Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Over Patrick Janssens

[Opinie] Over Patrick Janssens

Er is wat aan de hand: Patrick Janssens geeft op korte tijd twee defensieve interviews, één in Knack en één in De Morgen. Vermits Janssens enkel reageert op bewegingen in de statistiek, wil dit zeggen dat de opiniepeilers hem stilaan in de problemen zien komen. Vooral zijn wat moeizame relatie tot inspraak en democratie lijken hem parten te spelen. Wat is er nu precies aan de hand?

_DSC0045.jpg

De twee interviews zijn opvallend defensief voor iemand die zichzelf voorhoudt dat hij nooit vanuit een defensieve positie communiceert. Vooral het stuk in Knack is merkwaardig, want Janssens lijkt er de pedalen te verliezen en fulmineert tegen eenieder die zijn beleid durft te bekritiseren. Manu Claeys: de oppositie! Kathy Lindekens: veel meegemaakt! Bob Cools: Bob Cools! Hij spreekt zichzelf ook tegen en lijkt dat niet te merken. Hij huilt dat hij ruim tweehonderd hoorzittingen heeft georganiseerd voor buurtbewoners in Antwerpen, maar over het Zeemanshuis zegt hij dat hij een experten-jury heeft samengesteld. En hij is bepaald zuur over de kritische toon van de vragen. De journalist heeft hem 'gepakt', dat is duidelijk, en dan nog wel op z'n zwakke kant: geduld voor kritiek.

Kritiek is er in overvloed. De AIA-actie (hier uitgebreid gedocumenteerd) is slechts het topje van de ijsberg, want zowat alle buurtcomités zijn ontevreden over het gevoerde beleid, en vrijwel allemaal om dezelfde reden: het beleid luistert niet. Vermits Janssens als geen enkele andere burgemeester te lande het beleid incorporeert is het dan: Janssens luistert niet, zelfs niet naar zijn gemeenteraad en al zeker niet naar leden van zijn partij, laat staan naar gewone mensen in buurten waarin hij zijn 'Singapore-Antwerpen' (proper, veilig, welvarend en trendy, en daarnaast een tikkeltje fascistoïed) wil gestalte doen krijgen. De slogan van AIA, "U hoort nog van ons", speelt daar sarcastisch op in: men hoort nooit iets terug van Janssens. Men ziet hem in clips van Humo op TV, maar niet in gesprek met een buurtbewoner. Dat imagoprobleem lijkt nu zo groot dat Janssens begint te praten.

Het is nochtans fout te beweren dat er geen inspraak is. Er bestaat een grote en complexe inspraak-machine in Antwerpen, en Janssens liegt niet wanneer bij zegt dat er vorig jaar ruim tweehonderd hoorzittingen zijn geweest. Dat is correct, en ik heb er enkele van bijgewoond. Er zijn evenwel twee problemen met die inspraakmachine.

Het eerste probleem is al aangehaald: de inspraak is selectief. Ze wordt actief gehanteerd voor sommige dossiers, en niet voor andere. Denk terug aan het Zeemanshuis waarbij een jury van deskundigen - niet een vergandering van buurtbewoners en gebruikers van het Zeemanshuis - het standpunt van de Stad bepaalde (een standpunt dat als bij mirakel ook de belangen van vastgoed-ontwikkelaars diende, waarover verder meer). Het punt is dat er in Antwerpen talloze dossiers zijn die geen inspraak van onderen uit lijken te verdragen, omdat er 'hogere belangen' op het spel lijken te staan. Van zodra 'de economie' ter tafel komt moet de democratie even opstaan en het pand verlaten.

Een tweede probleem is de concrete vorm die deze inspraak aanneemt. Hoorzittingen zijn voor een buurtbewoner vaak uiterst frustrerende ervaringen, dichter aanleunend bij 'mededelingen van de regering' dan bij basisdemocratie. De hoorzittingen komen er dikwijls op neer dat de burger hoort wat het bestuur heeft vastgelegd, daarover mort maar het tenslotte toch moet slikken. Men wordt om de oren geslagen met autoritaire uitspraken zoals 'dat ligt al vast', 'daar is geen alternatief voor', of 'dit gaat niet want De Lijn is er tegen' (de macht van De Lijn in Antwerpen is een thema op zichzelf).

