Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Fotoreportage] Solidariteitsagenda is dertig

[Fotoreportage] Solidariteitsagenda is dertig

BRUSSEL -- De solidariteitsagenda is aan de dertigste editie toe. Solidariteitsfonds vierde dat met een artistiek feest en een veiling van werken van kunstenaars die zich door de solidariteitsagenda lieten inspireren. De veiling bracht uiteindelijk 4000 euro op. We vroegen Maarten Billiet van het Solidariteitsfonds om meer uitleg.

LLC_2128.jpg

Wat is er zo uitzonderlijk aan de solidariteitsagenda?

Maarten Billiet van Solidariteitsfonds: “Het uiterlijk is uniek. Elk jaar maken we een nieuwe cover. Daarnaast zitten in de agenda ook een duizendtal solidariteitsadressen van organisaties. over gans België. Zelfs in het internettijdperk zien we dat veel mensen dat handig vinden. In de kalender van de agenda beperken we ons ook niet tot Hemelvaart, kerst en nieuwjaar maar voegen we ook bewust de joodse en islamitische feestdagen toe. Er staan ook een aantal internationale dagen in zoals de internationale dag van de vrede.”

Is er veel veranderd in de loop van die dertig jaar?

“Helemaal in het begin in '78 was de agenda een soort van merchandiseproduct voor de mensen uit de Sahara die zijn moeten vluchten naar Algerije. We zochten toen een originele manier om die mensen te helpen. In de loop van de jaren is er meer aandacht besteed aan het uiterlijk van de agenda. Sinds 2000 tot nu is de oplage verdubbeld. Dat betekent dat we goed bezig zijn. En elk jaar opnieuw is er een stijging van vijf à tien procent. Ik denk dat solidariteit nog altijd leeft. Dat wordt ook aangetoond door het succes van de Fair Trade-producten.”

Er zijn heel veel agenda's op de markt. Denk je dat mensen bewust een solidariteitsagenda kopen?

“Dat is zeker zo. Toen de prijs van de agenda verdubbelde, werd hij door nog meer mensen gekocht. Het is hen duidelijk niet enkel om de prijs te doen maar ook om het hele idee dat er achter zit. Je kan elke dag opnieuw je solidariteit tonen. Er zijn bijvoorbeeld ook overheden die bewust die agenda's kopen voor hun personeel om daarmee aan te tonen dat zij ook aan solidariteit denken.”

Solidariteitsfonds is vooral bekend van de agenda? Doen jullie nog andere dingen?

“Onze missie is om zoveel mogelijk geld te verdienen voor Oxfam Solidariteit. De agenda is én van onze succesvolste producten. Daarnaast verkopen we ook kerskaarten en een aantal ecologische producten. Het merendeel verkopen we via de wereldwinkels. Daarnaast proberen we ook bedrijven te overtuigen om dingen via ons te kopen. Dat doen we vooral met de kerstkaarten en de agenda's.”

Op welke manier selecteren jullie de producten?

“In de geschiedenis van Solidariteitsfonds is er nog een tijd geweest dat we een fabriek hadden in Afrika waar textiel werd bedrukt. Een aantal jaar geleden hebben we beslist om de solidariteitsproducten in het Noorden te laten produceren en te verkopen tegen een kleine meerprijs ten voordele van goede doelen. De agenda is daar het beste voorbeeld van. Deze wordt in het Noorden gedrukt. Zo heb je meer controle op de arbeidsomstandigheden en ecologie. De drukker zorgt er bijvoorbeeld voor dat het gebruikte water gezuiverd wordt op het terrein zelf. We gebruiken ook gerecycleerde materialen zowel voor het papieren als voor de kaften.”

LLC_2209.jpg
LLC_2164.jpg
LLC_2173.jpg
LLC_2197.jpg
LLC_2227.jpg
LLC_2232.jpg
LLC_2237.jpg
LLC_2244.jpg
LLC_2252.jpg
LLC_2261.jpg
LLC_2282.jpg