Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Deense cartoons: Recht op islamofobie?

[Opinie] Deense cartoons: Recht op islamofobie?

“Indien je Deense producten wil boycotten, je herkent ze aan het nr 57 in de streepjescode.” Zo luid het SMSje dat ik deze namiddag kreeg doorgestuurd. De rel die ontstond naar aanleiding van publicatie van een reeks racistische cartoons in een Deens dagblad is daarmee overgewaaid naar de hoofdstad van Europa. Terwijl VN-secretaris-generaal Kofi Annan tot bezinning oproept en het protest tegen cartoons van Gaza via Indonesië tot Londen en Brussel steeds luider klinkt publiceren ook enkele Vlaamse dagbladen de cartoons.

prent01.jpg

(Prent van 2005 naast een prent uit 1934, we maakten de afgebeelden personage onherkenbaar om niemand nodeloos de schofferen)

Context?
In Irak worden gevangen verplicht om op de koran te plassen om hen psychologisch te kraken. Het democratisch verkozen Hamas moet in Palestina eerst het programma waarop ze verkozen werd wijzigen alvorens ze voor Europese en Amerikaanse regeringen kunnen aanvaard worden als gesprekspartner. In Vlaanderen was bij de laatste verkiezingen de tweede grootste partij een formatie die haar naam en statuten moest wijzigen omdat ze veroordeeld werd voor racisme. In Denemarken is een rechtse minderheidsregering aan de macht die enkel kan regeren door de steun van de Deense zusterpartij van het Vlaams Belang. Het Vlaams Belang organiseerde trouwens studiereizen naar Denemarken om er het migratie beleid te bestuderen dat door het Belang als succesvol en voorbeeldig wordt gezien. De Deense regering neemt ook met enkele honderden soldaten deel aan de bezetting van Irak.

Consequent zijn?
Voor de meeste Vlaamse, Europese en Amerikaanse media staat in deze discussie het recht op vrije meningsuiting op het spel. De moslims mogen zich gekwetst, beledigd, geviseerd, boos ... voelen, en volgens de meeste opinie makers mogen die moslims dat zelf uiten. De moslimgemeenschap mag van de opiniemakers zeggen dat ze zich beledigd voelt, ze mag van hen zelfs uiten dat ze zich het slachtoffer voelt van racisme, ... maar ze moet lijdzaam ondergaan.

Onze Europese en Amerikaanse regeringsleiders eigenen zich het recht toe om een democratisch verkozen partij in Palestina te dwingen van programma te veranderen. Diezelfde politieke leiders dreigen met sancties als Iran de wil uit om kernenergie te ontwikkelen.
Moet men het dan niet normaal, aanvaardbaar, vanzelfsprekend vinden dat moslims het recht opeisen om op te treden tegen de publicatie van racistische spotprenten. Moet men dan verbaasd, geschokt, ... zijn over het feit dat sommigen zelfs gewapenderhand een halt willen toeroepen aan de eindeloze stroom van onrecht en islamofobie?

Racisme is geen mening
Niet één, niet twee maar twaalf cartoons werden er in de Deense krant Jyllands Posten gepubliceerd. De krant staat trouwens gekend voor haar harde koers tegen buitenlanders.
We publiceren hieronder 4 cartoons. Twee daarvan dateren van 2005 en hebben als onderwerp de Islam. Twee andere cartoons dateren van 1934 en hebben als onderwerp het judaïsme.

Cartoons tegen islam 02

Ik stoor me als atheïst allerminst aan de afbeeldingen en spotprenten van de profeet, al vind ik het verwerpelijk om de profeet af te beelden enkel en alleen om een bepaalde bevolkingsgroep te shockeren. Maar de prenten zoals die hierboven worden afgebeeld zijn allerminst, onschuldige, kunstige, afbeeldingen of spotprenten van de profeet Mohamed. In de huidige context kunnen ze alleen begrepen worden als racistisch en xenofoob.

Waar de context waarin de cartoons uit 1934 werden gepubliceerd toe leidde is ondertussen geschiedenis: 6 miljoen joden werden omwille van racisme en xenofobie omgebracht in de concentratiekampen. Zijn er mensen die willen argumenteren dat de nazi's ook hun recht op vrije meningsuiting beoefenden in de aanloop naar holocaust? We weten dat de holocaust startte met cartoons over joden [vb 1 | 2 ], de uitgave van boeken als Mein Kampf en later de Kristalnacht.

Ook in Rwanda werd de genocide voorafgegaan door een lange campagne van demonisering en dehumanisering van de Tutsi's. Ook in Rwanda waren cartoons daar een belangrijk element van.

Als de media- en opiniemakers het normaal achten dat racisme deel uitmaakt van hun discours dan zullen ze er wellicht ook mee moeten leren leven dat miljoenen slachtoffers van dat racisme deze keer niet lijdzaam zullen blijven toekijken en ondergaan.

Maar is dat de wereld waarin we willen leven?

Download:

Walking the Thin Line

Toen ik voor het eerst van de cartoons, gepubliceerd in Denemarken en Noorwegen, vernam die de profeet Mohammed uitbeelden, dacht ik eerlijk gezegd dat het onderwerp geen discussie waard is. Dit hele cartoon verhaal is duidelijk een goedkope poging om moslims te choqueren, wat controverse te bekomen en de verkoopcijfers de hoogte in te jagen. Moslim-pesten is vandaag de dag de beste manier om te scoren, of het nu economisch is of politiek. Gegarandeerd prijs!

In deze is het dan ook niet het debat over vrijheid van meningsuiting dat me interesseert. Immers, ook ik ben er hier van overtuigd dat ieder van ons in staat moet zijn om wat dan ook te kunnen zeggen en publiceren. Ik geloof niet in taboes en ik geloof niet dat er iets boven de menselijke vrijheid staat. Ik weet dat de meeste Arabieren en moslims het met me oneens zullen zijn. Maar dit stoort me dan ook niet, wat me wel degelijk tegensteekt is dat Europeanen niet beseffen dat ook zij het niet eens zijn met mij.

Europeanen denken dat de vrijheid van meningsuiting gegarandeerd is in het Westen en dat ze deze verworvenheid ten allen prijze moeten verdedigen tegen de islamitische druk. Dit is een overtuiging die breed verkondigd en gedragen wordt door groepen over het heel politieke spectrum. De werkelijkheid levert ons, moslims, die temidden Europa leven een heel andere ervaring. Moslims en anderen kunnen in Europa vaak niet datgene zeggen wat ze op het hart ligt. Ze riskeren immers gearresteerd en vervolgd te worden indien ze dit toch aandurven. Moslims en andersgelovigen kunnen hun afgunst en misprijzen niet uiten m.b.t. homoseksualiteit. Ook kunnen moslims niet zeggen dat dit een ziekte is en een afwijking van de menselijke natuur zonder dat ze voor homofoob worden bestempeld. In Europa kan men geen vrij historisch onderzoek doen naar de 2de wereldoorlog en de holocaust om bijvoorbeeld in alle vrijheid een deviante mening van de dominerende dogmatische lijn te verkondigen. Elke poging hiertoe zal je onverbiddelijk de titel van revisionist, negationist, antisemiet en een gevangenisstraf opleveren.

