Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Tweede formateursnota weinig overtuigend inzake duurzame mobiliteit

[Opinie] Tweede formateursnota weinig overtuigend inzake duurzame mobiliteit

Na lezing van de tweede versie van de formateursnota, neemt de bezorgdheid van de Fietsersbond vzw toe. Temeer omdat de vergelijking met de eerste versie duidelijk maakt dat de voorgestelde maatregelen inzake duurzame mobiliteit tijdens de besprekingen blijkbaar werden/worden afgeremd.

FB logo met vzw T-bold.jpg

Daar waar in de eerste nota stond dat het ‘autogebruik in het woon-werkverkeer met 10% dient te dalen’, klinkt het in de geamendeerde versie dat er ‘wordt gestreefd naar een ambitieuze vermindering van het autogebruik in het woon-werkverkeer’. Vager kan niet natuurlijk. En was het nu net niet de kritiek van een aantal onderhandelaars dat de eerste nota bijzonder vaag was?

Ook het ‘opstellen, uitvoeren en opvolgen van bedrijfsvervoerplannen’ werd geschrapt. Bovendien wordt ook in het hoofdstuk ‘groene fiscaliteit’ het mobiliteitsgedrag en de keuze van vervoermiddel angstvallig vermeden.

Uit deze geamendeerde versie blijkt derhalve dat de volgende regering geen proactief beleid wenst te voeren met het oog op een modal shift inzake vervoerswijze in het woon-werkverkeer. En dat er in hoofde van de onderhandelaars weinig inzicht is in de rol die een hoger fietsgebruik kan spelen om het hoofd te bieden aan de files en de onbereikbaarheid van het bedrijfsleven en dus in globo de economische kost van ons huidig vervoersgedrag.

Daarnaast is het uiteraard evident dat een hoger fietsgebruik een bijdrage kan leveren aan een relevante daling van de CO2-uitstoot. Het fietsgebruik in het woon-werkverkeer bedroeg 12,1 % voor Vlaanderen (cijfers 2005). Dit cijfer kan uiteraard flink toenemen, als de komende regering hiertoe een actief stimuleringsbeleid wenst te voeren.

Daarnaast wordt ook in deze nota met geen woord gerept over fietsdiefstal. Nochtans wordt net deze criminaliteit door de burgers nog steeds bovenaan het prioriteitenlijstje gezet. Ook product- en verkeersveiligheidsnormen voor fietsen blijven nog steeds een ‘non issue’ voor de onderhandelaars. Erger nog, inzake verkeersveiligheid zitten fietsers zelfs niet meer bij de risicogroepen.

Conclusie: er is nog behoorlijk wat werk te verrichten op Hertoginnedal alvorens de Fietsersbond vzw enthousiast kan worden over de formateursnota.

Namens de Fietsersbond vzw,
Patrick D'haese