Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Binnenkort reclame voor elk youtube-filmpje

Binnenkort reclame voor elk youtube-filmpje

BRUSSEL -- Wie filmpjes post op Youtube, kan daar binnenkort wat geld mee verdienen. Dat er voortaan reclameboodschappen te zien zullen zijn aan het begin van elke video moeten we er dan wel bijnemen.

Youtube, de razend populaire website waar iedereen zijn videofragmenten kan posten, wil creatievelingen betalen voor hun inzendingen. Dat vertelde Youtube-oprichter Chad Hurley aan een verslaggever van BBC tijdens het voorbije Wereld Economisch Forum in Davos. Volgens Hurley moet het systeem binnen enkele maanden operationeel zijn.

Youtube wordt maandelijks door meer dan 70 miljoen surfers bezocht. De site kwam vorig jaar in handen van Google dat daarvoor 1,65 miljard dollar op tafel legde. Google maakte vorige week bekend wat het van plan is met de populaire videosite. “Google zal Youtube ondersteunen door toegang te verschaffen tot 'monetization platforms',” liet Google weten in een persbericht. Met andere woorden Google wil Youtube helpen geld verdienen met de videootjes die creatievelingen gratis op de website plaatsen.

Eind november sloot Youtube een eerste groot contract met de Amerikaanse mobiele telecomprovider Verizon Wireless. Abonnees van de Verizon Wireless' vCast service zouden een selectie van de meest populaire youtube-filmpjes kunnen bekijken op hun gsm. Daarvoor moeten ze dan wel 15 dollar per maand betalen. Enkele dagen later sloot Verizon een gelijkaardige deal met Youtube-concurrent Revver. Opvallend was wel dat Revver meteen liet weten de opbrengsten netjes te willen delen met de makers van de video's die op de gsm's van de Verizon-abonnees te zien zouden zijn.

Toen al was het duidelijk dat Youtube niet kon achterblijven. De hele ontwikkeling heeft wel nare gevolgen voor de videomaker die Youtube enkel gebruikt als platform om een groot publiek te bereiken. Hij zal nu moeten aanvaarden dat Youtube reclameboodschappen plakt aan het begin van zijn filmpje en dat de aandeelhouders van Youtube met een groot deel van de opbrengsten van zijn creativiteit gaan lopen.

Dat laatste doen ze trouwens nu ook al. Wie een filmpje post, geeft Youtube automatisch het recht om de beelden gedeeltelijk of geheel te gebruiken en door te verkopen. Het wordt één van de grote mediatrends van de komende maanden en jaren: de commercialisering van de burgermedia. Burgerjournalisten en ander creatief volk slaan massaal aan het (video)bloggen en de grote mediagroepen die aanvankelijk veel inkomsten zagen verloren gaan door de opkomst van het internet hopen daar hun graantje van mee te pikken.

Concreet: je bent toevallig getuige van een wereldschokkende gebeurtenis en je bent koelbloedig genoeg om die vast te leggen met je gsm-camera. Het resultaat post je op Youtube of één van de concurrenten. Je krijgt er wat geld voor, maar Youtube verkoopt wel jouw beelden voor grof geld aan één of meerdere tv-zenders.

Vreemd dat een

Vreemd dat een contentgerichtbedrijf als google geen creatievere oplossing vindt om geld uit youtube te slaan. Ik vrees dat dit de eindgebruiker zal hinderen

MTV clipjes

MTV reageert hier al tegen en wil dat al haar videoclips van Youtube verwijdert worden.

reclame

ze geven reclame voor elk filmpje o.k dat is jammer
maar ze gaan de mensen die de filmpjes uploaden betalen naargelang het bekeken wordt... dat is goed want dit geeft mensen met echt talent de kans hun werken te tonen en er nog voor betaald te worden ook...
als ze daarvoor wat 3 sec reclame moeten tonen vind ik dat eigenlijk niet zo'n groot probleem