Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

De illegale recensie: dEUS, Vantage Point: Waar is de rock'n roll gebeleven?

De illegale recensie: dEUS, Vantage Point: Waar is de rock'n roll gebeleven?

dEUS heeft een nieuwe CD maar we moeten zijn allen wachten op de nieuwe Humo om erover te mogen schrijven. Op de website van een groot biermerk kon je dagenlang "gratis" naar luisteren. Her en der op het web kan de CD in MP3-formaat illegaal downloaden. Het dEUS-management bestookt de hele pers met teasers en viral mails, ... maar we moeten met zijn allen wachten tot de nieuwe Humo verschijnt om erover te mogen schrijven. Wij wilden niet wachten en laten je alvast weten wat we ervan denken: "Waar is de rock'n roll gebleven?" Je kan de CD trouwens helemaal gratis beluisteren op Last.fm.

Het heeft gekriebeld. Dat durf ik eerlijk toegeven. Op heel wat plekken kan je immers al weken of dagen de nieuwste dEUS CD illegaal downloaden. Je struikelt haast over het aanbod aan illegale downloads van "Vantag pont" zoals "Vantage point" op sommige sites verkeerdelijk wordt gespeld.

En alsof dat nog niet genoeg was, konden we de CD ook legaal dagenlang gratis beluisteren op de website van een groot Nederlands biermerk. Werkelijk, er was tijd genoeg om de nieuwste van dEUS meerdere malen opnieuw te beluisteren, te laten bezinken, en nog eens te beluisteren. De kwaliteit van de stream was niet altijd even goed, ... maar op zich is ook dat een goede test. De meeste mensen zullen de nieuwste van dEUS immers niet beluisteren op een HiFi-stereo-installatie maar op hun MP3-speler, een radio, Last.fm, ... Dankzij Last.fm konden we CD echt een paar dagen laten rusten, rijpen, en dan nog eens herbeluisteren.

Waar is de rock'n roll gebleven?

Met de komst van Mauro zou je verwachten dat het rock'n roll-gehalte van dEUS zou gestegen zijn. Maar wat blijkt? Die van dEUS lijken zichzelf zo serieus te nemen dat ze soms klinken als Pink Floyd, Genesis en soms ook wel Midnight Oil.

Toen ik mijn vriendin liet meeluisteren was haar commentaar: "Van dEUS verwacht ik betere én meer rock'n roll". Toen ik haar opwierp dat ze misschien net zoals ik meerdere keren moest luisteren antwoordde ze: "Ja, ja, ik weet het: alles went". Ze heeft natuurlijk niet helemaal gelijk, goede muziek vraagt soms meer dan één luisterbeurt voor je het kan smaken. Maar ze heeft wel gelijk: van dEUS had ik inderdaad ook meer en beter verwacht.
Ik mis de knipogen, het parafraseren van helden, ... zowel in de muziek als in de teksten die me allemaal bloedserieus lijken. Ook de manier waarop de hele promo wordt georkestreerd geeft aan dat die dEUS zichzelf en hun muziek wel heel serieus nemen. Het lijkt wel of men zichzelf en zijn muziek niet meer kan relativeren.

Ok, er zijn nog bands die muziek maken serieus nemen. De meesten daarvan nemen ook hun publiek serieus. Radiohead bijvoorbeeld, die vinden het terecht ook niet nodig om hun sociale engagement in elke song te verwerken. Net zoals die van dEUS bewijzen ze op en naast het podium voldoende hun sociale bewogenheid. Mauro op het podium voor de Ford arbeiders, Barman als trekker van 0110 om de meest voor de hand liggende momenten op te noemen. Maar die van Radiohead nemen hun publiek echt serieus en laten hun communicatie en relatie met hun publiek niet afhangen van de promomachine van een naar winst hongerende platenmaatschappij.

When she Comes Down
Een dEUS-song zonder meer. Niet hun beste maar zeker een leuke song. Persoonlijk vind ik het iets te glad te gepolijst. Maar dat gaat een beetje op voor de hele CD. In De Morgen schrijven ze over de typische gelaagdheid van dEUS. Het is inderdaad leuk als je na 10 keer beluisteren nog ergens een laagje ontdekt dat je eerst niet was opgevallen. Bij deze CD heb je soms de indruk dat het daarom te doen is. Een rif wordt uitgesponnen, herhaald, ... Het arrangement hier en daar wat genuanceerd, een laagje meer of minder, ...