Je hoeft zelfs niet zo ver te gaan. Ik ben benieuwd naar de reacties van deze kampioenen van de vrije meningsuiting in het geval dat een Deense krant enkele tekeningen zou publiceren van Joodse rabbijnen (of Mosjes bvb.) met een Joodse neus, de Davidster en hen afschrijft als gierige bankiers of een andere vorm van economische parasieten die het bloed uit de mensen zuigen verwijzend naar stereotiepen over Joden. Of een tekening van Koning David, met dezelfde typische Joodse kenmerken en trekken, samenzwerend met de andere Joodse profeten om de wereld te domineren, geïnspireerd door de protocollen van de wijzen van Zion.

Inderdaad, Arabieren zijn nijdig als je aan hun religieuze en nationale symbolen raakt, maar Europa heeft van politieke correctheid, de Holocaustcultus en Jodenaanbidding haar alternatieve religie gemaakt en is nog meer pisnijdig als je hieraan tornt.

Europeanen mogen hun vlag dan niet respecteren, ze mogen dan nog lachen met Jezus en Maria maar als je aan hen nieuwe religie raakt, zal je gebombardeerd worden met verontwaardiging om verder vervolgd te worden in de beste Europese inquisitie traditie.

Ik ben voor de absolute vrijheid van meningsuiting, overal! En daarom roep ik elke ziel onder de Arabieren op om: de Deense vlag te gebruiken als substituut voor toiletpapier en elke muur te bekladden met graffiti om al datgene wat Europa heilig verklaard te beschimpen: dansende rabbijnen op de karkassen van Palestijnse kinderen, Valse Gaskamers vanuit Hollywood in 1946 geïmporteerd met een approval stempel van Steven Spielberg erop, en aidsverspreidende janetten. Laten we samen de absolute vrijheid van meningsuiting verdedigen, zou dat geen nobele daad zijn?

Desinformatie

Het wordt hoog tijd dat (zogezegde) progressieven iets anders vinden dan vergelijkingen met extreem-rechtse jodenhaat. Ook onze eerste minister geraakt dikwijls in zijn antwoorden niet verder dan dat. Goedkoop.

Heeft iemand recht op claustrofobie? De vraag lijkt te absurd om ze te beantwoorden. De vraag aan de titel boven dit artikel ook. Wanneer Filip Dewinter zegt dat hij islamofoob is, dan zegt hij in de eerste plaats dat hij fobisch is, over Isam zegt hij dan eigenlijk weinig.

De Deense cartoon van "Stop, stop, we hebben geen maagden meer!", vind ik persoonlijk grappig.

Ik heb op deze site nog bijdragen gelezen van mensen die van mening zijn dat vrije meningsuiting een excuus is om op de Islam te schelden. Vrije meningsuiting à  la carte, is inderdaad geen vrije meningsuiting. Mijn bijdrage hier over Bart Somers bijvoorbeeld staat op dit ogenblik niet (meer) in de Google index, omdat Google censureert in opdracht van derden. Wie is in dat geval die derde?

Ik vind dat de Deense cartoons moeten beoordeeld worden op hun inhoud, en die is niet "verschrikkelijk beledigend". Dat vind ik, maar oordeel zelf. Op volgende pagina zijn ze uitgestald:

http://www.groepwilders.nl/

Zou u daarvoor een ambassade overvallen? Of een hoofdredacteur ontslaan?

En dan nog: we hebben nood aan een debat over het wezen van een vredelievende Islam. Als u wil kan u daarover mijn commentaar bij het andere opiniestuk over de Deense Cartoons lezen (Einde van de verlichting?")

Islam geweldloosheid

Surfen op het net rond de woorden Islam en vrede is niet eenvoudig.
In het Nederlands kom ik niet verder dan Islam is vrede door onderwerping aan Allah, de eerste wet voor moslims: de geloofsbelijdenis. (Zie: http://www.het-islamhoekje.be/home.htm)

Interessanter wordt het in het Engels:

http://www.nonviolenceinternational.net/islambib_001.htm

en vooral:

http://www.alrisala.org/Articles/papers/nonviolence.htm

Uit dit laatste blijkt dat de Islam een concept heeft van geweldloosheid, maar ook van "rechtvaardige oorlog", zoals de christenen.

Gemeenschappelijk met de christenen vind ik de idee dat elke ongelovige op een of andere manuier verdoemd is. In het christendom zegt men: "Geef de keizer wat des keizers is", maar ik heb niet de indruk dat die ruimte bestaat binnen de Islam

Islam, vrede, geweldloosheid.

Ik zou het prachtig vinden wanneer de islamgemeenschap er zich op zou toeleggen aan de wereld te tonen op welke manier deze idee van Islam-geweldloosheid daadwerkelijk in de praktijk bestaat en werkt, en dat ze die dan ook (zou) promo(o)t(en) in eigen kringen, om de wereld ervan te overtuigen dat Islam inderdaad vrede is.

Banaliseren van Racisme

De vraag is niet of de verglijking met de cartoons uit 34 goedkoop is, de vraag is of ze naast de kwestie is.

Of wil je zeggen dat die cartoons over de joden eigenlijk ook moeten kunnen? Vind je dat de propaganda tegen de joden eigenlijk geen probleem was en geen rol speelde in wat later de holocaust werd?

Toen het Vlaams Blok werd veroordeeld voor racisme schermde het ook met het recht op Vrije meningsuiting.

Of ik al dan niet een ambassade zou overvallen is hier gewoon van geen belang.
Het punt is dat onze regeringen wel aan de Palestijnen opleggen dat ze de verkeerde partij verkozen, wel een oorlog voeren tegen Irak, wel Iran willen straffen omdat het wel eens zou kunnen dat ze aan een kerwapen werken,.... Onze regeringen dringen hun wil, mening, visie,.... op aan de volkeren uit de derde wereld.

Blijkbaar was de publicatie van deze cartoons de druppel die de emmer deed overlopen.

Waarom?

Waarom vind je nodig dat de Islam bewijst dat ze geweldloos is.

Het bewijs dat onze westerse kapitalistische maatschappij stuktureel geweldadig is zie ik elke dag op de TV: oorlog in Irak, 30.000 kinderen die elke dag sterven van ziektes, duizenden mensen die hun job verliezen, ....

Dat de Moslims moegetergd en

Dat de Moslims moegetergd en moegepest zijn kan ik best begrijpen. Dat hun actiemethoden zich spiegelen aan het geweld van de oorlog is ook geen wonder.
Geen reden echter om homo's te gaan pesten. Zijn bonobo's ziekelijke dieren misschien? Ook zij bedrijven de "herenliefde", ja toch? Onder mekaar, bedoel ik.
Een reden dat de Moslim homo's en de Moslims in het algemeen minder HIV verspreiden ligt aan hun andere culturele eigenaarigheid: hun besnijdenis.
Een besneden man verspreidt veel minder HIV dan de onbesnedene, noch bij zijn mannelijke, noch bij zijn vrouwelijke seksuele partners.
De besnijdenis van alle mannelijke mensen zou een fenomenale vooruitgang zijn in de strijd tegen AIDS, waarom is dat geen wereldnieuws?
http://www.circumcisioninfo.com/economist1.html

Goed, als de bonobo's zich niet besnijden, waarom zouden wij westerse blanke mannen het dan doen? Ik geef toe, het is ingewikkelder dan besnijdenis alleen.
Seksualiteit is ook ingewikkelder dan dat; homoseksualiteit als een ziekte te klasseren, ach.
Cultuur, beste vriend, cultuur.
Op mijn werk, ik ben arbeider, wordt de bleek gekleurde medemens getollereerd, de hele zwarte (Nigeriaan) echter met scheve ogen bekeken.
Ik, persoonlijk, wil wel eens een praatje slaan, misschien heeft ie een leuke zus om te leren kennen, een soul-sister.

