Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Over mannen die moslima's willen emanciperen

Over mannen die moslima's willen emanciperen

Hét bewijs bij uitstek dat de emancipatiestrijd van de vrouw nog lang niet gestreden is, is de voortdurende drang die sommige mannen voelen om te beslissen wat goed is voor ons (moslim)vrouwen. Zij weten immers beter wat er in ons omgaat, zelfs dat wat zou schuilgaan in het diepste van ons onderbewustzijn. Zo wil Dirk Verhofstadt (DM 29/06/09) maar niet geloven dat sommige jonge moslimvrouwen zelf voor een hoofddoek zouden kunnen kiezen, het gaat allemaal om groepsdruk en angstaanjagende radicale moslimmannen.

Bovendien heeft Verhofstadt zelf met maar liefst zes moslimvrouwen gesproken, dus hij zal wel weten hoe het werkelijk in elkaar zit. Hoewel Rik Pinxten en Björn Siffer (DM 26/06/09) evenzeer waarschuwen voor het grote “oprukkende” gevaar van de islam, gooien ze het over een andere boeg. Zij willen het eerder hebben over onze identiteitscrisis, en hoe we maar niet in staat zijn om in te zien dat er verschillende aspecten zijn aan onze identiteit.

Wíj zijn het immers die onze identiteit herleiden tot dat ene religieuze aspect, dus is het logisch dat we zo snel gekrenkt zijn als iemand ons erop aanvalt of vraagt om het even uit te schakelen alsof je met een aan/uit switch eender welk aspect van je identiteit kan bewerken. Ik kan alleen maar vaststellen dat deze heren helemaal niets afweten van de diversiteit die bestaat onder moslims, en al helemaal niets van de steeds groter wordende groep mondige, zelfverzekerde niet door angst geobsedeerde Vlaamse moslimvrouwen die al jaren van hun toekomst in deze maatschappij een prioriteit maken en daarin investeren. Verschillende media hebben al gevraagd naar de stem van deze vrouwen, en ondanks het feit dat we ons bijna hees roepen worden we nog niet gehoord. Dus waag ik hier een nieuwe poging met de reële kans dat ik in herhaling verval.

Ja, er bestaan moslimvrouwen die ervoor kiezen om een hoofddoek te dragen, en ik ben daar een van. Ik ben daarnaast ook Vlaamse (trots Antwerpse), van Marokkaanse afkomst, van opleiding econome, lid van het feministische actieplatform Baas Over Eigen Hoofd (BOEH), thaiboksfanate, politieke activiste, altijd te vinden voor een discussie over liefde en seksualiteit, enzovoort. Pinxten en Siffer stellen terecht dat iedereen meerdere aspecten heeft aan haar of zijn identiteit, helaas weigert men dat ook bij moslimvrouwen in te zien.

Zo zeggen wij al geruime tijd dat wij ook Vlamingen zijn, maar toch blijft men ons systematisch buiten de Vlaamse maatschappij plaatsen door ons te wijzen op onze afkomst, ons “anders uitzien” en onze zogenaamde zwakke taalvaardigheid. Alsof dit al niet erg genoeg is, gaat Verhofstadt ons ook nog eens ontmenselijken door te beweren dat wij zaken zoals “huiselijk geweld, verplichte klederdracht, gedwongen huwelijken, genitale verminkingen en verstotingen” gedogen. Het is vanzelfsprekend dat wij hier tegen zijn! Velen van ons zijn trots zichzelf feministe te noemen. Wij strijden tegen élke vorm van onderdrukking en verzetten ons actief tegen al wat leidt tot een beperking van de individuele keuzevrijheid en het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw. Vandaar dat wij ook geen verschil zien tussen het verplichten en het verbieden van een hoofddoek. Beide ontnemen de vrouw het recht zelf te kiezen hoe ze haar religie beleeft, als ze al zou kiezen voor een bepaalde religie.

Ik ontken echter niet dat er sociale druk bestaat, maar die druk doet zich voor in alle geledingen van de maatschappij, gaat over alle domeinen, en maakt geen onderscheid tussen man of vrouw, en evenmin tussen moslims en niet-moslims. Dat betekent niet dat we er niets tegen moeten doen. Wel integendeel, het beste instrument dat we kunnen inzetten tegen sociale druk – of het nu is om te “conformeren” of om te discrimineren – is een onderwijssysteem dat zowel in haar leerkrachten- als in haar leerlingenbestand de uiterst diverse samenleving in al haar facetten weerspiegelt.

