Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Metro: Desktopjournalistiek uit de onderste schuif?

Metro: Desktopjournalistiek uit de onderste schuif?

De Metro, de krant die gratis in stations wordt verspreid, heeft een rubriek 'Topthesis'. Terecht zegt Metro dat ze in de rubriek "een eindwerk redden van een anoniem bestaan in de archief kasten". Je zou zo iets dus moeten toejuichen.

Het is natuurlijk ook een goedkope vorm van journalistiek. Je surft even op www.scriptiebank.be en kiest er een interessante scriptie uit. Dat is niet eens zo moeilijk, je kan immers surfen per onderwerp, of zoeken op trefwoorden. Je hoeft niet eens de scriptie volledig te lezen: er is van elke scriptie immers een goede samenvatting.

Het is dus een goedkope manier om aan onderzoeksjournalistiek te doen. Als het allemaal al zo gemakkelijk gaat dan zou je toch verwachten dat de samenvatter (journalist) in kwestie op zijn minst de moeite neemt om de thesis te begrijpen voor hij ze gaat samenvatten.

Vandaag brengt de Metro een interessant onderzoek naar kinderen en reclame. De belangrijkste bevinding van het onderzoek is dat reclamemakers zich niet langer tot de ouders richten maar vandaag de kinderen rechtstreeks aanspreken, wat de druk op de ouders nog verhoogt. Wie kinderen heeft, weet dit natuurlijk uit eigen ervaring: Samsonbrood, een Boumbaboekentas, koekjes, poppen, ... het stopt nooit.

Annemie Pollemus geeft in haar eindwerk "Commercialisering van de kindertijd" aan dat de overheid zwichtte voor de druk van de grote mediaconcerns en de regel die verbood om na kinderprogramma's reclame uit te zenden, afschafte. In de Metro zetten ze hier even de wereld op zijn kop. Volgens Metro zou die "vijf minuten-regel" afgeschaft zijn onder druk van de consumentenorganisaties (OIVO, Testaankoop, ...).

Op Indymedia.be volgden we die discussie op de voet en organiseerden er zelfs een debat over onder de noemer: Kinderreclame: 'tijd om de beleidsmakers voor hun verantwoordelijkheid te plaatsen.'

Maar ook Annemie Pollemus schrijft in haar thesis en zelfs in de samenvatting zeer duidelijk: Onder druk van de commerciële mediaconcerns in ons land liet Vlaams minister van Media, Geert Bourgeois, de regel varen.

Hadden ze bij Metro de moeite genomen om nog maar even te bladeren door het volledig eindwerk dan hadden ze die fout niet gemaakt. De thesis begint immers met een aantal standpunten van consumentenorganisaties die de overvloed van kinderreclame aanklagen.

De samenvatting van het eindwerk kan je trouwens lezen op: De commercialisering van de kindertijd
De volledige thesis kan je in PDF-formaat opvragen.

han

Gepost door han
22.09.2008