Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Nieuwe bank promoot openlijk 'onethisch beleggen'

Nieuwe bank promoot openlijk 'onethisch beleggen'

BRUSSEL -- Een nieuwe bank die op het Muntplein in Brussel een promotiekantoor opende, mikt bewust op de spaarder die zijn neus ophaalt voor ethisch bankieren. Tegelijk wil ACE bank, zoals de nieuwe bank heet, breken met de oubollige bankkantoorstijl. Wie een kantoor binnenstapt, krijgt een drankje en kan zich neervlijen in hippe zetels. Een aanpak die al meteen op protest stuit van verontwaardigde potentiële klanten.

acebankIMG_1807.JPG

Promokantoor op het Muntplein (foto keltoum)

Ronkende slogans op het promotiemateriaal van Ace bank: 'Ace bank durft', 'Uw geld laten renderen'. Klanten worden gelokt met hoge rendementen op investeringen in wapens, goedkope werkkrachten in China en India en oliebedrijven. Van ethische argumenten lijkt de bank zich niets aan te trekken. Last van een geweten lijken de mensen achter Ace niet te hebben. Ace bank-woordvoerder Steve Smith zegt het zonder schroom: “De essentie van een bank is geld van de spaarder laten renderen. Wij doen niet aan politiek. Dat laten we graag over aan politici. Alles wat wettelijk mag, kan ook bij Ace bank. We geloven dat jongvolwassenen die open aanpak zullen appreciëren.”

Al lijkt die aanpak toch niet bij alle potentiële klanten in de smaak te vallen. Net op het moment dat Indymedia.be een kijkje komt nemen in het promotiekantoor, maakt een jonge vrouw zich boos op de hyperkapitalistische en cynische peptalk van een Ace-medewerkster. De woordvoerder laat zich daardoor niet van zijn stuk brengen: “Wij staan tegenstanders graag te woord. Als ze vinden dat onze principes haaks staan op hun filosofie, zouden ze best eens naar hun eigen bank kijken.”

Er leek de laatste jaren nochtans een nieuwe wind te waaien doorheen het bankwezen. Rendement leek een beetje plaats te moeten maken voor moraal. Er werd zelfs een wet gestemd die het voor beleggingsfondsen verbiedt om te investeren in de productie en handel in antipersoonmijnen. Net op dat moment komt er dus een bank op de proppen met producten die helemaal tegen die stroom invaren.

Investeren in controversiële bedrijven als Lockheed Martin en Wal-Mart moet blijkbaar terug hip worden volgens Ace bank. Wie het cynisme van de Ace-medewerkers eens live wil aanhoren, kan nog de hele maand oktober terecht in het promotiekantoor. Je kan er zelfs 1000 euro winnen met een beleggingsspel.

ACE Bank wordt de Ryanair van de financiële wereld

Nog een persbericht van ACE:

‘ACE bank wordt de Ryanair van de financiële wereld’ verklaart Hayes,
gedelegeerd bestuurder van ACE bank vandaag. Vanaf 2007 zal de
Belgische klant voor ACE bank kunnen kiezen. De financiële instelling
zal een hoger rendement dan de concurrentie bieden op al haar
bancaire producten. Een efficiënte bedrijfsvoering en een gedurfde
aanpak bij investeringsbeslissingen, moeten toelaten dat hoger
rendement te verwezenlijken.

Forse reducties in werkingskosten

ACE bank kan optimale rendementen garanderen door haar keuze voor
interne kostenreducties. Mr. Hayes, gedelegeerd bestuurder van ACE
bank, licht dit aspect van de missie van ACE bank vandaag toe:
“Veel banken staan nog nergens met hun interne kostenreductie. De
klant betaalt de rekening van de prestigieuze bouwprojecten, de
window dressing over duurzaamheid of de hoge lonen in de financiële
sector. Bij ACE bank gaan we voor een drastische kostenreductie. Het
grootste deel van onze diensten zullen we outsourcen. Ons personeel
wordt betaald a rato van het rendement dat ze genereren voor de
klanten. We willen de Ryanair van de bankwereld worden.”

Vernieuwende aanpak olie- en gasinvesteringen

ACE bank kiest resoluut voor investeringen in bedrijven die zich niet
laten belemmeren door al te strenge milieunormen. Sakhalin II, het
Russische megaproject van Shell, staat alvast bovenaan de lijst.
Meerdere organisaties maken het leven van de Sakhalin Energy
Investment Company (SEIC) zuur door gemakkelijke kritiek te uiten op
het Sakhalin II project. Het project zou een bedreiging betekenen
voor de grijze walvis, en er wordt geklaagd over het risico op lekken
in de gasleiding. De Russische overheid heeft zelfs in augustus
tijdelijk de constructie van de pijplijn stopgezet omwille van
milieureglementeringen. De banken die Sakhalin II zouden financieren,
zoals ABN Amro en Royal Bank of Scotland, lijken zich onder druk van
deze omstandigheden terug te trekken uit het project. ACE bank
daarentegen laat dergelijke kansen niet onbenut. ACE heeft
verkennende gesprekken gevoerd met de betrokken bedrijven en heeft
haar contacten binnen de Russische overheid aangesproken.

