Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Het westen hanteert nog steeds de bijl als het op Islam aankomt

[Opinie] Het westen hanteert nog steeds de bijl als het op Islam aankomt

Het westen is nog steeds niet in staat, ondanks eeuwenlang contact met de Islam, om de nodige openheid op te brengen ten aanzien van moslims die moet leiden tot een interreligieus bestuur met betrekking tot zaken die aanleiding geven tot internationale vrede en eenheid. Als we er in het westen de dagelijkse krantenberichten op nalezen en de actuele gebeurtenissen omtrent Islam en cultuur volgen, moeten we zulks onvermijdelijk besluiten. De vraag is dan ook waarom in het westen sharia nog steeds niet bespreekbaar is en hoe wij hierin verandering kunnen brengen. Als westerling erop uit trekken en ter plaatse in een door en door moslimland gaan grasduinen in een Afrikaanse cultuur van de Islam, was mijn antwoord toen ik in augustus 2005 naar Nigeria vertok voor een langdurige vredesmissie.

Active Mothers.jpg

Vrouwen in Kaduna - In Afrikaanse en vele andere moslimlanden dragen christenvrouwen de klederdracht die ze, vanuit hun godsdienst, gewoon zijn te dragen zonder dat Islam of sharia tussenbeide komt

Recente feiten in het westen die vrijheden van moslims terugschroeven, na ze enkele tientallen jaren te hebben gedoogd, zetten mij aan het schrijven. Hierna volgt een opiniestuk waarin een zekere misnoegdheid de ondertoon uitmaakt. Ik verblijf op dit moment sinds een goed jaar in Kaduna, een Nigeriaanse deelstaat waar de sharia in zijn volledigheid wordt toegepast. Met die ervaring als bagage, neem ik een zeker recht van spreken, zij het dan mits een opzettelijk censureren van enkele nuanceringen die, achteraf gezien, op hun plaats waren geweest. Eigenlijk, omdat ik tot een praktijkdialoog wil oproepen, wil ik in wat volgt enkele ruwe vergelijkingen maken die vragen om een verdere dialoog en uitdieping van het thema.

Ik zal het dus hebben over mijn ervaring in Kaduna, in het islamitische noorden van Nigeria. Een eerste vaststelling bij mijn aankomst was, ondanks wat ik voor mijn vertrek vanuit de media meende te moeten geloven, dat er in het sharia Nigeria bijvoorbeeld niet zomaar handen worden afgehakt. Maar ik geef toe: elk voorval is er één te veel. Gelukkig zijn er mensenrechtenactivisten die opkomen voor de rechten van de mensen. En ook, wellicht heeft een klimaat van "interreligieus bestuur", voornamelijk op federaal vlak, daar veel mee te maken. Het is daarom belangrijk een voorlopige positieve ervaring over de wettelijke regeling onder moslims en christenen in Nigeria te benadrukken. Toegegeven, de pratijk staat zoals vaak nog wel al te frequent van de theorie af. De Islam in Nigeria is wel niet helemaal onbesproken (wat ik in een eeder schrijven al kon benadrukken), maar laten we toch ook even een aantal tegenargumenten geven, zij het uit loutere methodische overwegingen. Immers, wat bijvoorbeeld de doodstraf betreft, die wordt wel eens vlugger opgelegd door niet-moslims dan door moslims en ook dan nog is het vaak een zaak van moslims onderling omdat niet-moslims niet door de sharia kunnen berecht worden. Alleen, zulks bereikt niet vlug de media. Dergelijke vaststellingen kwamen mij enigzins goed uit omdat ik naar Nigeria was gekomen met de idee bij te leren over hoe "interreligieuze bestuursstructuren" op lokaal vlak kunnen functioneren en over hoe Islam zich hierin gedraagt. Immers, mijn uitgangspunt is er één van dialoog van de culturen (tegenover clash of civilisations. Het is mijn opvatting dat alleen een welgemeende dialoog oorlogen en volksoproer kan vermijden.