Oh Your God
Rock Country aldus de bandleden. Ik kan het wel smaken, misschien ook wel omdat het meest rock'n roll-nummer is van de CD. Het nummer wordt gedragen door een verstoorde of verhakte Bo Diddley beat. Er is een mooie brug en mooi refrein die de song opbreken. Een echte klassieke pop- of rocksong dus.

Eternal women
Een pareltje. Het zou me niet verbazen als dit een heuse radiohit werd op Radio 1. Ik vind het een mooie, broze song. Het is misschien een beetje voorspelbaar als je dEUS al wat langer kent, maar dat is hier misschien juist het leuke. De viooltjes moesten er van mij niet bij, met een paar laagjes minder zou de song volgens mij beter tot zijn recht komen. Maar dat is wel een heel persoonlijke kwestie.

Favorite game
Alweer een song van Tom. De helft van de nummers op de CD zijn trouwens nummers van Tom Barman. Een nummer waar een zeker dreiging van uitgaat. Zeer strak ingespeeld, een laagje dreigende gitaren waarover Tom een beetje broos zingt.
Mauro zegt op de Last.fm dat hij een rif-man is en eigenlijk niet zo goed is in het schrijven van songs. Ik durf dat tegen te spreken maar op deze CD denk ik dat hij spijtig genoeg enkel een paar fantastische rifs heeft aangedragen. Het probleem is precies dat één goede rif nog geen goed nummer is, ook al blijf je die rif eindeloos herhalen. 'Smoke on the Water' schijnt de beste rif aller tijden te bevatten, maar ik vind het een draak van een song. Dat gevoel had ik ook een beetje bij 'Favorite game': de rif is fantastisch, maar dan zijn we ook uitgepraat over dat nummer.

Als we aan Slow (of Vantage point) zijn toegekomen moet je even doorbijten. Misschien ligt het aan mij hoor, maar de song roept me vooral herinneringen op aan foute jaren 80-muziek stijl. Dat kan leuk zijn voor een fuif, maar dat is het niet als je weet dat de makers het menen. Ik moest spontaan denken aan Vienna van Ultra Vox. Net zoals bij die jaren '80 songs wordt het nummer iets beter als je er de video bij ziet. The Vanishing of Maria Schneider is meer van hetzelfde. Het zou volgens de makers herinneringen aan David Bowie's Heroes en de muziek van de jaren '70 (begin 80) periode moeten oproepen, ... *Uplifting*, maar dat ontgaat me. Die periode is bij Bowie en veel andere rockbands best spannend maar deze song vind ik saai.

The architect werd in De Morgen omschreven als de slechtste dEUS-song ooit. Heh... dat kan tellen. Ik had de song al meerdere keren op de radio gehoord maar was me er eerst niet van bewust dat hij van dEUS was. Ik dacht dat het om een song van Midnight Oil of een afkooksel daarvan ging.

Is a robot is volgens mij één van de zeldzame pareltjes op deze CD. Het wringt hier en daar, de song krijgt een paar onverwachte wendingen, toch kan je hem hardop meezingen, een knipoog naar Mano Chao, ... ook na 5 keer blijft het leuk en spannend om naar te luisteren. Een echte dEUS-song dus. http://www.last.fm/music/dEUS/_/Is+a+Robot. Je moet wel eerst luisteren naar een stukje interview met de bandleden, maar het is een boeiend stukje, veel boeidender dan wat ik tot nu toe kon lezen over de CD omdat de interviewer niet zijn best doet om zichzelf op het podium te plaatsen maar hen bevraagt over hoe ze opnemen, welke impact Pro Tools heeft op hun werk, ...

En de rest van de CD. Die van dEUS vinden zelf Smokers Reflect één van de mooiste songs die Tom ooit schreef. Ik geef het op. Het zal wel aan mij gelegen hebben. Ik ga nu even de nieuwste van Radiohead, een iets oudere van Gorillaz, en London Calling van The Clash opleggen, in die volgorde. De eerste twee omdat ik het gevoel had bij Vantage Point dat sommige nummers een flauw doorslagje waren van nummers op die albums, dat wil ik toch eens goed beluisteren, en de laatste om te bewijzen dat er in jaren '80 ook veel goede muziek werd gemaakt.