Met andere woorden gedaan met zwarte scholen, maar evengoed met witte scholen. Gedaan met structurele uitsluitingsmechanismen zoals het hoofddoekenverbod die nog meer leiden tot segregatie in plaats van tot samen leven. Onderwijs heeft ook als doel de kritische ingesteldheid te stimuleren en de blik op de wereld te verruimen. Het dient te voorkomen dat we een maatschappij krijgen die gedomineerd wordt door mensen met enge interpretaties van hun levensbeschouwelijke overtuiging (islam of vrijzinnigheid). Vandaar dat BOEH zich gedistantieerd heeft van de oproep van Nordine Taouil aan alle moslimouders om per 1 september hun kinderen thuis te houden.

Dit neemt niet weg dat we op onze manier de strijd tegen het hoofddoekenverbod en dus voor de individuele keuzevrijheid van de vrouw zullen verderzetten. We zullen hiervoor nooit de steun krijgen van álle blanke mannen, of álle moslimmannen, maar dat heeft ons voorheen nooit weerhouden om op te komen voor onze rechten. Om te eindigen met een citaat van een Amerikaanse feministische moslim academica die ooit om haar mening werd gevraagd over de obsessie in Europa met de hoofddoek: Get over it!

vraag

de vraag die ik mijn gesprekspartners over het onderwerp regelmatig voor de voeten werp, en waarom ik zelden meer dan een stamelend gemompel als antwoord krijg: vanaf wanneer ben je geen allochtoon meer? hoeveel generaties moet je teruggaan om als volwaardig inwoner van een land, gelijk hetwelk, beschouwd te worden?

Inboorlingen en kollonisten

Tot wanner men allochtoon is is iets dat men ook zelf bepaald. Als schrijfster bvb stelt dat ze van Marokaanse afkomst is maakt ze daarmee zichzelf Allochtoon. En hier is het nog zwak uitgedrukt, het is meestal niet dat men die afkomst heeft maar Marokaan of zo is. Taalkundig en sociologisch is allochtoon/autochtoon hierbij de verkeerde term de juiste term zou kolonisten en inboorlingen zijn. Het verschil is dat allochtoon enkel op de 1e lijn directe kolonisten slaat de volgende generatie zijn in principe steeds autochtoon.

Dit is natuurlijk ook onderdeel van die beruchte groepsdruk. Niet enkel de 'eigen groep', Marokkaanse afkomst bvb maar er is zeker ook een sterke en agressieve druk van buitenuit. Ook van overheid en schoolleiding.

Zo ben ik waarschijnlijk wel een Vlaming met een Viking afkomst met wat Saksische bijdragen. Anderen zijn meer Latijns en van Spaanse en Franse inwijkelingen. Men kan aan die afkomst vasthouden en kolonist blijven of compleet inboorling worden en de rest is dan geschiedenis. Geen van beide keuzes is op zich slecht of goed en men kan ze zelfs afwisselen.

Een gekend vb is bvb Hendrick Conciense, een allochtoon in Borgerhout van Franse afkomst die ook aan de franse literatuur bijdroeg. Hij is wel vooral beroemd als de Vlaamse autochtoon en schrijver die Vlaanderen leerde lezen.

een hoofddoek is...

Hoe komt het dat hoe verder je terug gaat in de 20ste eeuw hoe minder hoofddoeken je ziet (bij moslims, want bij katholieken zag je die juist wel meer vroeger)? Waren die meisjes of vrouwen dan zo veel minder gelovig dan nu? Kon het geloof hen zo veel minder schelen? Hoe komt het dat het dragen van een hoofddoek met de jaren is toegenomen? Als je 't in de geschiedenis gaat bekijken, zie je dat het niets met godsdienst of identiteit te maken heeft. Maar ja, iedereen heeft het recht zichzelf bloemetjes wijs te maken, ook de hoofddoekdragers.
Uiteindelijk is georkestreerd extremisme (niet alleen bij moslims, maar ook bij westerlingen) de ware oorzaak.
Er was daar ooit een zeer interessante BBC documentaire over: "The new job of politicians: Selling fear and nightmares" die het mechanisme haarfijn uitlegt. Maar die is helaas nergens meer beschikbaar. Misschien omdat er te veel waarheid naar buiten gebracht werd?
Bepaalde machten mensen wilden kort na WOII een nieuwe manier vinden om mensen tegen elkaar op te zetten... Heel het verhaal hier uit de doeken doen is onmogelijk. Maar de toename van het dragen van een hoofddoek past volledig in dat verhaal. Het is één van de symptomen.
Alle mensen zijn zeer gemakkelijk manipuleerbaar, zeker als er 50j aan de manipulatie gewerkt wordt.

Ik zou zelf bijna gaan pleiten om terug te gaan naar de tijd van het schooluniform. Iedereen draagt dan hetzelfde. Geen onderscheid meer tussen, rassen, klassen, geloof en dies meer...