niet en als we op andere fronten onze mening uiten dreigt ontslag.

De heer Coeman heeft spijtig genoeg overschot van gelijk. Sterkte voor hem.