Het album sluit af met Popular Culture

Conclusie

Ik ga de CD niet kopen. Maar dat is niet omdat ik CD slecht zou vinden, en wel integendeel. Ik koop hem niet uit protest over de manier waarop dEUS zijn fans overlaat aan de promo machinne van een platenmaatschappij. De beste songs zal ik wellicht voldoende horen op de radio of op Last.fm.

Toch ook dit:
Ik heb de indruk dat de CD last heeft van het serieux dat die dEUS zichzelf toemeten enerzijds en dat anderzijds Pro Tools een iets te belangerijke rol heeft gespeeld bij het totstandkomen van het album. Soms kan je haast meeluisteren hoe laagjes (layers) worden aan en afgezet, dat is leuk voor één keer, maar voor een heel album?
Ik hoop vooral dat de Vlaamse muziekpers voor één keer wat kritisch zal zijn tegenover Tom Barman en de zijnen. Het is misschien, zoals met die andere Tom, nodig dat ze er eens op gewezen worden dat het onvoldoende is om als beste band van Vlaanderen door het leven te gaan, maar dat je dat ook moet bewijzen. Tom Boonen was alvast gevoelig voor die kritiek en won vandaag Parijs-Roubaix, hopelijk slagen Tom Barman en de zijnen daar ook in. Maar daarvoor zullen een aantal journalisten even hun "joepie, ik hoor erbij"-gevoel opzij moeten durven zetten.

It's only rock'n roll: een beetje zelfrelativering zou soms op zijn plaats zijn.

Noot: Ik had deze recensie graag eerder gepubliceerd als statement. Maar ik had gewoon wat tijd nodig. Tijd om het te laten bezinken, te herbeluisteren, af te toetsen bij vrienden, ... zoals je dat doet met een CD. En misschien ook wat tijd om mijn kwaadheid omwille van de promo en de manier waarop er met pers, fans en luisteraars wordt omgesprongen niet te verwerken in de recensie. Ik publiceer ze alsnog daags voor de nieuwe Humo uitkomt, een dag voor het dEUS-management en hun promomachine het licht op groen zetten.

meegaand met de hype

ondertussen staan er al drie artikels gewijd aan dEUS op deze site, kwestie van mee te doen aan de media-hype die nu bezig is?

Wat dEUS doet laat me koud, hun hype ook, wil ik er iets over lezen, ik koop wel een krant, hiervoor lees ik geen Indymedia.be.

Zeer juist ;-)

Je hoeft weliswaar geen krant te kopen om mee te zijn met de hype. Op het internet kan je alles vinden wat je moet weten over die nieuwe dEUS. Het interview op last FM moet niet onderdoen voor dat in De Morgen van vandaag, het is soms zelfs veel interessanter.

Moeten wij daar hier ook over berichten.
De vorige dEUS werd hier ook besproken. Ik zou het precies goed vinden als er hier wat meer pop, rock, film,... cultuur recensies komen. Recensies die dan niet worden geschreven in functie van de marketing en promo agenda van platenbonzen of clearchannel.

Ik weet dat sommige mensen vinden dat het op indymedia enkel zou mogen gaan over *hard core* politiek, activisme, ...
Ik vind dat een andere kijk op cultuur best ook mag op deze site.

België met oogkleppen. Wie

België met oogkleppen. Wie niet vers uit het ei komt wéét wat er gaande is als er zo'n circus wordt opgevoerd rond de komst van een nieuwe plaat/CD. Geen recensie kan nog goed maken wat de meesten na 2 weken mediahysterie al lang voelen aan hun theewater; geen hond zou normaal deze CD kopen.
dEUS blijft internationaal een ijverige mier, maar niettemin een mier, wat Barman en de hele journalistenzwik ook mogen beweren.