In Kaduna heeft men niettemin enkele jaren geleden tot twee keer toe bloedige confrontaties gekend ter aanleiding van de invoering van de sharia. Ondertussen is die storm geluwd en hoort men niet al te veel kommer over de alom gevreesde volledige toepassing van de sharia. De wonden zijn wel niet helemaal geheeld, maar de praktijk van "interreligieus bestuur" levert vooralsnog bevredigende resultaten op, alleen al omdat deze, ondanks talrijke tegenvoorbeelden, in de Islam op een eeuwenoude ervaring en gewoonte is gestoeld. In wat volgt wil ik, om het beeld van een dergelijke Islam van de dialoog en van verstandhouding op te roepen, exemplarisch twee aspecten van het dagelijkse leven aanstippen die contrasteren met de ons ondertussen gebruikelijk geworden westerse anti-sharia mentaliteit. Mag ik vooraf de gevoelige lezer waarschuwen voor mijn apologetische aanpak? Echter, ik bedoel het niet aanvallend of ideologiserend. De enkele argumenten die ik naar voren schuift, zijn slechts om ons praktisch aan het nadenken te zetten over de noodzaak aan een evenwichtige benadering in conflictmateries.

Primo. In het westen krijgen we alsmaar een negatief beeld van de Islam vooral als het op oorlog en volksopstand aankomt. Het is inderdaad wel gemakkelijk om dagelijks compromiterende voorvallen te vermelden met betrekking tot de cultuur van de Islam, ook in Nigeria. Maar, vergeet men hierbij wel eens niet dat bijvoorbeeld een goed deel van de actuele oorlogshaarden ter wereld weinig met Islam te maken hebben, doch eerder socio-economische gronden verbergen. Media heeft wat dit betreft de verantwoordelijkheid om mensen hier in het noorden, die het zuiden niet kennen, niet al te gemakkelijk te misleiden. Een ander voorbeeld mag dit duidelijk maken: na een dreigen met de uitvoering van de doodstraf op een moslimvrouw, enkele jaren geleden, die van ontucht werd beschuldigd – een case die tot herhalens toe (zij het terecht) in de westerse media werd gebracht -, heeft het sharia Nigeria echter geen nieuwe bezwarende voorvallen meer gekend. Uiteraard treedt het gerecht wel op in geval van moordzaken, althans toch wanneer de dader tot de lagere klasse van de maatschappij behoort. Anderzijds, het is voor wie in Nigeria woont wel geweten dat de doodstraf er in het strafrecht dat op niet-islamitisch model is geschoeid en in bepaalde regio’s op lokaal vlak en op federaal vlak wordt toegepast (voornamelijk in het meer christelijke en ook "heidense" zuiden), wel vaker en ook met onmiddellijke uitvoering wordt opgelegd, dit laatste vaak slechts enkele dagen na een gerechtelijke uitspraak en zonder dat beroep aantekenen mogelijk wordt. Desondanks dergelijke vergelijkbare feiten, krijgen echter goedmenende moslims (en anderen) die uit zijn op een evenwichtige berichtgeving, geen enkele kans de westerse media te bereiken.

Secondo. In de meeste moslimlanden heeft sharia altijd bestaan, ook tijdens en na de kolonisatie, zij het dan vaak in gedeeltelijke vorm onder een westers seculier staatssysteem. In dergelijke moslimlanden landen geldt deze gedeeltelijke sharia voornamelijk ondermeer voor het familierecht (inclusief erfrecht). Strafrecht valt daar vaak niet onder. Vandaar dat er (op enkele landen na) lang geen handen meer worden afgehakt. Laat mij daarom kortweg stellen dat islamitische landen, in zoverre ze sinds de laatste eeuwen een dialoog met het westen zijn aangegaan, een sharia vertonen die wel degelijk door de globale westerling als een teken van dialoog, openheid en respect kan worden aanzien (lees: een stadium van vooruitgang realiseren). Zou het derhalve, bij wijze van besluit, niet eerder correct zijn ertoe op te roepen, nu moslims op hun beurt naar het westen komen, dat ditzelfde westen enige moed opbrengt om zich meer open te stellen voor een ondertussen niet onbelangrijke groep andersgelovigen (in casu moslims) die de familierechten die ze van huis uit beoefenen wel een stuk beter beschermd willen zien. In islamlanden is trouwens zulks, zij het dan niet overal en (ik herhaal) ondanks tegenvoorbeelden, ten aanzien van andersgelovigen van oudsher mogelijk geweest. In Afrikaanse en vele andere moslimlanden bijvoorbeeld dragen christenvrouwen de klederdracht die ze, vanuit hun godsdienst, gewoon zijn te dragen zonder dat Islam of sharia tussenbeide komt. Het is mijn ervaring in Kaduna, waar christenen ook vrij in eigen drankgelegenheden alcohol nuttigen. Ook hier dreigt een vergelijking door de westerse media te worden verweerd. Tenslotte vraag ik mij daarom ook wel vaker het volgende af: wat dan toch kan de ware reden zijn waarom het westen als het op sharia aankomt nog steeds verkiest de bijl te hanteren?

