Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Make-up voor mannen: een nieuwe trend?

Make-up voor mannen: een nieuwe trend?

Niet alleen meisjes gebruiken make-up, ook voor jongens wordt er tegenwoordig door belangrijke merken een make-uplijn gecreëerd. Zelfs grote winkelketens als H&M springen op de boot.

Make-up is een eeuwenoud fenomeen. De vrouwen in het oude Egypte gebruikten al oogschaduw en lippenstift, de Romeinse vrouwen maakten hun huid wit met een kalkmengsel. In zowat alle oude of primitieve culturen beschilderden de mannelijke krijgers hun gezicht om indruk te maken op hun tegenstanders. Make-up is dus een fenomeen van alle tijden, en ook voor zowel mannen als vrouwen. In de afgelopen decennia was make-up echter voorbehouden voor de vrouwelijke helft van onze samenleving. Daar komt nu, volgens een aantal trendwatchers, verandering in.

Uit recent onderzoek blijkt dat steeds meer mannen verzorgingsproducten en zelfs make-up gebruiken. Daar waar een man zich vroeger al zou schamen om een potje gezichtscrème te gaan kopen, zijn er nu steeds meer cosmeticamerken die een volledige mannenlijn uitbrengen. Deze trend liet zich een paar jaar geleden al opmerken, toen steeds meer merken met een verzorgingslijn specifiek voor mannen uitpakten. Niet dat deze producten specifiek vernieuwend zijn; zoveel verschillen ze niet van de vrouwelijke versies. Het grote verschil zit hem in de marketing, in het design van de producten. Soberder verpakkingen, hoekiger vormen, … Allemaal details die mannen moesten verleiden om de producten te kopen. Met succes, want het aantal mannen dat geregeld verzorgingsproducten gebruikt ligt nu op ongeveer 60%.

Make-up is echter nog een ander paar mouwen. Hoewel een aantal belangrijke cosmeticamerken, waaronder Jean-Paul Gaultier, al een make-uplijn uitbracht speciaal voor mannen, vinden de meesten dit maar niets. Mannen associëren make-up nog te vaak met de bekendste vrouwelijke versies ervan: rode lippenstift, smokey eyes en andere toepassingen waaraan enkel travestieten zich zouden durven wagen. Ze vergeten daarbij dat de eigenlijke bedoeling van alle make-up nu net is om eruit te zien als een iets mooiere versie van jezelf. Concealer om wallen of rode vlekjes weg te werken of mascara om de ogen wat sprekender te maken zijn dingen die bij mannen net zo goed werken als bij vrouwen.

De jongste generatie lijkt hier iets minder weigerachtig tegenover te staan, hoewel het aantal jongens in België dat zegt regelmatig make-up te gebruiken volgens het trendwatchbureau Trendwolves nog steeds minder dan tien procent bedraagt. Nochtans zijn ook de grotere ketens zoals H&M mee op de kar van de mannenmake-up gesprongen. Ook het bekende engelse cosmeticamerk Taxi begon een jaar geleden een lijn voor mannen, die onder andere de Disguyse, Manscara en Guyliner bevat.

© 2009 - De Overname/StampMedia - Noémie Six