dEUS

Op de een of andere manier ben ik blij dat ik eindelijk iets negatiefs lees over de nieuw CD van dEUS, want ik ben dacht ik zo'n beetje de enige die kritisch staat tegenover het dEUS gebeuren.
Ik was ook bij de try-out in Mezz Breda.
De opgevoerde spanning was echt merkbaar toen de band begon, ik wilde het zo graag goed vinden, maar het lukte me niet. Het geluid stond veel te hard , het was een monotoon gebeuren, nooit een sprankelend nummer.
teleurgesteld verliet ik en toch ook vele anderen de Mezz.
dEUS heeft te veel sterallures. Nee , ik weet dat het er niets mee te maken heeft, maar pas 2 concerten van Zita Swoon gezien, ja dat was wel kippenvel en wat een muzikale vreugde straalt die band uit. Geweldig. voorlopig is Zita Swoon voor mij de beste band van ......ja waarvan eigenlijk?

GREAT !!!

Wat een bende azijnpissers hier zeg...en verstand van muziek is ook niet te bespeuren das duidelijk.
dEUS heeft alweer bewezen dat ze op heeeel eenzame hoogte staan in België wat kwaliteit pur sang betreft !!
Schitterende samenwerking tussen Tom en Mauro heeft geresulteerd in een uitstekende CD met enkele wereldsongs zoals Eternal woman en Is a robot. Meer van dat jongens en ik kijk enorm uit naar het clubconcert in Hasselt op 29 april..

EUh??? @amuntvalencia

Een beetje kritisch naar muziek luisteren wil nog niet zeggen dat je een azijnpisser bent.
Kritisch zijn over die nieuwste CD wil nog niet zeggen dat je niet zou vinden dat dEUS op eenzame hoogte staat in België.
Het valt me trouwens op dat we dezelfde nummers de beste vinden. En ja dat zijn *wereldsongs* en die summers zijn 10000 keer beter dan de pulp waarmee die we dagelijks door onze strot geramd krijgen. Dat is meer dan waar. Dat geld trouwens voor de hele CD.

Ik zie dEus als Belgiës beste Rock Band, precies daarom vind dat ze niet moeten afgemeten worden aan wat anderen in België doet.

dEUS

Ja , als je vindt dat dEUS op eenzame hoogte staat moet je toch eens goed naar Zita Swoon of d'aloude Arno luisteren.
Daar zit zoveel meer gevoel in...
Echt: je zal bij nader luisteren niet vrolijker worden van de nieuwe dEUS CD.
De promotie van deze CD verloopt een beetje opgefokt.
Het zijn geen gODEN.

kennis van zaken ??

En van wie denk je dat Stef van Zita Swoon het vak geleerd heeft Knehzidon ??? Juist van Tommy Barman dus...Over zuipschuit Arno laat ik me zelfs niet uit,als je die zijn zat gebrabbel goed vind scheelt er helemaal iets.
Als je dEUS niet goed vindt das jouw zaak maar probeer wel met iets intelligentere argumenten af te komen als je dan toch kritiek wil geven want dit slaat echt op niets hoor !!

dEUS

Er zijn overigens heel veel leerlingen beter geworden dan hun leermeesters in de geschiedenis.(meestal is de leermeester zelfs onbekend)dat wat betreft Stef van Zita.
Maar dat mijn kritiek nergens op slaat is ook niet waar, want ik was bij dEUS try-out in Mezz Breda en echt geloof me :het was gewoon niet goed, maar het was een try-out : het woord zegt het al en zij krijgen van mij alle kans om het beter te doen. Ik kreeg op een ander forum min of meer gelijk van een superfan van dEUS die daar ook was.
Kijk de plaat die klinkt ook veel beter als het live optreden , maar een klein beetje over het paard getild zijn ze momenteel wel. En er moet meer plezier in de band komen, teveel nerveuze , ernstige, strakke gezichten als je begrijpt wat ik bedoel. Plezier straalde er niet van af.