Het ongenoegen dat zich in AIA concentreert is ongenoegen hierover: rond bepaalde dossiers luistert de Stad effectief niet naar de buurtbewoners, naar de lokale gemeenschap en de 'kleine actoren', maar laat ze de belangen van 'grote actoren' constant doorwegen uit hoofde van het algemeen belang (datgene wat Janssens zo vaak als 'Antwerpen' bestempelt: 'dat is goed voor Antwerpen' of 'Antwerpen beseft...'). Dit ongenoegen wijst op een probleem aan de basis: lokale actoren blijven in de kou staan, en dik tweehonderd hoorzittingen kunnen dat niet veranderen. Lokale gemeenschappen voelen zich miskend en opzij geschoven ("U hoort nog van ons!") ten voordele van de belangen van de grote actoren. Dit is meer dan een gevoel, het is een realiteit.

Janssens drukt de journalisten van De Morgen op het hart dat hij echt wel voor de democratie is. Wel, het dienen van de belangen van de grote actoren - kapitaal, projectontwikkelaars, bedrijven die Antwerpen zijn Singapore-uiterlijk moeten geven - is vanzelfsprekend ook een vorm van democratie. Maar het is niet de vorm van democratie die Janssens zijn burgers voorhield met slogans zoals 'de Stad is van A' en andere onzin. En bovendien lijkt Janssens' voorkeur voor grote actoren ook gepaard te gaan aan een actieve afkeer van kleine actoren, getuige zijn diatribes tegen Manu Claeys en andere burgers die het voortouw van de AIA acties nemen. Voor Janssens zijn alle kritische stemmen besmeurd door persoonlijke of klein-politieke motieven. De critici zijn getraumatiseerd door gebeurtenissen uit het verleden (Kathy Lindekens) of ze behoren tot een oppositiepartij (Manu Claeys). Hun stem is derhalve niet neutraal, en dus kan Janssens zijn beklag doen over het feit dat Knack 'slechts twee mensen' aan het woord heeft gelaten, waarvan er al zeker één (Claeys) niet ernstig te nemen is. De andere (de kunstenaar Kris Fierens) is iets moeilijker op de korrel te nemen, want de man heeft gewoon geen egoïstische motieven of politieke eitjes te pellen met Janssens. Hij is een buurt-democraat 'pur sang', die net als Janssens het algemene belang dient.

Janssens' eigen stem is vanzelfsprekend nuchter, niet vooringenomen, objectief en zakelijk. Hij spreekt niet in naam van welbepaalde belangen, maar enkel in naam van heel Antwerpen. Knack mag dus nog met honderd burgers gaan praten, zolang ze die éne burger, Patrick Janssens, niet aan het woord laten zijn ze de zaken aan het verdraaien. 'Antwerpen', zoals Janssens het gebruikt, staat dus los van
'de Antwerpenaar'. De gewone Antwerpenaar kan de stem van Antwerpen niet vertolken, enkel Janssens (en zijn mede-schepenen, getuige het interview in De Morgen) kan dat. Want enkel hij kent het fijne van de dossiers, weet hoe de vork aan de steel zit, en kent alle betrokkenen. Dat uitspraken zoals deze al meteen wat vragen oproepen omtrent inspraak en zo meer laten we even passeren.

De gewone Antwerpenaar staat dus in een wat vreemde relatie tot de belangen van Antwerpen, en het begrip 'democratie' begint er dus in handen van Janssens wel echt vreemd uit te zien. We merken dat ook in een paar uitlatingen die hij in beide interviews maakt, en die draaien rond de beperkte macht van het Stadsbestuur. 'Je mag de macht van het schepencollege niet overschatten'. Concreet betekent dat zoveel als: 'meneer, we kunnen UW probleem niet oplossen', zoek het zelf maar uit. Het probleem van de Katoennatie daarentegen, of dat van de diamantairs en de vastgoedmakelaars, dat is makkelijker op te lossen. Hun belangen zijn immers de belangen van het mythische 'Antwerpen' dat Janssens om de haverklap ophaalt.