Wel of Geen NWO

Overal ter wereld leven religies in vrede samen
De echte verdeling heeft te maken met de 2 % rijken die de 50 vermogens wan-beheren en overal controle uitoefenen! Zelfs op uw denken!

De internationale machtselite heeft via de media - die zij sinds 1930 zijn beginnen infiltreren en opkopen - mensen tegen elkaar opgezet.(demonisering islam)
Zij verdienen aan oorlog.

Gewone mensen hebben geen enkele belang bij oorlogen en migraties Zij zijn speelbal en slachtoffer.Zij wonen graag in hun eigen geboorteland in vrede.
De armoede, oorlogen en uitbuiting jaagt mensen op de vlucht.

Pak de oorzaken van het probleem aan niet de symptomen
lees over the Projekt for new american century
Informeer u over de verborgen agenda van de multinationale economische machtshebbers.

Achter elke president staat een adviseur van deze Machtselite die zich verenigen in genootschappen als Free Maconnery, Bilderberg, Ronde Tafel gesprekken Basel Zij noemen zich de nieuwe wereld orde Zij bepalen via de banken en de wereldbank wat wel en niet mag hoe het voor hen goed uitkomt.

Clinton moest toen hij president werd zijn sociale programma laten vallen wegens 'budgetproblemen' En zie nu hoe bush tekeer kan gaan met militaire uitgaven...
Zijn deficiet is 10 keer groter als in 2000

Wapens worden enkel met belasting gelden gekocht
Geen oorlog zonder het akkoord van uw bankier
hoe komt t dat ze oorlogen wel willen financieren en sociale programmas niet?
CHavez moet bijna totale macht nemen om hier iets aan te veranderen

Dat is het spel dat gespeeld word
en waar we allemaal slachtoffer van zijn
Dit is altijd voorgekomen in de geschiedenis, mensen die de macht over heel de wereld willen...

het gaat niet over wel of geen sharia
Het gaat over wel of geen Nieuwe Wereld Orde
(staat ook op de dollar biljetten)

Welke rol is ondertussen weggelegd voor de moslimleiders?

Geachte Anonymous,
Ik sta helemaal achter uw redenering. Vanuit uw standpunt bekeken, heeft de hele zaak inderdaad niet zozeer met de Sharia te maken en is de “clash of civilisations” niet alleen werkelijkheid maar ook nog eens een opgezet spel. Niettemin ervaren moslims ondertussen wel degelijk een druk op zich en heeft men er in Europa enorme moeite mee dat Turkije bijvoorbeeld wil toetreden tot de Europese Unie. Is het dan zo, volgens u, dat de enige of voornaamste reden is dat men Islam en het westen tegen elkaar wil opzetten omwille van financiële belangen? Oorlog brengt inderdaad heel wat geld op en we kunnen het maar niet genoeg benadrukken. Zou het dan kunnen dat Sharia in Europa pas bespreekbaar wordt als die op zijn beurt ook weer geld in het laadje brengt? Kan dit een reden zijn van de goede relaties die de Bush-clan heeft met bepaalde geldkrachtige Saoudies, Sharia of niet? Ik kan u eerlijk gezegd maar al te goed volgen, maar er moet toch een andere weg te bewandelen zijn waarmee we ondermeer moslims kunnen helpen om voor hun rechten op te komen? Andere religies krijgen immers wel een kans, zo wil ik zelf vaststellen. Of heeft het te maken met de manier waarop moslims hun religie beleven? Ik ben geneigd te redeneren dat er in de V.S. een welbepaalde religie wordt gepromoot, namelijk een christendom of jodendom dat in staat is aan de verborgen agenda van de NWO mee te werken. In die zin geloof ik dat religie wel degelijk een verantwoordelijkheid heeft in het hele oorlogsgebeuren op wereldvlak. Uw analyse is helaas heel terecht, maar hoe krijgen we ondertussen Islam uit het slop en welke rol is hierin weggelegd voor hun religieuze leiders? De vraag is wat we eraan kunnen doen en wat Islam zelf vermag te doen.
Met respect,
Thierry Limpens