try out

Dat de try-out niet goed was kan ik best geloven. Dat gebeurt wel meer of het nu muziek of theater of zelfs stand-up comedy is want zelfs die jokers houden tegenwoordig een "try-out". Kan da ook best begrijpen die nerveuze toestanden. Het verleden heeft nu éénmaal uitgewezen dat Tommy Barman niet echt de meest gemakkelijke mens is om mee samen te werken.Vb. hieromtrent talrijk : Stef, Tim, Danny Mommens, Rudy Trouvé, Craig Ward enz...
Vraag me nog geregeld af hoe ver de verantwoordelijkheid gaat van Mauro, toch ook een persoonlijkheid, binnen de groep en hoe lang ze nog op dezelfde lijn gaan zitten want uiteindelijk zijn zij twee toch de voornaamste songschrijvers. Andere bandleden ,met alle respect, zie ik gewoon als uitvoerders van de orders van Tommy. Soit, ben erbij in Hasselt op 29 april. Zal jullie op de hoogte houden, hopelijk zijn ze al een beetje "gerodeerd" tegen dan! Grtz.

dEUS

Ik hoop dat je nog even laat horen hoe je het concert vond waar je 29 april heen gaat.

mijn punt

Mijn punt was eigenlijk dat terwijl de Deus-hype wat gaan liggen is in de mainstream media, op berichtgeving op hun try-out na, de twee stukken over Deus hier nog steeds op de voorpagina staan en Deus hier dus onder de aandacht blijft ;-)

maar ca va, ik kan er al naast kijken :-)

dEUS

Jammer dat ik nu niet meer hoor wat je er van vond op 29 april.

Wel kopen!

Dit was dan de eerste recensie die ik lees over Vantage Point en ik kan me er voor een groot gedeelte wel in vinden. Toch ga ik hem kopen want ik vind het de beste CD van dEUS tot nu toe, eentje die ik in zijn geheel (ok, the architect zap ik verder) kan beluisteren. Dat heb ik bij hun overige platen niet...

optreden dEUS Hasselt

Wel knehzidon om je nieuwsgierigheid te stillen :
klein zaaltje die Muziekodroom, smal en lang. Slechts 800 toeschouwers mogelijk dus drummen geblazen. Voorprogramma Black box revelation was zeer te pruimen overigens. Om kwart voor 10 was het aan Barman en de zijnen om het zeeer kleine podium te betreden. Hopelijk komen ze goed overeen want het was bijna op elkaars schoot zitten. Het concert was goed tot zeer goed, vrij veel technische problemen echter die best storend werkten. Tommy moest telkens naar de zijkant van het podium om steeds diezelfde blonde gast iets toe ter vertrouwen waarbij deze zich een weg moest banen achter drummer Stephane door om iets te gaan rechtzetten. Die gast heeft zijn loon dubbel en dik verdiend die avond! Tom was als leider alom aanwezig, steeds corrigerend op zichzelf en de andere bandleden. Op radio 1 heeft men dit weer geïnterpreteerd als zijnde arrogant maar dat soort toestanden is hij inmiddels gewoon denk ik. Hij is gewoon een heel zelfzekere frontman die weet wat hij wil. De nieuwe songs klinken ongelofelijk strak, zeer goed op gerepeteerd blijkbaar. De oudere songs vertoonden hier en daar wat foutjes die echter niet als storend overkwamen. Na een uur en 50 min. zat het erop en dat was -gezien de hitte in de zaal- voldoende voor de meeste aanwezigen. Enige groot minpunt -maar das puur persoonlijk- Eternal woman zat niet in de set wat ik wel spijtig vond. 8/10 en op naar een najaarsconcert ergens op geheime locatie in Antwerpen of waar dan ook. Op Werchter zien ze mij niet, uit mijn zak zal de Schuremans geen geld kloppen dit jaar...

best goed

Tja. Eerlijk gezegd vind ik je recensie een beetje triestig. Het leuke aan dEUS vind ik nou juist dat iedere CD anders is dan al het voorgaande. Derhalve alle CD's beluisteren als waren zij van een totaal nieuwe band. En dan vind ik dit een heel goede CD.

The Architect vind ik dan juist weer wel een lekker nummer. Talking Heads maar dan zonder David Byrne, wiens zang ik niet te pruimen vind. Niks midnight oil.

Krijg een beetje de indruk dat je recensie erg wordt ingegeven door afkeer van de mediahype. Wellicht terecht, maar dat doet niets af aan de originaliteit van deze CD.

In het rijtje 'favorieten van dEUS' scoort deze bij mij net zo hoog als Ideal Crash en In a Bar, Under the Sea.