arch/ive/ief (2000 - 2005)

Staking De Lijn in Oost-Vlaanderen: 'Chauffeurs rijden 8 uur zonder pauze'
by christophe callewaert Monday, Nov. 22, 2004 at 2:37 PM
christophe@indymedia.be

BRUSSEL – Door een staking bij De Lijn rijden er in Oost-Vlaanderen zo goed als geen bussen. De buschauffeurs vragen een aanpassing van de rij-en rusttijden. Volgens de directie laat het budget geen bijkomende middelen toe.

De wegen slibben dicht en dat heeft ook zijn gevolgen voor de rij- en rusttijden van de chauffeurs van De Lijn. « In heel veel steden worden we geconfronteerd met een moeilijke doorstroming. Door het drukke verkeer komt de opgelegde rijtijd in het gedrang. Ook de rusttijd van de chauffeurs komt onder druk te staan, » aldus Peter Wieme, secretaris bij de christelijke bond CCOD. Volgens de bonden lijden ook de reizigers daaronder. « Op onze website kregen we al veel reacties van reizigers die dagelijks een aansluiting of een trein missen doordat hun bus vastzit in de file, » zegt Peter Wieme.

De staking komt er omdat vrijdag een ultieme onderhandeling tussen de bonden en directie mislukte. « Over de rust- en rijtijden discussiëren we nu al maandenlang in allerlei commissies, » zegt Peter Wieme. « Na een nieuwe mislukte vergadering op 5 november hebben we een stakingsaanzegging ingediend. Vorige week dinsdag hebben wij een voorstel voor bijkomende diensten op tafel gelegd. Omdat de directie geen mandaat had om daarover te onderhandelen werd de vergadering geschorst. Een nieuwe vergadering op vrijdag leverde nog minder op. De directie leek bereid om bepaalde toegevingen te doen, maar ze koppelde daar wel de voorwaarde aan dat het een nuloperatie moest zijn. Daar zijn wij totaal niet mee akkoord want dat zou betekenen dat men elders wegneemt wat men hier bijgeeft. Daarom zijn we uitéén gegaan met de boodschap dat er vandaag staking is. »

Vamiddag werden bonden ontvangen door de directeur-generaal van De Lijn en de Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt, maar dat leverde niet meteen veel resultaten op. « Men liet ons weten dat er geen bijkomende middelen zijn en dat de oplossing binnen het huidige budget moet worden gezocht. Dat is betreurenswaardig want ik stel mij ernstige vragen of dat mogelijk is, » zegt Peter Wieme. Er komt zo snel mogelijk nieuw overleg tussen de directie van de regio Oost-Vlaanderen. Peter Wieme: « Als dat is om hetzelfde liedje te horen als vorige vrijdag, zitten we met een heel groot probleem. »

'Goed in je vel'
Ook de 'je voelt je goed in je vel'-campagne van De Lijn tegen ziekteverzuim is in het verkeerde keelgat geschoten. « Stress is de grootste oorzaak van ziekteverzuim. Als chauffeurs 8, 9 of 10 uur op een bus zitten zonder de kans te krijgen om hun boterhammen op te eten, brengt dat heel wat stress met zich mee. Voor veel mensen wordt het dan te veel. Op zo'n moment een campagne tegen ziekteverzuim voeren zonder het te hebben over de stress is een klap in het gezicht van de chauffeurs. »

De bonden hebben begrip voor het reizigersleed dat zo'n staking met zich meebrengt. « Ik kan mij heel goed voorstellen dat de mensen dat heel vervelend vinden. Maar wij hebben al op 5 november gezegd dat de emmer vol was. De directie was dus heel goed op de hoogte, maar heeft niets ondernomen om de staking te voorkomen. Het is spijtig dat wij naar dat ultieme wapen moeten grijpen om de directie bewust te maken van het probleem. »