arch/ive/ief (2000 - 2005)

Dienstencheques: een VDB-fiasco
by ace Wednesday, Jun. 02, 2004 at 10:47 PM
ace@steun.be

De dienstencheques-poet(ch)s is juist 1 jaar oud: tussen 1 mei 2003 en 30 april 2004 zijn er van de 2.195.223 verkochte cheques 972.345 of 44% gebruikt, waarvan 81% in Vlaanderen, alles samen goed voor 623 Voltijdse Equivalenten op Jaarbasis. Aan gemiddeld 0,75 jobtime zijn dit 830 jobs of 1,3% van het gestelde objectief van 60.000 jobs. Deze 830 jobs komen overeen met 4.265 al of niet opeenvolgende arbeidscontracten. Er is sprake van 47.000 gebruikers voor 972.345 gebruikte dienstencheques, dat geeft dus gemiddeld 20 dienstencheques-uren per gebruiker de laatste 12 maanden. Probeer u van dat alles maar eens een voorstelling van te maken - een mager beestje.

Dienstencheques: een...
dienstencheque.jpggewefb.jpg, image/jpeg, 425x363

We zullen niet te onvriendelijk zijn voor Vandenbroucke en compaan Landuyt en nagaan wat het geeft als het 'huidige niveau' van gebruik 12 maanden doorgetrokken wordt: 2.075 in april 2004 Voltijdse Eenheden (1 VTE wordt gelijkgesteld aan 1.560 dienstencheques-uren) geven aan 0,75 jobtime 2.766 jobs hetgeen 4,6% is van het gestelde objectief van 60.000 jobs. Je zou voor minder uitkijken naar een andere Job.

Maar nu even serieus. Op de hoorzitting voor de Vlaamse welzijnscommissie "dienstencheques in de kinderopvang" wist de Koepel van Gezinszorgorganisaties te melden dat zij méér dan de helft van de huishoudproductie dienstencheques voor hun rekening namen, dwz dat meer dan de helft van de dienstencheques in Vlaanderen in vervanging komt van de huishoudelijke diensten aan zorgbehoevenden. Zolang het volume gezinszorguren in Vlaanderen niet stijgt zijn de dienstenchecques dus zuiver besparing op het Vlaamse budget om de noodzakelijke uitbreiding van de uren niet door te voeren. Het is dus helemaal niet zo, zoals het planbureau beweert, dat de dienstencheques zwart werk regulariseren, maar bestaande zorgarbeid wordt vervangen door een slechter statuut voor het personeel en het solidaire systeem van betaling volgens inkomen wordt geannuleerd.

Recent werd het toepassingsgebied verder gespecificeerd en de bijdrage van de overheid nog opgetrokken zodat de winstmarge na aftrek van de kosten zelfs 6€ bedraagt.
Elke burger kan nu 8 hemden voor 1 dienstencheque laten strijken door een commerciele firma of een strijkwinkel. Voor 4€ eigen bijdrage na aftrek belastingevoordeel)en 16€ ten laste van de belastingbetaler zal niet zozeer zwartwerk uitgeschakeld worden maar het gewone huishoudelijke werk van de vrouw (die nog in 98% van de gevallen voor de strijk instaat) zal op staatskosten economisch verzilverd worden, als er al massaal gebruik van gemaakt wordt. Dienstencheques zijn snoepjes voor welstellenden zoals Jef Pacolet van de KUL, ondermeer in z'n uitstekende analyse voor de Koning Boudewijnstichting in 1997 reeds liet verstaan, dwz zuur verdiend belastingeld dat op niet-selectieve wijze naar niet prioritaire noden gaat en de bestande dienstverlening ten gronde ontregeld.

Ook de dienstencheques voor 'mindermobielenvervoer" zouden wel eens de kwetsbare structuur van de Diensten Aangepast Vervoer (na 20 jaar, moeizaam betoelaagd door een Vlaamse regelgeving) in een negatieve spiraal brengen en de recente omschakeling van DAC en GESCO naar regulier personeel te niet doen en de commerciële firma Taxi Hendrix tot substitutie van vast personeel door dienstenchequespersoneel brengen. Gehandicaptenvervoer is gemeenschapsmaterie en moet alsdusdanig uitgesloten worden van de federale regeling. Wie legt dat eens op VDB z'n brood. Op gaat hij dat dan als Minister van Welzijn opnemen?

Dat het ACV op basis van de RVA-cijfers de dienstencheques als een relatief sukses beschouwt (zie http://archive.indymedia.be/news/2004/06/85427.php) zullen we maar als een slipper beschouwen - ze moeten de cijfers van LBC-NVK Non-Profit maar eens opvragen die het failliet van de dienstencheques op het terrein reeds enkele maanden geledenklaar en duidelijk aantoonde.

Consiste kritiek?
by Bart V. Thursday, Jun. 03, 2004 at 11:53 AM


Enerzijds verwijt u VDB dat met de deinstencheques "het solidaire systeem van betaling volgens inkomen wordt geannuleerd".

Anderzijds verwijt u VDB "het gewone huishoudelijke werk van de vrouw (die nog in 98% van de gevallen voor de strijk instaat) zal op staatskosten economisch verzilverd worden, als er al massaal gebruik van gemaakt wordt."

Maar als de onbetaalde arbeid van huishoudens, in het bijzonder van vrouwen, uitbesteed wordt en mede-gefinancierd door belastinggeld, dan betekent dat in feite een flinke UITBREIDING van "het solidaire systeem van betaling volgens inkomen".