Janssens noemt zichzelf graag een atypische burgemeester. Hij draagt ook geen hemd en das natuurlijk, maar iets wat mijn kinderen bestempelen als een 'onderlijfje' onder een maatpak. Hij verklaart zichzelf resoluut anti-ideologisch (wat betekent, natuurlijk, dat men gewoon de dominante ideologie volgt) en probeert zijn stad te 'managen'. Hij doet niet aan politiek maar aan bedrijfskunde. Dat betekent dat hij de NV Antwerpen gewoon als een bedrijf onder de bedrijven ziet, en dus graag met bedrijven omgaat. De modale Antwerpenaar, die moet het maar zien uit te houden tot de volgende verkiezingen. In gesprekken met die modale Antwerpenaar is Janssens nors, stroef, weinig luisterbereid of vergevingsgezind. Ze vertragen en bemoeilijken zijn management, die bende vertegenwoordigers van het eigenbelang.

De Burgemeester is een verstandig man. Hij zal dus wel doorhebben dat dit soort imago blijft plakken, en dat er dringend wat oplapwerk zal moeten gebeuren indien hij, zoals zijn illustere voorganger Bob Cools, niet het slachtoffer wil worden van dat oer-Antwerpse wapen: de zaagcultuur.

Ik ben enorm geschrokken van

Ik ben enorm geschrokken van de uitspraken van den burgemeesters. Hij is wel voor democratie maar vindt dat debat zelden leidt tot een constructief resultaat. Elke dictator zal het met hem eens zijn. Controverse en meningsverschillen zouden juist de basisingrediënten van het debat moeten zijn in een zoektocht naar een conclusie die zoveel mogelijk gedragen wordt (een consensus dus). Maar de beleidsvoerders hebben het daar inderdaad meer en meer moeilijk mee. Zelf maak ik dit mee op mijn terrein, de wereld van de vakbond en het patronaat. Men eist vooral dat je constructieve kritiek geeft. Kan iemand mij eens zeggen wat constructieve is. Ja knikken?

Zelf ben ik voorzitter van een syndicale delegatie waar de controverse niet geschuwd wordt. Waar de deelnemers uitgenodigd worden om hun mening kenbaar te maken, ook al komt die niet overeen met de mening van de voorzitter. En meestal komen we tot - soms heftige - discussie tot een consensus. En af en toe wordt er gestemd om het meerderheidstandpunt te bepalen wanneer er geen consensus bereikt wordt. Zoiets heet volgens mij democratie.

Een mooi artikel dat betuigt

Een mooi artikel dat betuigt van respect voor de democratie. Janssens is een stroman van het oude establishment en een marketing-expert.

Marketing is een beroep waarbij je mensen voorliegt dat jouw product op alle vlakken beter is dan de concurrentie en dat jouw product geen schadelijke effecten heeft. Een nobel beroep kan je dit al niet noemen, maar dit ook openlijk komen toepassen in de politiek is zowiezo een regelrechte aanslag op de democratie, maar daar sprak niemand over. Integendeel,

Ik hoop dat de aanwezigen op de 10/10 concerten ("voor de verdraagzaamheid") zich beginnen realiseren dat zij misbruikt werden om het belang van de socialistische partij te dienen en de oppositie de mond te snoeren. Het doet denken aan een leider in Rusland uit de vorige eeuw.

Knack lezersbrief

Mijn lezersbrief aan Knack sluit volledig aan bij de mening van de heer Blommaert:

Patrick Janssens toont zich in het stuk "Ik Poetin? lachwekkend!" een knap mediamanipulator maar zet daardoor juist zijn vermeende Poetin-trekjes extra in de verf.