Waarmee ik nog niets gezegd heb over de discussie zelf. Ik heb vrienden die reageren als Han, maar ik heb ook twee vrienden die absoluut tegen de Islam zijn.
En toevallig zijn het alletwee mensen die zeer veel van geschiedenis weten, bij hen gaat het niet over de fobie, bij hen gaat het wel over de Islam.

Twee fronten

Heb je van mij gelezen dat onze Westerse cultuur geweldloos is?

Heb ik in mijn commentaren Blair, Bush, Berlusconi,... niet onze anti-democraten genoemd? Ik wil dat laatste hiermee onmiddellijk bevestigen.

Als Islam vrede is, zou een daadewerkelijke vredespraktijk van de islamitische gemeenschap het beeld, en dus ook de karikatuur, van de bom-tulband ontkrachten.

Geef toe: interne en externe terreur ondersteunen de verkondigde stelling: "Islam is vrede" helemaal niet, evenmin als de kruistochten de stelling "de enige weg naar vrede is langs het kruis", zoals de paus zei.

Ik dacht zo: als Islam vrede is, en als Islam het woord van Allah is, dan zou ik denken dat het woord van Allah het woord van vrede is. Ik denk dat het goed zou zijn dat de islamitische gemeenschap zich daarop zou toeleggen.

Overreactie van heethoofden

Waarom is er zulk een ingewikkelde geo-politieke verklaring nodig, waarschijnlijk volledig onbekend aan al diegenen die nu Deense
ambassades bestormen?

Als we willen kunnen zeggen dat Bush in de feiten een fascist is, dan moeten we kunnen zeggen dat sommigen uit de islamgemeenschap als dolgeslagen heethoofden overgereageerd hebben, en, vooral: het verschil niet kennen tussen binnen- en buitenland.

Waarom? Omdat beide stellingen, wat mij betreft, waar zijn.

Ik hoop echt dat diegenen die zich in de islamgemeenschap betrokken voelen, aan de wereld zullen kunnen bewijzen dat vredelievende Islam bestaat en/of kan bestaan, en dat zullen verdedigen in eigen kringen.

Dan worden de Deense tekeningen echt misplaatste karikaturen.

Dat is de grootste onzin die

Dat is de grootste onzin die ik de laatste jaren heb gelezen. Iedereen zegt voortdurend dat "de" islam niet bestaat, dat je de moslims niet over één kam mag schren, en dan gaat u zomaar even "onze westerse maatschappij" tot subject verheffen en verantwoordelijk maken voor zowat alles wat verkeerd loopt in de wereld...

Onze regering leggen de

Onze regering leggen de Palestijnen NIET op dat ze verkeerde partij hebben gekozen, zoals u dat formuleert. Ze zeggen: we draaien de subsidiekraan dicht zolang u (Hamas dus) eraan blijft vasthouden dat Israel van de kaart moet worden geveegd. Dat recht hebben ze: finnaciële steun is geen automatisme. Meer zelfs: ik geef hen daarin gelijk.

Satire in enge geest

Ik telde twaalf cartoons, één of twee bewandelden een dun lijntje.
Een paar andere waren relativerend, zelfrelativerend.
Met een beetje goede wil kon men de collectie van de twaalf cartoons
zelfs multicultureel noemen.

Mohammed en westerse satire , echte multicultuur zou dat doen klinken, niet doen botsen.

Helaas. Imams, voetvolk en Abou Jahjah hebben het enkel aangegrepen
om onze vooroordelen te versterken.

Oog om oog, tand om tand. Gebrek aan humor. Dreigende taal. Gescheld op zionisten. Homofobie. Ostentatief voeten vegen. Slachtofferrol.
Nijd. Pissigheid.
Allemaal vooroordelen natuurlijk.
Alleen jammer dat ze keer op keer worden bevestigd.

Laat me dus hopen dat mijn moslim medemensen ooit een keer de rust vinden om niet elk onnozel incident aan te grijpen om hun gelijk uit te schreeuwen, en hun verontwaardiging om te zetten in brandende gebouwen en doodsbedreigingen.

De bange blanke man zal dan misschien ook wat minder behoefte hebben z'n angst om te zetten in cartoons.

Leeuwen zijn niet beschermd door menserechten

De mensnerechten eisen respect voor ieder mens en enadrukt dit specifiek voor zijn religie.
Een leeuw is heel wat minder beschermd.
Mischien kan bijhorende figuur en/of tekenaar wel van dierenmishandeling beschulldigd of zelfs van bestaliteiten.
Maar buiten zichzelf zijn er hierbij geen mensen of beschermde menselijke zaken bij betrokken.

Kunnen al de voorstanders nu beweren dat ze deze affiche volop verdedigen omwille van vrije meningsuiting en zeker er geen kwade vinger naar uitsteekt of enig protest aan laat horen. Zo niet doe dat dan maal 10 en je krijgt een idee wat een islamiet overkomt en die is iets anders dan jouw beoordeling.

Voor de Denen, de Nederlanders, de helft van Belgie en zelfs sommige Vlamingen zal die leeuw niet echt veel voorstellen of zelfs negatief zijn. Buiten uit morele redenen en/of dierenrespect zal men er dan niet veel tegen hebben.

http://ovl.indymedia.org/uploads/2005/07/keesmeerman.jpg

Zou U daarvoor een ambasade in brand steken? Waarschijnlijk niet, maar is dat niet eerder omdat je te bang hebt of juist graag verkracht wordt?

Ach, dat is gewoon een leuke

Ach, dat is gewoon een leuke affiche. Beetje vulgair misschien, maar ja. Wat dierenmishandeling ermee te maken heeft, weet ik niet.

Dank u

Dank u voor uw commentaar.

Ik hoop dat in alle groepen uit onze samenleving, Europeanen, moslims, christenen,joden,... zo veel mogelijk mensen naar buiten en vooral naar binnen de vredelievende vorm van hun cultuur zullen uitdragen.

Veralgemeningen

Peter

Het is toch niet omdat de Christen Bush ten oorlog trekt tegen Irak dat alle christenen oorlogszuchtig zijn.
Het is toch niet omdat de Nederlanders die in hun Euro muntje "God zij met ons" slaan, ten oorlog trekken tegen Irak dat je het OK vind om alle christen systematisch als oorlogszuchtigen voor te stellen.

Waarom vind jij dat wel OK over de islamieten?

Mischien zouden mensen als wij er beter aan doen om die geweldloosheid in de eerste plaats af te dwingen in de samenmleving waarin we leven, alvorens andere culturen en samenlevingen eraan te toetsen.

