Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Brussels plan voor de preventie en het beheer van afvalstoffen halfweg. Hoe ver zijn we opgeschoten?

Brussels plan voor de preventie en het beheer van afvalstoffen halfweg. Hoe ver zijn we opgeschoten?

Het afvalplan 2003-2007 van het Gewest Brussel is halfweg. De twee milieufederaties van Brussel, Inter Environnement Bruxelles (Ieb) en Bral vzw, hebben de vorderingen van het plan geanalyseerd. De ambities van het plan waren al niet overweldigend maar zelfs dan nog worden ze niet ingelost.

Het plan 2003-2007 is veel minder concreet dan de twee voorgangers. Cijfermatige doelstellingen zijn op één hand te tellen en er staan ook geen budgetten en actieplannen in om de doelen te behalen. Tijdens het openbaar onderzoek hebben Ieb en Bral vzw al laten weten dat het plan weinig ambitieus was. Vandaag stellen we vast dat de resultaten helemaal ondermaats zijn.

Als we de groei van de afvalberg willen stoppen, moet de overheid dringend een tandje meer steken.

- Een betere samenwerking tussen Net Brussel en de andere overheidsinstellingen is nodig.
De link tussen netheid en afvalpreventie is ver te zoeken in het beleid van het Gewest. We hebben in Brussel zowel een afvalplan 2003-2007 als een netheidsplan 2005-2010, netjes gescheiden van elkaar. De nieuwe regering heeft de beide bevoegdheden zelfs toegewezen aan twee verschillende regeringsleden.
Dat is jammer. Preventie is heel belangrijk om de hoeveelheid afval terug te dringen en het vermindert dus ook de hoeveelheid sluikstort en zwerfvuil. Zoals heel het platform ‘aanval op afval’ vinden Bral vzw en Ieb dat deze stad nooit proper zal zijn als de industrie ons zo’n grote hoop afval blijft opsolferen.

- We moeten het concept ‘dematerialisatie’ duidelijker definiëren en beter toepassen.
Het plan wil immateriële producten promoten. We kunnen daarbij denken aan catalogi via internet, papierloze kantoren, reparaties en verhuur van een heel gamma van producten om de stelselmatige aankoop ervan te vermijden … Het plan beperkte zich echter bijna uitsluitend tot luiers.
Maar zelfs op dat vlak is heel weinig gebeurd. Het Gewest heeft zelfs geen stappen ondernomen om haar idee van een partnerschap met ONE en Kind & Gezin over luiers op te starten.

- We hebben ook andere preventiemaatregelen nodig
Waarom draaien we de logica van de anti-reclamesticker niet om ? Met een verbod reclame te verspreiden in brievenbussen? Wie wel reclame wil, kan dan een sticker kleven met ‘Ik aanvaard reclame’.
Zolang dat niet kan, vragen Bral en Ieb het Gewest om de anti-reclamesticker actiever te promoten. Het plan voorziet dat wel maar jammer genoeg is het budget voor die promotie zo goed als nihil.
De twee milieufederaties vragen het Gewest ook om de strijd tegen wegwerpzakjes verder te zetten. Ze kan herbruikbare zakken promoten en ze kan verder bestuderen of ze wegwerpzakken kan belasten.

- We moeten andere manieren zoeken om gezinnen te sensibiliseren. De ecogidsen verdienen bijvoorbeeld een nieuwe start.
In het plan is sprake van sensibilisering in de scholen, dematerialisatie op kantoor, sensibilisering met het oog op openbare aanbestedingen … Ieb en Bral vinden dat positief maar ze missen grote campagnes en aangepaste middelen om gezinnen te bereiken. Veel mensen weten nog weinig over afvalpreventie en niet iedereen bezoekt websites of leest folders. Volgens de milieufederaties is het belangrijk om ook deze mensen te overtuigen. De vroegere ecogidsen kunnen een belangrijke schakel zijn om een achtergesteld publiek te bereiken. Zij kunnen naar lokale verenigingen, wijkhuizen en sociale diensten gaan en mensen ontmoeten.

- Graag ook meer aandacht voor hergebruik en recyclage
De regering heeft recent de subsidies voor de sector van het hergebruik sterk opgetrokken. Wij zijn daar blij om maar er is nog meer werk aan de winkel.
De bekendheid en het imago van de sector laten te wensen over. De ophaling van herbruikbare goederen werkt ook niet optimaal. Bral en Ieb vragen zich af wat er gebeurd is met de intenties uit het plan om die ophaling te verbeteren en om herstelling fiscaal te begunstigen.
Ze zouden ook graag meer kringloopwinkels zien verschijnen. Een aantal van één winkel per 80.000 inwoners lijkt hen mogelijk. Vlaanderen heeft al 100 kringloopwinkels voor ongeveer 5 miljoen inwoners.

- Een progressieve tarifering invoeren
Het plan voorzag een vergelijkende studie over de tariefsystemen in Europese steden en een ander onderzoek over de mogelijkheden om met de tarieven de recyclage in kantoren te verbeteren. Ieb en Bral vragen zich af of we nog lang op die studies moeten wachten. Ze stellen voor nu al een plafond in te voeren op de hoeveelheid huisvuil die men gratis kan afleveren. Boven dat plafond kan men een tarief hanteren dat ontradend werkt. Daarbij kan men rekening houden met de gezinssituatie.

Ondanks het gebrek aan interesse van de huidige regering in afvalpreventie, vragen Ieb en Bral een actief beleid om de afvalberg in Brussel te doen slinken.
Dat moet ons toestaan op termijn één van de drie verbrandingsovens van Neder-Over-Heembeek te sluiten.