Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Gentse postbodes zijn hoge werkdruk zat

Gentse postbodes zijn hoge werkdruk zat

BRUSSEL/GENT – Maandagochtend hebben de Gentse postbodes opnieuw beslist om niet aan de slag te gaan. Reden is de onwil van de directie om te verhelpen aan de abnormaal hoge werkdruk. “De bal ligt in het kamp van de directie,” zegt Albert Leydens van het ACV.

Sinds augustus 2006 is in Gent een nieuw systeem van kracht om de postrondes vast te leggen (Georoute 2). Het personeel ging akkoord, onder duidelijke voorwaarden. “We hebben toen met het bedrijf afgesproken dat iedere fout onmiddellijk zou worden rechtgezet,” zegt Albert Leydens, gewestelijk ACV-secretaris.

“Maar die belofte wordt niet of onvoldoende nageleefd,” stelt Leydens vast. “Er doen zich problemen voor, ze worden gesignaleerd, maar er verandert niets. Uiteindelijk heeft het personel dan maar beslist om actie te voeren,” zegt hij. Het Gentse postpersoneel staakt al sinds 11 mei.

Hogere werkdruk
Bij de Post werkt men al jaren met ‘gemiddelden’. “Je hebt dagen dat je acht uur werkt, andere dagen dat je maar zes uur en een half werkt,” legt Leydens het traditionele systeem uit. “Geen enkele postman zal daar moeilijk over doen. Maar als je vandaag regelmatig dagen moet kloppen van 10 uur of meer, wordt dat natuurlijk een probleem.” Want het loon blijft hetzelfde.

Iedereen heeft de mond vol van ‘sociaal contact’, maar de tijd dat de postbode een babbeltje kon slaan met de burgers, is definitief voorbij, stelt Leydens. Dat is het resultaat van de doorgedreven rationalisering. “De postbodes zouden het graag anders zien. Ze zijn sociaal minded tot en met en staan ten dienst van hun cliënteel. Maar het wordt hen onmogelijk gemaakt,” zegt hij.

Gent is Waarschoot niet
De post werkt met bepaalde normen. “Je hebt zoveel tijd per kilometer, zoveel tijd om een brief te bussen, zoveel tijd om een aangetekend stuk af te geven,…,” legt Leydens uit. Op sommige plaatsen werkt dat, op andere niet. “Wat de nationale directie niet wil toegeven, is dat Gent niet valt te vergelijken met een gewone, kleine gemeente,” zegt hij.

“Gent is totaal anders dan pakweg Waarschoot, onder meer als gevolg van de mobiliteitsproblematiek. Binnen de heersende normen kunnen we in Gent niet garanderen wat elders wel mogelijk is. Dat is het probleem,” aldus Leydens.

Vooruitzichten
Hoe moet het verder? “Er is vanmorgen aan de chauffeurs beloofd dat er dinsdagochtend voldoende organisatoren aanwezig zouden zijn om mee te gaan op ronde – om te kijken waar de knelpunten zitten,” zegt Leydens.

“Als die belofte niet wordt nagekomen, vrees ik het ergste. Dan zou de actie wel eens een pak grimmiger kunnen worden. Het wantrouwen is enorm groot,” waarschuwt hij.

De bal ligt volgens de ACV’er duidelijk in het kamp van de nationale directie. “Het is hoog tijd dat het management van de Post positief z’n verantwoordelijkheid neemt, zodanig dat de burgers van de stad niet langer de dupe blijven van een conflict dat er eigenlijk niet had mogen zijn,” stelt hij.