Mr. Hayes:
“ACE bank gelooft in projecten zoals Sakhalin II. Het is één van de
weinige projecten in Rusland met enorme vooruitzichten. Toch zijn de
grootbanken bang om erin te participeren. Terwijl ze twijfelen over
het lot van enkele walvissen, zien ze ook de winstkansen wegzwemmen.
ACE bank verheft niet heel het universum tot stakeholder bij haar
investeringsbeslissingen, maar heeft maar één opdracht: de klanten in
de watten leggen.”

de bankwereld van sofie

“Wij staan tegenstanders graag te woord. Als ze vinden dat onze principes haaks staan op hun filosofie, zouden ze best eens naar hun eigen bank kijken.”

Is dit een nieuwe vorm van bewustmakingscampagne?

Cynisch

Het lijkt op het cynische verweer van een yuppie die denkt dat er een gat in de markt is voor gewetenloze klanten. Een beetje alsof een koffieproducent zou uitpakken met: "Onze koffie is goedkoper omdat we geen eerlijke prijs betalen aan de koffieboeren"

Eindelijk eens iemand die het durft toegeven

Ik ben voor deze no nonsens aanpak van de ace bank. Het moet gedaan zijn met al die bullshit. Alle andere banken doen het toch zonder dat we het weten en ze verdienen eraan. Nu ik het weet kan ik er tenminste bewust voor kiezen en optimaal van het toch wel hoger rendement genieten.

Eigenaar ace-bank.eu

De Franse eigenaar van http://www.ace-bank.eu kun je heel makkelijk terugvinden op http://www.eurodns.eu .
Waarom is de eigenaar, hoofd technologie van het gigantische hosting-bedrijf gandi.net en geen particulier? — Maw: waarom heeft dit domein om de één of ander reden, een anonieme webmaster?
(Misschien ook interessant dat Gandi door bv democratische en sociale activistische sites als www.riseup.net als host wordt aangeraden.)

Waarom is het enige contact per telefoon met de ace-bank een gsm-nummer? Waarom is er alleen een contact in België, en in geen van de andere vijf landen waar Ace wordt gelanceerd?

Waarom heeft Sean Hayes, oprichter van de Ace-Bank, zeteltjes in kaders van hernieuwbare-energie-bedrijven, toch niet de meest winstgevende (noch onethische) sector (http://www.financialservicesawards.ie/judges.html)?

Waarom adverteerde de bank in Brussel met wildgeplakte affiches, alsof ze over een beperkt budget zouden beschikken? Een beperkt budget lijkt me niet meteen iets waar oprichters van een nieuwe bankinstelling last van zouden mogen hebben.

Niet helemaal hard te maken, maar het mysterie rond de aandeelhouders én het twijfelachtige profiel van de oprichter doen toch vragen rijzen of dit inderdaad geen bewustmakingsactie is...

Als mijn (misschien onbetrouwbaar) half uurtje surfen uiteindelijk toch zou uitdraaien op loze verdenkingen, en deze handel toch serieus te nemen is, dan verdient Ace niet meer dan massaal geweldloos protest (daar is het Muntplein trouwens heel geschikt voor).

Anti-mensenrechten-conformisme

Bij VB-ers en donkerblauwzwarten is er een conformistisch mainstream denken tegen "PC-correct"-denken. DWZ het is in die extreem-rechtse en libertarische kringen mainstream om ritueel te klagen over "mainstream PC". Kijk maar op "nova civitas".

Deze bank mikt blijkbaar op dit "chacun pour soi"-publiek.

Het is daarom belangrijk kordaat te stellen dat mensenrechten geen "religieuze voorkeur" zijn als een andere, maar wel de basis van een vredelievende samenleving.

Ik ben benieuwd naar het al dan niet succes van dit initiatief: jammer geneog is er publiek voor. Wat is het volgende: beleggen in foltertuigen?

volgens mij brengt de cosa

volgens mij brengt de cosa nostra nog veel meer op ... misschien daar eens gaan informeren?

Ethiek

Als ik zo'n beetje rondsurf op de website van Ace moet ik toegeven dat ik bijna denk dat het een karikatuur is door linkse jongens opgezet om de draak te steken met de onetische banken. Misschien is dat een beetje te veel wishfull thinking van mij.
Maar laten we er maat van uitgaan dat het authentiek is, dan begrijp ik nog niet wie er zijn geld aan geeft. Niet eens omwille van hun beleid, er zijn helaas nog te weinig mensen die echt wakker liggen van wat hun bank met hun geld doet. Maar mijn vraag is: wie kan hen in godsnaam vertrouwen? Als je jaren lang wat spaargeld opzij hebt gelegd, geef je dat dan in handen van iemand die luidop zegt: van ethiek trek ik mij geen fluit aan!
Je doet maar, maar wees niet verbaasd als ineens al je geld samen met die adviseur en heel die bank is verdwenen in het niets. Ze hebben u zelf gewaarschuwd.
En ik zal me rot lachen.

