Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] ING sponsort Formule 1: hoeveel jobs verdwijnen voor die prijs?

[Opinie] ING sponsort Formule 1: hoeveel jobs verdwijnen voor die prijs?

BBTK is met stomheid geslagen bij het lezen van de gigantische bedragen die ING op tafel legt om een sponsorcontract binnen te rijven binnen de Formule 1.

Een topteam sponsoren, reclame op de circuits betalen en ondersteunende acties ondernemen leidt al vlug naar een som van 100 miljoen euro per jaar, weten de sponsoradviseurs ons te vertellen. En dat drie jaar lang.

BBTK telde het even na. Eind 2005 heeft de directie van ING een reorganisatie aangekondigd voor 2008. De kosten moesten gedrukt worden met 190 miljoen euro per jaar.

Het reorganisatieplan voorziet dat 950 jobs verdwijnen door natuurlijke afvloeiingen; 2200 functies worden afgestoten; 1400 contracten van bepaalde duur worden niet verlengd.

Pia Desmet, federaal secretaris van BBTK heeft hier ernstige bedenkingen bij: “Een kleine optelsom leert ons dat de sponsoring wordt betaald op de rug van de medewerkers en medewerksters. Zoveel is duidelijk. Terwijl ING honderden personeelsleden via outsourcing naar externe bedrijven overhevelt. Terwijl er meer en meer druk komt op de werknemers door een flagrant tekort aan personeel in de agentschappen en de kantoren."

"Terwijl de directie plannen uitwerkt met meer laatavondopeningen en zaterdagwerk zonder extra aanwervingen. Terwijl de commerciële objectieven alsmaar hoger gesteld worden... Intussen blijft het personeel op zijn honger: een herstel van de barema’s, zoals gevraagd door de vakbonden, kost de bank 12,5 miljoen euro (de berekening komt van de directie), maar dat wordt ons geweigerd. We weten vandaag waarom. Bedankt, directie!"

BBTK klaagt aan dat ING ervoor kiest haar naam, haar merk als “retailbank”, te verbinden aan een zeer milieuonvriendelijke sport. Nooit probeert ING naambekendheid te verbinden aan haar kwaliteitspersoneel dat dag aan dag het cliënteel ten dienste staat. “ING laat haar personeel liever in de kou laat staan”, zo besluit Pia Desmet.

BBTK is de bediendencentrale van het ABVV.