Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Ozonpieken: "Gebrek aan daadkracht van de overheid heeft alarmdrempel overschreden"

Ozonpieken: "Gebrek aan daadkracht van de overheid heeft alarmdrempel overschreden"

“Het gebrek aan daadkracht dat de federale en regionale overheden tentoon spreiden over de ozonvervuiling, heeft de alarmdrempel overschreden,” vindt de Bond Beter Leefmilieu.

Het zogenaamde HOP-plan van de federale regering dat in werking treedt bij hitte- en ozonpieken bestrijdt enkel symptomen. Om de ozonpieken ook echt te voorkomen, moet de overheid het probleem aan de bron aanpakken. Daarvoor zijn structurele maatregelen nodig, zoals het de invoering van slimme kilometerheffing. Dat zegt Bond Beter Leefmilieu, koepel van Vlaamse milieuverenigingen vandaag naar aanleiding van het ozonalarm.

“Het gebrek aan daadkracht dat de federale en regionale overheden tentoon spreiden over de ozonvervuiling, heeft de alarmdrempel overschreden,” vindt de Bond Beter Leefmilieu.

“Vergaderen en communicatieplannen lanceren alleen, helpt niet tegen de gevolgen van ozonvervuiling. Ook de in de eerdere ozonplannen gelanceerde maatregelen zullen niet volstaan om de ozonpieken te vermijden. Daarvoor moeten we structureel ingrijpen.”

Er is maar één echte oplossing voor het ozonprobleem. De productie van de vervuilende stoffen die aan de basis liggen van ozonvorming moet drastisch naar beneden. Dat geldt vooral voor stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen (VOS). Die worden uitgestoten door het verkeer, bij energieproductie en bij industriële processen. Het is van groot belang dat de uitstoot van die stoffen structureel, dus het hele jaar door, wordt aangepakt.

Verkeer is één van de grootste boosdoeners voor ozonvervuiling. Om het ozonprobleem op te lossen moeten er, met andere woorden, veel minder kilometers gereden worden, en dat met properder en zuiniger wagens. Daarom pleit BBL voor de invoering van een ‘slimme’ satellietgestuurde kilometerheffing, ter vervanging van de wegentaks.

Bij zo’n slimme kilometerheffing zouden bestuurders die met een milieuvervuilend voertuig tijdens de spits in stedelijk gebied op de weg zitten, meer betalen dan iemand die buiten de spits op een rustige weg rondrijdt. Wie daarbij een weinig vervuilende wagen gebruikt, zou bovendien minder betalen dan wie een meer vervuilende wagen rijdt.

In Nederland zal de overheid de slimme kilometerheffing in 2012 invoeren. “Hoog tijd dat ook bij ons de overheid snel werk maakt van slimme kilometerheffing,” vindt Bond Beter Leefmilieu. “Dat zou de geloofwaardigheid van het ozonbeleid sterk ten goede komen.”