Nuancering

Ik denk dat de zaken wat meer moeten worden geuanceerd. Ten eerste werden de Cartoons niet getekend om te beledigen maar (ongelukkigerwijs) de integratie tussen kinderen in Denemarken te bevorderen (zie www.independent.co.uk). Ten tweede was het de Deense regering die het zogenaamde 'recht op vrije meningsuiting' moest verdedigen en weigerde de Cartoonist op het matje te roepen, ook al zou zoiets misschien maar symbolisch zijn. Theoretisch correct, we moeten inderdaad het recht op vrije meningsuiting verdedigen, maar allesbehalve tactisch (politiek) een intelligente zet. Maar misschien hangt dat dan samen met de rechtse racistische achterban van die regering.
Ten derde is het natuurlijk hypocriet. Is er in Italië echte vrije menigsuiting? Neen (zie Film Viva Zapatero). Mag je in België iedereen zomaar beschimpen en uitlachen? Tja, tot op zekere hoogte wel, maar ook hier zijn er grenzen. Toch is het zo dat er persvrijheid bestaat, sommige kranten hebben beslist om de cartoons te publiceren, andere dan weer niet (trouwens, het is beledigend om de profeet af te beelden! Dus haal die cartoons hier ook maar van de website!). Als er hier met Jezus en de paus wordt gelachen dan mag dat wel, ook al zijn er groepen die daar dan klacht tegen indienen. Bepaalde reclameboodschappen werden bijvoorbeeld al verboden omdat ze beledigend waren. Ten vierde, is de reactie in de Islamwereld georkestreerd (zie opnieuw www.independent.co.uk) en heeft men ook daar vanalles gedaan om nog een beetje olie op het vuur te gooien. Het is trouwens ongelooflijk dat men daarvoor dan ambassades in brand gaat steken. Een veel groter gevaar is echter Iran, dat een commissie wil opzetten die kan bestuderen hoe alle producten van alle landen die de cartoons hebben gepubliceerd kunnen worden geboycot. Dit is je reinste waanzin, van een al even waanzinnige en racistische leider, spijtig genoeg.
Zowel de gematigde islamieten, die geen geweld willen gebruiken (cf. BBC News website), als de vele gematigde Europeanen komen opnieuw niet aan het woord. Spijtig, het zou schitterend zijn mocht de media eens voor één keertje haar best doen om de zaken wat down-to-earth te verslagen. Laat ons niet vergeten dat van deze hele heisa opnieuw één partij zal profiteren in België.

De Cartoons waren inderdaad

De Cartoons waren inderdaad bedoeld om de integratie tussen kinderen te bevorderen. Ongelukkigerwijs zijn die zaken volledig uit hun context gerukt en waren er een aantal die nu eenmaal niet beledigend leken voor de auteur. De man in kwestie was een boek aan het schrijven voor Deense kinderen over andere culturen! Het zijn dus cartoons voor kinderen. De hele boel werd uit zijn context gerukt. Belangrijker is echter dat de Deense regering het hele ding heeft gebruikt om er een soort van campagne voor de persvrijheid van te maken! (cf. www.independent.co.uk)

Press freedom is a great ideal

"Press freedom is a great ideal. However, could one argue that Hitler
and the Nazis were practising their freedom prior to the Holocaust? We know the Holocaust started with cartoons like this against Jews, and with books like Mein Kampf, and then came Kristallnacht ... and then we know what happened.

These cartoons are a reflection of rampant Islamophobia in Europe, which is very similar and nearly as virulent as the anti-Semitism that existed in Europe, especially in Germany, prior to World War II. This anti-Semitism eventually led to the Holocaust and the deaths of millions of human beings.

You see, when you send out thousands of hate messages against a certain ethnic or religious community every day, you make people hate these people, and when mass hatred reaches a certain point, nobody would object to the physical extermination of the hated community when it happens."

Uit een interview met een woordvoerder van Hamas
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/C727FDC4-85F8-4EBB-AA75-8BB2DF29C...

Recht op vrije meningsuiting?

Deze maand zal het magazine DENG niet verschijnen. Van het januari nummer werden nochtans 20.000 exemplaren verkocht. De censors hadden het niet gericht op enkele cartoons of artikels in het magazine, het hele magazine werd gecensureerd om commerciële redenen. Waar blijven de verontwaardigde columns van verenigde pers. Zullen de Standaard, Nieuwsblad en anderen hun krant openstellen voor de gecensureerde DENG artikels.
Het verhaal van DENG is geen uitzondering maar de illustratie van de wijze waarop de markt en commerciële doelstellingen dagelijks censureren. Sommige media verdwijnen elders worden hoofdredacteurs vervangen, redactionele lijnen hertekent, ....
De redactie werd niet bestormt, geen massale betogingen,... DENG verschijnt gewoon helemaal niet.

Ergerlijk

Dat je hat artikel maar gedeeltelijk gebruikt.

http://news.independent.co.uk/world/politics/article343290.ece

Je kan er ook lezen :

He asked three artists to illustrate it, but they declined, and word of this reached Politiken newspaper, which, on 12 September, ran a story asking if, out of fear of reprisals, self-censorship was at work. The paper's rival Jyllands-Posten then had the idea of asking cartoonists to depict the prophet. A dozen obliged, and, crucially, one showed Mohamed with a bomb for a headpiece. The man who drew it, now in the US, is in his late sixties.

All the cartoonists would have known that to draw the Prophet would be a direct and provocative challenge to Islam's prohibition on depictions of Mohamed. Local imams duly protested, both the paper and three cartoonists received death threats, and 5,000 Muslim demonstrators took to the streets. The Danish government, instead of acting as referee between its free press and Muslims, came down firmly on the side of the paper's right to publish. In mid-October, ambassadors of 10 Muslim countries complained to Prime Minister Anders Fogh Rasmussen, but he declined to meet them.

His attitude was not altogether surprising. Denmark, which has 500 troops in Iraq, has long been resolutely Protestant, has a long tradition of vigorous, satirical cartooning, and a Muslim population of only 160,000. Copenhagen has no purpose-built mosque, and one of the country's most influential radical Muslim leaders, Ahmad Abu Laban, said, as he drove to Friday prayers, "in Denmark there has been an extreme sense of Islamophobia ... There is a 'teacher-pupil' relationship. Some Danish people - and the media as well - started to treat Muslims [as] 'sit down keep quiet, listen to your teacher and behave yourself'."

CARTOONS OVER MOHAMMED IN

CARTOONS OVER MOHAMMED IN VUM-KRANTEN


Image Hosted by ImageShack.us


VLAAMS BELANG VOERT ACTIE IN ANTWERPEN ROND SPOTPRENTEN


Image Hosted by ImageShack.us



"Wie toont ons eens de link tussen de economische elite en het Blok ? Waarom stelt een krant als De Standaard het Blok nu voor als een normale partij ? Waarom maakt ze er reclame voor ? Waarom laat VUM-topman Thomas Leysen dat toe (zijn vader liep nog in het uniform van de Hitler-jugend maar nam daar later wel afstand van) ?"


