Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Hijab-tumult

Hijab-tumult

De islamitische hoofddoek of hijab is in Antwerpen weerom aanleiding van protest, en blijkbaar zijn ook vakbonden geneigd om daarvoor gevoelig te zijn. Ongemakkelijk en vervelend, maar met discriminatie heeft dit alles weinig te maken.

De problematiek is anders minder moeilijk dan hij lijkt.

Uiteraard kan je betwisten of een neutraliteitseis in Antwerpen nodig is, dat hangt af van de context en de situatie, eigenlijk een debat op zich. Het is niet ondenkbaar dat zulk een neutraliteitseis in Antwerpen vereist is, maar in Gent niet.

Wie eist de hoofddoek te mogen dragen ondanks deze neutraliteitseis, vraagt om een voorkeursbehandeling. Die voorkeursbehandeling kan gemotiveerd worden op morele gronden, bv de integratie van moslima’s, maar de weigering van een voorkeursbehandeling is geen discriminatie. Sterker: het afwijzen van voorkeursbehandelingen zijn een expressie van anti-discriminatie.

Een ander aspect is de vraag waarom moslima’s het nodig vinden om een zeer conservatieve interpretatie van hun religie voortdurend te promoten aan de buitenwereld. Niet weinig gesluierde moslima’s willen hoofddoekloze zusters indoctrineren tot het dragen van een hoofddoek, met “argumenten” als hel en verdoemenis. Geen hoofddoek dragen is godslastering, shirk, zo klinkt het uit de mond van conservatieve moslims.

Een neutraliteitseis kan moslima’s helpen die zich van deze conservatieve druk wensen te ontdoen.

Een bijkomend probleem is dat van indirecte discriminatie. Een jongere die aan de leerplicht onderworpen is, én tegelijk aan een neutraliteitseis van de school, wordt wel belemmerd in zijn godsdienstvrijheid. De oplossing daarin ligt voor mij in het toestaan van een discrete hoofddoek (maar echte dan, geen keppel) samen met de belofte zich eveneens op religieus vlak discreet op te stellen, dwz geen hoofddoekloze medestudentinnen te indoctrineren of aan te sporen tot het dragen van een hoofddoek. In die zin is het verbod in Groot-Brittannië op gelaatsbedekkende sluiers volledig terecht. Dat kan men moeilijk “discreet” noemen.

Voor leerlingen die niet (meer) aan de leerplicht onderworpen zijn, geldt deze redenering echter niet. Ook een werknemer is niet onderworpen aan een “werkplicht bij een bepaalde werkgever”, maar wanneer het stadsbestuur eerst moslima’s aanmoedigt om een bepaalde functie op zich te nemen, om hen daarna te confronteren met een neutraliteitseis, komt men in een quasi-indirecte-discriminatie terecht, of minstens een misbruik van vertrouwen.

De kern voor mij is: een stadsbestuur hoeft geen neutraliteitseis te stellen, maar als het dit doet, is de weigering van een voorkeursbehandeling daartegen geen discriminatie. Kritiek blijft dan nog steeds mogelijk, maar dan wel op morele gronden.

Hijab-tumult: vervolg

Deze zaak doet me wat denken aan de schadeclaims tegen Marlboro en MacDonalds. Probleem daarbij is niet dat deze bedrijven schadelijke producten verkopen, maar wel dat de consument de vrijheid niet heeft ze niet te kopen of niet te verbruiken. Deze bedrijven manipuleren immers de consument tot consumptie (door allerlei truken)waardoor ze verantwoordelijk worden voor de nadelige gevolgen van de consumptie voor de klanten.

Eenzelfde redenering kan gevolgd worden ivm hoofddoek-Antwerpen. Omdat de Sp.a een activeringsbeleid voert op basis van "gelijke kansen" (Antwerpen heeft een Sp.a-bestuur en voert ook een activeringsbeleid)en tegelijk een neutraliteitseis invoert, ontstaat een toestand van indirecte discriminatie, dwz discriminatie in de feiten, niet in de wetten zelf.

De moslimgemeenschap zou een verzoekschrift aan het Antwerpse stadsbestuur kunnen richten waarin het stelt dat ze de neutraliteitseis aanvaardt, maar een afwijking aanvraagt voor moslima's die de hoofddoek wensen te dragen, specifiërend dat het gaat om een discreet gebruik van de hoofddoek. Zulk een verzoekschrift zou kunnen gemotiveerd worden met het hoger genoemde activeringsbeleid van de Sp.a en met de stelling dat hoofddoektolerantie de integratie van moslima's bevordert, op morele gronden dus, niet op religieuze.

Het Antwerpse stadbestuur kan dit verzoekschrift weigeren (dura lex sed lex), in welk geval deze weigeringsbeslissing door de moslilmgemeenschap aan de RVST ter controle kan worden voorgelegd.

Centraal voor mij blijft echter dat hoofddoek-fanatisme een zeer conservatieve invulling van de islam is. Ik verkies islamfeminisme.

De hoofddoek een 'schadelijk

De hoofddoek een 'schadelijk product'? Worden mensen niet eerder onderdrukt door schadelijke ideeën? Die altijd IN het hoofd zitten, en niet er bovenop staan?