Janssens heeft duidelijk een probleem met kritiek en toont zich dan van zijn minst fraaie kant. Zelden heb ik een interview gelezen waar de haat en disrespect van de geïnterviewde jegens de reporter zo intens was. De Antwerpse burgemeester verwijt Stijn Tormans riooljournalistiek (reden: hij behoord niet tot de bevriende zgn. "onafhankelijke" mediagroep) en veegt de 2 meest gerespecteerde buurtcomités van de stad onder tafel met: "We hebben vorig jaar 212 publieke vergaderingen gehad met buurtcomités." Deze laatste oneliner zal waarschijnlijk wel kloppen maar - net als Poetin - verward Janssens "(des)informatie" met "inspraak". Binnen de officiële stadsmededelingen is er trouwens al een tijdje geen sprake meer van "buurtcomités" maar spreekt men van "bewonersgroepen". Dit is een belangrijke nuance want een "bewonersgroep" - waarvan er afgelopen jaar 212 zouden zijn geïnformeerd - stelt zich A-priori niet kritisch op. Ze willen een BBQ of een mosselsouper organiseren voor de buurt en worden dan "ondersteund" door de stad: ze stelt ze gratis tenten ter beschikking, ze krijgen 200 Euro toegestopt, de stad-A opgeprikt en daarmee is de kous af. Dit is de marketing machtsbasis van Janssens.

Men kan over Patrick Janssens alles beweren behalve dat hij een politicus is. Een politicus schuwt het publieke debat niet (het zou zijn verdomde taak moeten zijn!). Janssens komt er nog voor uit ook dat hij het publiek debat weigert! De panische angst tot het maken van media fouten maakt van Janssens juist de non-politicus, hautain, boven alles verheven en even onfeilbaar als de paus. Typerend voor zijn parcours is dat hij op de locale zender ATV pertinent weigert nog bij "Wakker op zondag" aan de debattafel aan te schuiven. In plaats daarvan verkiest hij de veilige knusheid van de fauteuil waar - ter introductie van het debat - over fait d'hîvers geleuterd wordt.

Wat de Oosterweel, Straten Generaal en Manu Claes betreft? De man die door Janssens als "Groen!" wordt gestigmatiseerd zou Antwerpen wel eens kunnen behoeden voor de miskleun van de eeuw en - in tegenstelling van wat beweerd wordt - ook de Vlaamse regering heel wat geld zou kunnen laten besparen. Zijn sereniteit en intellectuele onderbouw kan enkel gefnuikt worden met holle oneliners in een een ge-öliede media machine.

Wat het Zeemanshuis betreft. Als er één buurtcomité is dat een duidelijk mandaat van de bevolking heeft gekregen zijn zij het wel. De backing van de cultureel-artistieke sector is massaal. 3 jaar al stellen zij 1 vraag: Wat is er mis met het zeemanshuis? De officiële versie luidde "het bouwblok moest hersteld worden". Toen kunsthistoricus Geert Bekaert dit argument als historisch onjuist betitelde moest tot het interview van Tormans gewacht worden op de repliek: "We hebben een jury van deskundigen aangesteld om die site te ontwikkelen". Patrick Janssens eist altijd het laatste woord, wetende dat zijn uitspraken dan niet meer nagetrokken worden. Welnu de jury van "deskundigen" bestond uit de schepenen van de stad, vertegenwoordigers van AG Vespa en SD worx. De stad blijft maw wel "hun goesting" doen!

De Raad van State neemt het dossier Zeemans huis blijkbaar wel au serieux en onderzoekt of de besluitvorming wel zo koosher is verlopen als Patrick Janssens wil laten uitschijnen.
Trouwens, een onbevooroordeelde lezing van de beheersovereenkomsten tussen de Stad Antwerpen en SD Worx enerzijds, en SD Worx en projectontwikkelaar CIP anderzijds, leggen haarfijn bloot dat het dossier Zeemanshuis een zuivere immobiliën-transactie is waar bewonersgroepen geen uitstaans mee hebben.

Om het met de familie Bakeljauw te zeggen: "In wat veur ne wereld leven wij na eigenlijk?"