Jan-Pieter Everaerts

http://www.linksprotest.nl/rg/html/vrt.htm



Titel          De VlaamSSche Kronijken

Auteur      J. Anthierens,, H. De Schampeleire, H. Gijsels, J. Willems en C-J Toornvliet

Uitgeverij EPO vzw; 1987; 144 pagina's; www.epo.be

ISBN         90 6445 784 0

Synopsis


Met uitzondering van Werner van Steen, worden de hier ten tonele gevoerde Vlamingen doorgaans met 'meneer' aangesproken. Léon Rochtus, Felix Timmermans-zaliger, Clem De Ridder, Arthur De Bruyne, André Leysen, Bert Peleman en andere leden van het IJzerbedevaartcomité. In dit boek wordt hun reputatie aan flarden geschoten via de beschrijving van weinig fraaie periodes uit hun leven die tot nu toe onbekend waren. De jeugd van Leysen bijvoorbeeld. Of de ware geschiedenis van ons 'Vlaams Memoriaal'.


"Onze schaamte is dat men met de verstokte rechtsmarcheerders nooit op een beschaafde én afdoende manier afrekende. Ver van mij om medemensen uit een grijs verleden lastig te vallen. Wat gebeurd is, is gebeurd. Maar bij ons werden de Misleiders weer erevoorzitter van het IJzerbedevaartcomité, werden voorzitter van het Davidsfonds, bekleden (tegenwoordige tijd) prominente plaatsen in de moderne Vlaamse samenleving. Onze Waldheims zijn legio; zij hebben hun vreemd gaan nooit verloochend en worden met de grootste égards bejegend. Deze vaandrigs belichamen die vreselijke regel uit het gesellied 'Les Flamands..' van Jacques Brel: 'Nazi's durant les guerres et catholiques entere elles'."

Johan Anthierenes 1987

Je hebt gelijk. Was niet

Je hebt gelijk. Was niet mijn bedoeling. Ik had de zaken wat te snel gelezen, althans wat de cartoonisten zelf betreft, dat de rechtse regering wat olie op het vuur heeft gegooid dat heb ik wel gezegd.

Dat de VUM-kranten de

Dat de VUM-kranten de cartoons hebben gepubliceerd, heeft niets te maken met eventuele schimmige connecties met het VB. Get real.

Zullen we dan maar met z'n allen beginnen schelden?

Beste Dyab,

Ik kan zeer wel meeleven met de moslims die zich door deze cartoons (vooral 'Mohamed met bom') diep beledigd voelen. Ten aanzien van hen wil ik mijn verontwaardiging uitspreken over deze wansmakelijke prenten. Men zal immers ook de context (kort en vrij aardig geschetst door Han Soete) kennen en niet te snel met persvrijheid zwaaien.

Want inderdaad, voor andere prenten zal die vrijheid door zij die ze nu aanroepen niet steeds zo consequent verdedigd worden. Daar heb je gelijk in. Maar het lijkt me beter en verstandiger op te roepen tot meer onderling respect, het verwerpelijke aan de prenten aan te klagen, het extremisme (van beide zijden) voor de rede te plaatsen, dan te pleiten voor wat in mijn ogen niks anders is/zal worden dan een ordinaire wereldwijde scheldpartij, of (en mede daardoor) erger.

Met vriendelijke groeten,
Mark Saey

Islam geweldloosheid (vervolg)

Dag Han,

Geweldloosheid kan je niet afdwingen, het is een alternatief waar je vrij voor kiest. Het gaat ook niet om be- of veroordelen.

Voorstanders van geweldloosheid zijn van mening dat geweldloze actie en communicatie (in het Indisch "ahimsa") strategisch de betere optie is. Vooral als het erop aankomt om het beeld van een geweldcultuur te ontkrachten.

De 20000 mensen die betogen in Libanon en daar brand stichten, bewijzen een dienst aan de tegenstanders ("vijanden") van de Islam, niet aan wie een interreligieuze of interculturele dialoog wil voeren, met als doel een betere onderlinge verstandhouding. Zo denk ik er toch over.

Doe dat zelf

Bent u overtuigd van de noodzaak van een satire: maak ze zelf ipv van te klagen.

Het Vlaams Belang is inderdaad ultra-liberaal, net als de VLD. Dewinter en Somers vullen elkaar goed aan. Dus: ga aan het werk: neem potlood, stiften en papier en teken de door u gedroomde kartoon, en publiceer daarna met gepaste tekst op een artikel.

Zo eenvoudig is dat toch?

Inderdaad

Ik vind inderdaad ook dat het niet voldoende is te kijken naar censuurpogingen in het buitenland. In België is er genoeg.

Han verwijst naar Deng, ik verwijs naar Google (doe de test aan het einde van het artikel):

www.dignitadoc.be/Google_censuur.htm

Of kijk naar de censuur van de 11.11.11 affiche of de Gaia-gans. Er is dus werk genoeg in eigen land.

De redactie van Deng is wel niet in brand gestoken. Dat feit is toch ook niet te veronachtzamen.

4000 betogers in Brussel

Door het niet te hebben over de 4.000 in de straten van Brussel bewijs je eigenlijk je ongelijk.

De nuance ontbreekt volledig.

Misschien kan je begrijpen dat die dagelijkse stigmatisering, met de vinger gewezen worden,.... soms wel eens teveel van het goede wordt.

beste Peter

Voor zover ik begreep is de redactie van dez Deense krant ook niet in brand gestoken. Voor zover ik begreep verschijnt de krant nog.
DENG daarintegen verschijnt "helemaal niet". Je zal nooit kunnen lezen wat ze deze maand te vertellen hadden. Die cartoons, daar kan je ondertussen niet meer naast kijken.

RTL- debat

Dag Han,

4000 betogers die duidelijk en zonder schade aan te richten hun ongenoegen uiten, dat is toch een vorm van geweldloos protest? Dus: goed zo.

Het bedat op RTL vond ik interessant. Ik denk aan de genuanceerde tussenkomst van de prof van de ULB en de vertegenwoordiger van Ecolo.

Op de centrale vraag of een Westers tekenaar een portret van de profeet Mohammed mag/kan tekenen (alleen dat al) werd door de meesten rond de pot gedraaid.

Persoonlijk denk ik dat het goed zou zijn dat moslims beseffen dat islam-wetten alleen gelden binnen de islamgemeenschap, en niet erbuiten. Over de concrete vraag, het afbeelden dus, is zelfs binnen de Islamgeschiedenis geen eenduidigheid.

Daarover was er een programma, ik denk op Ned3, dat stelde dat het afbeeldingdverbod een moderne interpretatie is van de Islam die niet letterlijk in de Koran staat. Zoiets als het celibaat voor priesters en de onfeilbaarheid van de paus bij de katholieke kerk: die zijn ook latere toevoegsels.

Wat mij opviel, en ze wilden het niet met die woorden zeggen, maar de Belgische cartoonisten voelen zich, naar mijn indruk, geïntimideerd. Dat is toch niet om fier op te zijn als moslim?

Ik sluit me aan bij de wens aan het einde van het RTL-debat: dat de rust nu moge terugkeren.

volgens mij kan je

volgens mij kan je geweldloosheid met geweld afdwingen.

Weeral typisch, les

Weeral typisch, les extrêmes se recontrent..

Enkel AEL en VB zien in een cartoon een aanleiding om nog wat verder te polariseren ipv te verbroederen.