Cynisme

Bekijk de reclame filmpjes eens op hun site.
Het cynisme druipt ervan af. Het design doet me meer denken aan een trotskistiche website dan van een bank die hippe mensen wil lokken.
Maar bon, ben natuurlijk wel benieuwd wie daar achter zit.
Misschien The Yes Men ( http://www.theyesmen.org )?

Wie zal het zeggen?

Eigenlijk ben ik ene beetje bezorgd-nieuwsgierig.

Stel dat het stunt is, dan gaat die wel erg ver, en dan blijft dat de stunter dit soort vrijheids-egoïsme wil aankaarten. Dat betekent dat hij het een (ernstig) probleem vindt. Blijft dan nog al wie de reclame heeft gezien, maar nooit zal weten dat het eigenlijk een stunt was: wordt deze stunt dan geen promotie?

Stel dat geen stunt is (er is nu eenmal een publiek voor dit soort rethoriek) dan is er echt een probleem.

Dus in beide gevallen vind ik het wrang.

Wanneer kennen we de oplossing van dit raadsel?

dat dacht ik net ook, het is

dat dacht ik net ook, het is iets te grof om echt te zijn..

Knap gedaan

Vacature Netwerk Vlaanderen :

Gezocht: geëngageerde acteurs voor promoteam

Heb je acteerkriebels en wil je die inzetten voor een sociaal-artistieke actie? Ben je af en toe een dag vrij in oktober? Vervoeg dan ons promoteam!
Zo doe je mee aan een evenement dat kadert in de campagne 'Mijn Geld. Goed geweten?' van Netwerk Vlaanderen

Ons *p*r*o*m*o*t*e*a*m* bestaat uit hip en flashy geklede mensen, in oktober een paar dagen per week parttime beschikbaar zijn.

We zoeken mensen die:
- een vlotte babbel hebben en graag plezier maken
- wat kunnen improviseren
- het leuk vinden om in teamverband te werken
- Nederlands en/of Franstalig zijn
- sociaal geëngageeerd zijn
- graag de rol willen aannemen van promoboy of -girl

Verdachtmaking?

Volgens sommigen zou dit een stunt zijn van "Netwerk Vlaanderen", die dat al met klem heeft ontkend.

Als dat fout blijkt, is deze aantijging wel een voorbeeld gegeven van hoe neoliberale kringen progressieve groepen willen discrediteren.

Wordt het geen tijd voor duidelijkheid?

Persconferentie

Straks om 11u is er een persconferentie van Ace-Bank. Misschien dat er dan duidelijkheid komt?

Haha, het is ongelofelijk

Haha, het is ongelofelijk hoe zoveel mensen hierin lopen !

een prachtig staaltje 'reverse psychology' van mensen die net de hypocrisie en de wanpraktijken van gewetensloze bedrijven zoals Walmart en Halliburton aan de kaak wil stellen.

Wie vroeger weleens het ter ziele gegane Mao Magazine las herkent hier hetzelfde soort ironie (cfr hun lijst van 'producten')

Opgelost?

Weet u al het antwoord op het raadseltje? Zo te lezen wel?

Surf es naar netwerk

Surf es naar netwerk Vlaanderen en zie daar...

Alias

De ace-bank is met m'n alias lopen!

Het is een geslaagde actie!

Het is een geslaagde actie! Ace-bank heeft veel aandacht gekregen van de bankwereld, iets wat met een gewone campagne minder het geval zou zijn.

Anderzijds heeft Ace-bank aangetoond dat polarisatie een wijd verspreide kanker is in onze maatschappij: links en rechts waren elkaar, ook op Indymedia, alweer van al het slechte van de wereld aan het beschuldigen, terwijl het daar totaal niet om te doen is.

Het gaat om een ethische verantwoording, die zowel voor links-als rechtsgezinden van toepassing is.

(Het lijkt soms of die strijd tussen links en rechts ontaardt in het beschouwen van de eigen groep als übermenschen en de andere groep als üntermenschen. Je gaat nooit de andere groep overtuigen om etischer te handelen als je ze uitmaakt voor het vuil van de straat. Erger nog, het gaat voorbij aan de essentie.)

In de campagne van Ace-bank vind ik het juist positief dat zij door het uitvergroten van de essentie, namelijk dat de financiële wereld een enorme ethische verantwoordelijkheid draagt, zowel linksen als rechtsen kunnen aanspreken.

De indeling in linkse of rechtse handelswijzen is bovendien vager dan een indeling in verantwoord of onverantwoord. Liever verantwoord rechts dan onverantwoord links.

Liever een onderbouwde campagne dan een scheldtirades richting 'de anderen'.