Peter Aerts,
s'Gravenwezel

1978

Zeg Peter,los van de discussie,maar ben jij de Peter Aerts waarmee ik vroeger in 1978 op Nieuwland in Gent gezeten heb? De man die indertijd het boekje "Je rechten als werkloze "geschreven heeft ?

parking

Men kan het lijstje van dubieuze ingrepen verder aanvullen. Ik ben zelf actief in het verzet tegen de uitbreiding van de luchthaven van Deurne, die een anachronisme is en enorme veiligheidsrisico's inhoudt. De bevolking speelt in dat dossier nauwelijks een rol, temeer aangezien 'Antwerpen' zich natuurlijk de les niet laat spellen door bewoners van Boechout of Vremde ('ge ziet dat van hier'!).

Wat me nog meer ergert en verbaast is de privatisering van de openbare ruimte. Een deel van de openbare weg is simpelweg in handen gegeven van een privé parkeerbedrijf (officieel is het een 'autonoom standsbedrijf'), en die ondernemer treedt nu op als bekeurder en beregelaar van al wie z'n wagen kwijt wil. Parkings zijn een miljarden-industrie geworden, en aangezien ik het sociale of groene project in dit soort privatisering niet kan zien, zal het wel een pure geldzaak zijn. Ook daar heeft de buurt niks te zeggen gehad: de parkeermannen zijn er, ze blijven er, en ze werken iedereen op de zenuwen. Bovendien is er zo nog eens een laagje macht geschapen, dat naast en boven of onder de politie werkt, en dat in geval van betwistingen ervoor zorgt dat de burger in een jungle van regels en actoren belandt.

Hi Noël, Ik moet je

Hi Noël,

Ik moet je teleurstellen, ik vrees dat een naamgenoot bij u op de schoolbanken gezeten heeft! In 1978 was er van mij nog lang geen sprake :-)

naamgenoot

Bedankt Peter voor de informatie.Het kon natuurlijk want ook de andere Peter had politieke interesse.

PJ

Mag het ook gezegd worden dat het intervieuw in Knack hoogst tendentieus was. De vraagstelling was zeer offensief met als hoogtepunt de vraag over het horizontale vuurwerk. Dat PJ hierop defensief antwoord is dan ook logisch en kan hem niet aangewreven worden.
Dat de stijl van Patrick Janssens licht authoritaire tekjes vertoond is een breuk met de stijl uit het verleden. De vraag is of de stijl Cools en Detiege dan zoveel beter was? Ik had de indruk dat zij meer de speelbal waren van belangenorganisaties en eigen administratie, met alle uitwassen van dien.

stijl

Luk, ik denk dat je hier twee dingen dooreen gooit: stijl en substantie. De stijl van Janssens in vergelijking met die van Cools & Co is één ding, de concrete manier waarop ze de stad beheren een heel andere. Dat die twee zaken constant dooreen gehaspeld worden is één van de ziekten van ons politiek debat vandaag: men heeft het over stijl wanneer men het over substantie heeft en omgekeerd. Wat substantie betreft: Janssens regeert, hij bestuurt niet. Antwerpen is onder hem een autocratie geworden, en vlotte onderlijfjes onder sjieke maatpakken veranderen daar niks aan. Als we Cools met Brezhnev vergelijken, dan is Janssens Stalin.

halo indymedia?!

ik snap niet dat indymedia hier lekker kritisch doet over Janssens en elders op haar site meewerkt aan de persoonlijke idolatrie rond zijn persoon.

http://www.indymedia.be/node/27050

misschien is indymedia vies van censuur, maar wat coherentie en duidelijkheid in de berichtgeving kan geen kwaad.

Indymedia sites

Bij mijn weten is Indymedia.be, net als vele andere Indymedia-sites, een site waar iedereen kan op posten en is Indymedia.be niet verantwoordelijk vr wat er gepost wordt. Racistische, sexistische, anti-semitische, discriminerende postings horen hier natuurlijk niet thuis.