Mijn maag keert ervan om

westers superioriteitsgevoel

Volledig akkoord met het artikel van Han,De westerse politieke wereld dat zichzelf het recht toeeigent van overal zijn wil op te leggen desnoods met alle vormen van geweld ,economisch geweld,militair geweld en noem maar op.Wat dat recht op vrije meningsuiting betreft ,tientallen brieven van mij en mensen uit mijn kennissenkring naar onze zogenaamde democratische persorganen toe zijn in de loop der jaren in de papiermand beland.Gelukkig hebben we nu alternatieve media zoals indymedia waar men wel zijn mening kan kenbaar maken om stroomopwaarts te roeien.

Dat een krant uw

Dat een krant uw lezersbrieven niet plaatst, betekent niet dat u het recht op vrije meningsuiting is ontzegd en dat u ipso facto een gemuilkorfde dissident bent. Als de verantwoordelijken van indymedia regelmatig commentaren verwijderen, om wat voor waarschijnlijk goed te verantwoorden redenen ook, moeten we dat censuur noemen? Ik zou voorzichtig omspringen met die termen.

zo, de tekst van de heer

zo, de tekst van de heer jahjah is intussen al wel een beetje achterhaald nadat zijn organisatie AEL zelf zorgde voor enkele wansmakelijke anti-joodse cartoons waarin oa hitler het bed deelde met anne frank en de holocaust werd ontkend.
meningen hierrond mogen verschillen en kunnen gaan van strafbaar feit (ontkenning van holocaust is dit nu eenmaal wettelijk gezien) tot kinderachtig.
toch betwijfel ik sterk of er binnen een aantal maanden in Israel op dezelfde wijze zal gereageerd worden op deze cartoons, of er ook nu ambasades in brand gestoken zullen worden, imman's vermoord...

afgunst en misprijzen

Dyab Abou Jahjah op 4 februari, 2006 - 02:23:
"Moslims en andersgelovigen kunnen hun afgunst en misprijzen niet uiten m.b.t. homoseksualiteit. Ook kunnen moslims niet zeggen dat dit een ziekte is en een afwijking van de menselijke natuur zonder dat ze voor homofoob worden bestempeld."

Dat lijkt me ook wel heel ongepast, in de eerste plaats tegenover de homoseksuele moslims. Ik heb enkele maanden geleden een organisatie opgericht die de opmars van het Vlaams Belang wil verhinderen door een campagne gericht naar holebi's. In onze beginselverklaring staat ondermeer het volgende:

"Op te treden in een geest van samenwerking en dialoog tussen de bedreigde groepen. Geen koele zakelijkheid, maar warme solidariteit. Iedereen die zich ook het mikpunt voelt van het VB en extreem-rechts is een mogelijke bondgenoot. We willen absoluut vermijden dat men deze groepen tegen mekaar uitspeelt. Zo pleiten we ervoor om samen het racisme en het heteroseksisme te bestrijden als alternatief voor de spanningen die momenteel tussen holebi...’s en allochtonen bestaan. Mikpunt spreekt zich niet uit over de rangorde waarin het beleid van het VB vernieling zal zaaien. We beseffen dat ook syndikalisten, kunstenaars, jongeren, vrouwen, migranten en vluchtelingen (deze opsomming is niet volledig) het slachtoffer zullen zijn van een VB-beleid."

De uitspraken van het VB (vol met afgunst en misprijzen mbt. homoseksualiteit) staan hier:
http://www.mikpunt175.be/

Deense cartoons

Ik kan de moslims verstaan wanneer ze opkomen voor hun religie. Voor hen is de profeet Mohammed heilig en wordt hij met alle respect behandeld of genoemd.
In het christendom is dat respect voor Jezus een meer rekbaar begrip. Dus hun reactie moeten we wel zien vanuit de context van hun geloof.

Ik vind het wel hypocriet dat ze zo'n heisa maken rond deze cartoons terwijl de reactie veel minder hevig is wanneer een moslimextremist onschuldige mensen doodt in naam van de Islam, terwijl de Islam absolute vrede predikt.

De moord op onschuldige mensen vind ik zwaarder wegen dan een stel cartoons in een deense krant hoewel ze de Islam blameren op dezelfde grond.

Dus de reactie van de protestanten vind ik absoluut niet in proportie.

Cartoons

Beste redactie,

Toen onze regering openlijk de kant tegen de VS koos in de Iraakse oorlog waren er hier media die opriepen tot voorzichtigheid. De VS schoferen was gevaarlijk want een belangrijke handelspartner. Dat was financieel gevaarlijk en dus moest men hen te vriend houden. De Denen ondervinden nu wat het is als hun regering en een regeringsgetrouw blad 1 miljard muslims schofeert. Dat kost hen pakken geld.
Verder zie ik Mia Doornaert, Godin van de Oorlog en slaafse propagandsite van de Amerikaans en Israëlische oorlogsmachine, schande spreken van Moslims die uit protest een ambassade in de fik steken. Waar was ze toen My Lai, Falluja enz ... in brand vlogen?
De hypochrisie van de herauten van de persvrijheid schamen zich voor niets. Nu als men kan beledigen en provoceren roepen zij op tot bescherming van de persvrijheid maar op andere ogenblikken censureren en zwijgen.
Wie kritiek op Israël uit is voor figuren als een Doornaert een antisemiet en pleegt dus strafbare zaken. Islamofobie moet kunnen.
Ziek wordt ik er van.

Groeten,

Willy Van Damme

Manipulatie cartoons

Beste Anonymus,

Natuurlijk is er sprake van manipulatie rond die rellen. Dat is nu eenmaal overal zo. Dat is zo hier en dat is zo in het Midden-Oosten of in Azië. Men wil dit nu eenmaal gebruiken voor zijn profijt. Hier bijvoorbeeld mooi principieel overkomen en kranten verkopen. Feit is dat iedereen die wat kent van die regio's wist dat hier herrie ging van komen. Of die krant en die Deense regering, die maandenlang elk gesprek hierover weigerde, wist dat niet en dan zijn ze dommeriken. Of ze wisten het wel en dan zijn het provocateurs. In beide gevallen, onwetendheid en provocatief gedrag, wijst het echter op een racistische attitude.
Men moet ook begrijpen dat die cartoons gewoon de druppel zijn die een al veel te volle emmer doen overlopen. De grove bedreigingen aan het adres van Iran, de vernieling van Palestina, het kapot slaan van Irak en de bedreigingen aan het adres van Syrië door Europa zijn een feit. Dan de Moslims agressief gedrag verwijten is wel heel grof. Blijkbaar moeten zij alles lijdzaam ondergaan. Zoals in de VS de cowboys deden met de indianen: "Doe wat ik zeg, hou je mond of anders knal ik je neer", zo gedraagd Europa zich in navolging van de VS. Daar zitten de oorlogstokers, de misdadigers en de extremisten. Hierbij vergeleken is Bin Laden & Co een kleine jongen.

hoogachtend,

Anders Eldrup involved in Danish Cartoon rellen?

(REPOST) DANE BILDERBERG CONNEX?
Wednesday, February 08, 2006 - FreeMarketNews.com

INITIAL POST 02.07.06

The controversy continues over the anti-Islamic cartoons published in a Danish publication. The latest word notes that Merete Eldrup, managing director of JP/Politikens Hus, the company that published the cartoons, is the wife of Anders Eldrup, chairman of DONG (Danish Oil and Natural Gas), a currently state-owned energy provider about to be privatized.

