Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
WALTERito26 februari 2010 – 16:06
[Antwerpen] Wat werd er van Ademloos na het Lange-Wapper referendum ? Zij bleven niet op hun lauweren rusten, maar gingen doordenken over het mobiliteitsvraagstuk met een groep bedrijfsleiders en academici, de zgn. groep van 10 of Forum 2020. Nu gaat het niet meer over een tunnel of een brug maar over een duurzame totaaloplossing voor de verkeersstroom die Antwerpen dagelijks bespoelt. Op 25 februari stelden zij hun bevindingen voor aan het publiek in zaal Horta.
[Lees ook : Ademloos/Forum 2020 | Forum 2020 Memorandum (pdf)
en de reportage van Jo]
Vlnr. Dr. Guido Verbeke en Wim Van Hees (Ademloos), moderator Paul Staes (voormalig Europarlementslid voor !Groen), Peter Verhaeghe (stRaten-generaal), Manu Claeys (essayist, actievoerder en politicus !Groen)
Prof.Dr.Em. Willy Winkelmans, Transporteconoom, leidde de avond in. Hij mag terecht een expert terzake genoemd worden en bestudeerde o.a. het mobiliteitsbeleid en de verdieping van de Schelde.
[Zie ook :
Tijd voor duurzaam mobiliteitsbeleid
MOBILITY IN 2020?]
... en werd daarin bijgestaan door Peter Verhaeghe. Dit duo werd door Forum 2020 belast met een diepgaande studie, met onderzoeken terplaatse op vergelijkbare verkeersknooppunten, bvb. in Barcelona.
Eén van de beelden uit de presentatie, met een onderdeel van de "oostelijke bretel" die het knooppunt Ekeren verbindt met de E313 ter hoogte van Wommelgem. Dit traject was reeds in de oorspronkelijke plannen voor de Antwerpse ring opgenomen (ttz. in het jaar 1957) en is steeds onbebouwd gebleven. Het voorgestelde tracé zou echter grotendeels ondertunneld worden om zo groengebieden (bvb. Domein Calixberg, Ertbrugge) te kunnen behouden en hinder te beperken.
Op deze slide de overbrugging van het Albertkanaal te Schoten.
Dr. Guido Verbeke hekelde de waanzin van stof en lawaaihinder in de directe omgeving van scholen, hospitalen, rust- en verzorgingshuizen.
Bart Martens (sp.a-fractie Vlaams Parlement, Comm. Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke ordening en onroerend erfgoed. Mobiliteit en Openbare Werken. Woonbeleid, Stedelijk Beleid en Energie)
Het meest haalbare plan blijkt te bestaan uit een verbinding van de E17 ter hoogte van Melsele die via een nieuwe Scheldetunnel en nog een korte tunnel onder de dokken aansluit op de A12 in Ekeren. Aan oostelijke zijde is er dan het A102 tracé dat met drie korte tunnels de E313 vervoegt in Wommelgem.
Nieuwslijnmeer
- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme