Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Burgermedia: lezing

Burgermedia: lezing

Burgermedia: lezing

Work in Porgress

Het verhaal van indymedia

1999 Seattle
http://seattle.indymedia.org/

http://publish.seattle.indymedia.org/seattle/servlet/OpenMir?do=opensess...

2006: indymedia.be

http://indymedia.be/nl

http://indymedia.be/nl/publish

http://indymedia.be/nl/blog/

Media Blog: http://indymedia.be/blog/media

http://indymedia.be/en/user/han

http://indymedia.be/en/participate

http://media-activism.be/

http://getbasic.be/


Andere (vormen van) burgermedia

http://english.ohmynews.com/

http://www.flickr.com/photos/hansoete/

http://youtube.com/

http://uitpers.be/

Binnen welk kader wordt er gewerkt?

http://www.zattevrienden.be/sfw

en dit : http://www.vtm.be/4040/ ?????

http://www.knack.be/blog/

http://ourmedia.org/

Burgermedia <=> professionele media
# BBC en de vredesbetogingen in 2003
# De standaard en de storm (2006)

Burgers worden door commerciële media ingezet ter vervanging of aanvulling van de professionele media.
Dat lijkt een win-win situatie:

  • Burgers krijgen hun verhaal in de grote media en worden gelezen door een breed publiek
  • Commerciële media lijken er iets democratischer door te worden, de burger komt aan bod.

Bevordert de neerwaartse spiraal die in de media aan de gang is.
Journalisten worden steeds slechter betaald:

  • Aan franstalige kant krijgen freelance fotografen € 4,5 per gepubliceerde foto

  • Het nieuwsblad betaald nu € 35 voor een foto tien jaar geleden was dat € 75
  • Voor een kortje krijgen freelance € 1 in sommige Franstalige kranten

Dat wil zeggen dat ze meer moeten produceren om hun boterham te verdienen, minder tijd hebben om onderzoek te doen, .... en de kwaliteit er dus op achteruit gaat.

commerciële logica <=> informeren
Media om te informere on er geld mee te verdienen.
In België hebben we nog een relatief goede kwaliteit, zeker in de dagblad pers. Een belangerijke reden daarvoor is dat de belangerijkste inkomst van de kranten nog steeds wordt gehaald uit de verkoop.
In de VS is die verhouding helemaal anders : 30% door de lezers, 70% door de adverteerders. Dat is ook waar we in Europa naartoe gaan en zoals Peter Vermeersch van de De Standaard het zegt: “Dat zou ook in Vlaanderen wel eens sneller kunnen gaan dan we deken.” Een goed voorbeeld van een trendsetter op dat gebied is de De Metro.

Een poging tot definitie

Definition of 'Participatory journalism': The act of a citizen, or group of citizens, playing an active role in the process of collecting, reporting, analyzing and disseminating news and information. The intent of this participation is to provide independent, reliable, accurate, wide-ranging and relevant information that a democracy requires.

http://www.mediacenter.org/pages/mc/research/we_media/

han

Gepost door han
26.02.2007

Tags