Moreover, according to a posting on Indymedia UK, as well as several other sources, Anders has been among the attendees at the last five meetings of the Bilderberger gathering, alleged by some to be an internationalist conspiracy bent on world government.

Meanwhile, his wife, before she took over the directorship at JP/PH, was both the Head of Secretariat at the Ministry of Economic and Business Affairs, and the Deputy Director of the Danish Energy Authority. She is currently Deputy Chairman and Managing Director of the Copenhagen Business School. - ST

staff reports - Free-Market News Network

Selected edited commentary is posted daily with FMNN responses to the FEEDBACK section of www.FreeMarketNews.com.

Free-Market News Network does not represent, warrant, or endorse the accuracy, reliability, completeness or timeliness of any of the information, content, views, opinions, recommendations or advertisements contained on, distributed through, or linked, downloaded or accessed from any of the information contained in this News Story.

Eurocentrisme als hinderpaal tot begrip

Beste,

Grotendeels akkoord met de repliek van Abou Jahjah. De meeste intellectuelen in Europe bekijken alles door de Europese bril en hebben geen of bijna geen begrip voor wat leeft in andere landen als in Afrika, Azië, Latijns-Amerika of het Midden-Oosten. Het is het eigen gelijk en het gevoelen van superioriteit dat heerst. Dat anderen een verschillende visie op zaken kunnen hebben stuit op onbegrip en feitelijk wordt die visie als inferieur beschouwd. Dat verklaart waarom een krant probleemloos diezelfde dag kan stellen dat de Moslims moeten stoppen met hun gewelddadige betogingen en in een editoriaal ernaast kan oproepen tot oorlog tegen Iran. Het verklaart waarom een krant het diezelfde dag logisch vindt dat de Tv-zender van Hezbollah uit de ether gehaald wordt en onder het mom van vrijheid van meningsuiting die cartoons kan publiceren.
Het verklaart waarom zo weinig mensen hier zien dat er overduidelijk met twee maten en twee gewichten wordt gemeten.

Groeten,

Willy Van Damme

Israel reageert

Beste,

Neen in Israël gaat men niet zo reageren. Daarvoor hebben ze Rumsfeld en Co en dat is stukken effectiever en dodelijker dan wat die betogingen ooit kunnen aanrichten.
Wat U niet schijnt te begrijpen is dat voor bijna alle moslims sommige van die cartoons even wansmakelijk zijn als die van Anne Frank met Hitler voor de Joden. Respect en begrip voor de Joden en hun vroeger lijden is even essentieel als respect en begrip voor de Moslims. Maar dat is voor sommigen blijkbaar onmogelijk. Het getuigt wel van een racistische attitude. Moslims mogen zeggen dat ze tegen vrouwenemancipatie zijn en tegen homo's. Dat is hun goed recht. Maar is iets waarvoor Nederlandse intellectuelen als ze het horen steigeren. Ook hun goed recht natuurlijk. Sommige protestantse groeperingen in Nederland hebben juist diezelfde visie maar worden hiervoor door die intellectuelen niet zo gestigmatiseerd. En daar wringt het schoentje. Daarom voelt deze groep zich zo gediscrimineerd. Wat zou je willen.

Groeten,

Willy Van Damme

Even geweldig

Beste,

De religie van de moslims is even gewelddadig en vreedzaam als die van de boeddhisten of de kristenen. De behandeling van opposanten in Tibet under de Dalai Lama's, de fanatieke boeddhisten op Sri lanka, enz.. zijn voorbeelden van gewelddadig gedrag. Er zijn binnen al die godsdiensten mensen die het goed menen, verdraagzaam en vreedzaam zijn. Zoals er ook anderen zijn. Overal is hebzucht echter in praktisch alle gevallen het echte leitmotiv voor handelen van de heersers of diegenen die de macht begeren en wordt religie gebruikt om die hebzucht te maskeren. Wie anders denkt dwaalt en kent de geschiedenis niet. Wegens hun economische zwakte krijgen de Islamitische staten nu alleen maar slaag van het sterkere Westen. De neiging om het Midden-Oosten te bezetten is zo groot daar er in die regio veel olie zit en dat die almaar schaarser wordt. Wat, let er op, nog tot hevigere conflicten gaat leiden. Ben benieuwd wat er in de regio gaat gebeuren eens de VS openlijk hun nederlaag in Irak gaan moeten toegeven.

Groeten,

Willy Van Damme

naar het kerkhof

Beste,

Goed gezien. Inderdaad als ze die 100.000 en meer irakezen volgen richting het kerkhof.

groeten,

Willy Van Damme

Wijs mij de weg !

Godsdienst is een dogma en het laat mij ijskoud, welke versie iemand wenst te beleiden. Zoland die dat maar doet onder gelijkgezinden in eigen gebedsplaatsen of alleen thuis. Als ik straks de bijbel en de koran broederlijk naast het toiletpapier op mijn wc wens te hangen en die alle drie gebruik om mijn g*t af te vegen, dan is dat mijn zaak. Als een aanhanger van deze of gene dogma mij komt vertellen dat dit niet kan, erger dat ik hiervoor gestenigd mag worden, dat gaat die een stap te ver.

Als nu mensen, die in een nog niet zo lang verleden op een communistische lijst prijkten, plots de opium voor het volk moeten komen verdedigen omdat een politieke kaste in Islamitische republieken een bliksemafleider hebben gevonden om hun binnenlandse zwijnerijen even te laten vergeten, dan is het toch zeer ver gekomen. Ik ga hier niet de verdediging opnemen van een Deense rechtse krant. Ik ga hier geen dure woorden neerpennen over 'vrijheid van meningsuiting'. Ik wil me alleen even hard verzetten tegen godsdienstgekken die, zelfs in Brussel, voor de camera verkondigen dat er 'eerst de wetten van god zijn en dan de aardse wetten', dan is er iets goed mis met deze godsdienst idioten en voel ik mij in zeer vreemd gezelschap onder mensen die de 'beledigingen van een dogma' verdedigen.

Je bent goed mis mhr patrick

Je bent goed mis mhr patrick Coeman. Je hebt duidelijk een hekel aan religie in het algemeen. Jij zult de eerste zijn die zal steigeren wanneer jouw waarden in vraag zullen gesteld of beledigd worden. Je vergeet dat je door een religie af te breken je eigen religie (wat die ook moge zijn, maar zonder kun je gewoon niet leven)dus je eigen waarheid verdedigt. Je noemt gelovigen 'godsdienstgekken en -idioten' alsof jij met je eigen geloof de waarheid in pacht hebt en het voorbeeld mag zijn voor de rest. Vergeet niet dat je voor deze mensen slechts een insect bent, een nietsbetekenende subject zonder menselijke waarden. Denk in het vervolg na over wat je in hun ogen zou kunnen betekenen vooraleer je een oordeel velt over hen. Ik reageer hier nu op jouw reactie, maar eigenlijk ben je het niet waard om gehoord te worden.

Nou! "een insect, een

Nou! "een insect, een nietsbetekenend subject zonder menselijke waarden", omdat hij niet in een religie gelooft? En daar staat u achter? Loop dan maar vlug naar de dorpspomp en spoel uw mondje met Dreft! En rap!

Geen religieus conflict

"Het recht om te beledigen," dat is de titel van de column van Ayaan Hirsi Ali vandaag in De Morgen. Deze dame staat niet bekend als een zacht gekookt eitje. Ik ben geen fan van haar vaak ongenuanceerde uitspraken maar voor de visie die ze op 9 februari in Berlijn verdedigde ging ik toch even recht zitten. Een heel pertinente en goed opgebouwde reactie tegenover de commotie die zo duidelijk opgeklopt wordt door een aantal krachten die er belang bij hebben.

De Deense cartoonist was geen moslim en hoeft zich dan ook niet te houden aan het zg. verbod op afbeelding van de profeet. Of hij nu rechts is of niet doet volgens mij niet ter zake. Denemarken is geen Islamitisch land en er bestaat een scheiding van de vier machten (met media als 4e). De krant die de cartoons publiceerden kunnen dat doen zolang het niet tegen de wetten van het land ingaan. En dan nog valt het aan een rechtbank te beoordelen of dat laatste het geval is. Het is te hopen dat er een deugdelijke wet tegen het racisme bestaat in Denemarken en dan mogen die cartoons daar wel eens aan getoetst worden.
Ook de reactie van Fouad Gandoul op de De Morgen site legt de vinger op de wonde: het overgrote deel van de Islamitische bevolking is vredelievend en wil niets liever dan dagelijks zijn religie beleven in harmonie met zijn seculiere beslommeringen. De lokroep van de fundamentalisten is altijd marginaal geweest. Tenzij het van boven uit gestuurd wordt. Helaas worden deze samenlevingen nog altijd bestierd door autocratische, corrupte régimes die dit soort gelegenheden te baat nemen om hun bevolking even een uitlaatklep te geven. Net zoals Palestina al 40 jaar het gedroomde afleidingsmanoeuvre is om de eigen bevolking zoet te houden. Maar écht iets doen voor Palestina? Ho maar. Echt democratiseren in eigen land? Idem dito. Neen, eerder de fundamentalistische groepen sponseren en opblazen tot ze als een uit de hand gelopen kanker de hele samenleving infecteren.

En daar ligt de verpletterende verantwoordelijkheid van het westen. Europa en de VS houdt die régimes in het zadel zolang haar belangen daarmee gediend worden. Deze cartoonrellen zijn geen religieus conflict, ze zijn alleen het volgende stadium in een vicieuze spiraal die nooit de goede kant uit zal gaan zolang rechtvaardigheid voor de Islamitische volksmassa's ook geen politieke en maatschappelijke vertaling krijgt.

wat een heisa...

Ik vraag me af of er ooit een tijd komt dat al deze godsdienst-gecamoufleerde onzin stopt? Immers, elke zichzelf-respecterende godsdienst predikt voor respect en vrede, of zou dat toch moeten, dus schaf ineens al die dingen af en wordt volwassen. Na jaren van verlichting is zelfs godsdienst volgens mij totaal niet meer nodig, en is moraal volgens mij een kwestie van gezond verstand, en hebben we de wetenschap om dingen te verklaren en te onderzoeken.
Een andere kwestie is natuurlijk het feit dat al eeuwenlang godsdienst misbruikt wordt door machtswellustige figuren om zichzelf te verrijken, net zoals de hele midden-oosten kwestie natuurlijk ook een kwestie van geld en olie is.
Mijn vraag is dus nu: als wel allen in vrede en welvaart leven, zullen we dan stoppen met elkaar met deze godsdienst-nonsens te 'pesten'?

Enkele opmerkingen

Een paar opmerkingen i.v.m. die cartoons:
1.Sommigen spreken in dat verband van “vrije meningsuiting”. Wélke mening?
Want het gaat niet om “onschuldige” cartoons waar zo een beetje humoristisch wordt gelachen met een godsdienstige figuur, vergeet dat maar. Hier wordt een heel volk door het slijk gesleurd een beledigd, door het en masse voor te stellen als terroristen, en dat met de bedoeling om de mensen op te jutten tegen de Arabieren en ze klaar te stomen voor de walgelijke oorlogen die het Westen nog voor hen in petto heeft. Ik vind het trouwens op het hallucinante af dat een aantal progressieven hoogst verbolgen zijn, niet over die cartoons in de puurste nazipropagandastijl – de “vrije meningsuiting”, nietwaar? – maar godbetert over de reacties van de Arabieren!! Il faut le faire! Maar goed, is dergelijke opjutterij een “mening”? Dat meen je niet! Dan staan er ons op het vlak van het intellectueel en moreel niveau van de vrije meningstuiting nog heugelijke tijden te wachten. Om het met iemands anders woorden te zeggen: veel succes ermee.
2.Er worden dus in een Deens blad cartoons gepubliceerd “tegen de profeet”: niks op tegen, want “vrije meningsuiting”. Daarop komen de Arabieren op straat om daarover hun woede te uiten. Wat doen die? Juist: hun vrije mening uiten over de vrije mening van die Deense cartoonist. Dus, mijn vraag aan wie in deze zaak verontwaardigd “vrije meningsuiting!” schreeuwt: wat is nu eigenlijk jullie probleem? Die Deense cartoonist uit zijn mening, en daarop uiten de Moslims de hunne, dus zou een normaal denkend mens denken dat het met de vrije meningsuiting niet meer stuk kan. Het probleem is dat velen onder ons – en ik leg hier mijn hand op mijn hoofd! – vaak zonder het te willen er eigenlijk een kolonialistische en / of racistische gedachtegang (nu ja: “gedachte”…) op na houden.: “wij mogen jullie aanvallen en beoorlogen, als jullie je daartegen verzetten zijn jullie smerige terroristen. Wij mogen jullie beledigen, uitlachen en kwetsen, maar wee jullie gebeente als jullie daarover maar durven te piepen! Zijn jullie niet beschaamd, zo durven te betogen tegen ons omdat wij ons het recht toeëigenen om jullie te beledigen? Foei! De vrije meningsuiting is voor ons, maar jullie: bakkes houden als Westerlingen over jullie spreken!”. En zo lopen dezer dagen de kampioenen der vrije meningstuiting te schuimbekken van razernij omdat de Arabieren hun mening uiten over onze mening over hen.
3.Sommigen uit het Islam-milieu komen daarentegen voor het recht op om homosexuelen en Joden te mogen discrimineren en te beledigen. Ook allemaal in naam van de vrije meningsuiting, wat dacht je? Fout. Laten we niet gaan discimineren in de soorten discriminatie die we gaan aanpakken! Mensen, wij staan tegenover het Amerikaans imperialisme, wij staan tegenover een kapitalistisch systeem dat ronduit levensvernietigend is! De speeltijd is gedaan! We moeten ons allemaal tot één blok aaneensmeden om daartegen te vechten. We moeten ons dan ook - zonder onderscheid a.u.b.! - tegen om het even welke racistische, sexuele of genderdiscriminatie verzetten. Van wie die komt en tegen wie die gericht is speelt hoegenaamd niet de minste rol. Weg met de Jodenhaat, weg met met het om even welk ander racisme, fuck het patriarchaat, de pot op met de homofobie en het heterosexueel chauvinisme, al dan niet godsdienstig geïnspireerd, al dan niet in naam van de “culturele eigenheid”, van de “eigen wortels” of van welke wortels dan ook. Occupons-nous de choses sérieuses!