Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Wat staat er ook weer in het Vlaamse regeerakkoord van 2004?

[Opinie] Wat staat er ook weer in het Vlaamse regeerakkoord van 2004?

Hoe heet ook 'Vlaanderen' mag zijn, weinig mensen weten wat er geschreven staat in het Vlaams regeerakkoord van 2004. Het Vlaams regeerakkoord kan ons veel leren over het toekomstige Belgische regeerakkoord dat binnenkort gemaakt wordt. Niet omdat alles wat in het Vlaams regeerakkoord staat zijn ingang zal vinden in het federale regeerakkoord, wel omdat het ons veel leert over de vermoedelijke Vlaamse partijen in de federale meerderheid: CD&V en VLD.

Een regeerakkoord is een compromis tussen de partijprogramma's. Uit een regeerakkoord kan je dus ook afleiden in welke mate de meerderheidspartijen aan bod komen in de regering. In het Vlaams regeerakkoord doen we in dat verband een aantal interessante bevindingen.

Vlaams regeerakkoord van 2004 in pdf.

Om te beginnen met de vijf resoluties voor meer Vlaamse bevoegdheden waarover heel wat te doen is. Ze staan ook in het Vlaams regeerakkoord van 2004, het zijn er eigenlijk zes en ze zijn gestemd in het Vlaams parlement op 3 maart 1999. In 2004 werden ze geactualiseerd. U vindt ze op bladzijde 8 van het Vlaamse regeerakkoord (zie bijlage). "In aanvulling op de gekende Vlaamse resoluties herneemt de Vlaamse regering de doelstellingen uit het vorige regeerakkoord die onafgewerkt bleven."

Mijn persoonlijke mening hierover? Meer Vlaanderen hoeft voor mij niet zo meteen. "Homogene bevoegdheden" vind ik wel een goed idee, al is het vanwege "homo" ;-)

Klaar voor een ritje door het Vlaamse regeerakkoord van 2004? Commentaar mag u onderaan toevoegen. Als u een voorstel heeft om een thema uit het regeerakkoord verder op te volgen, voorstellen zijn welkom.


In de inhoudstafel van 4 bladzijden staat de topprioriteit: meer ondernemen en meer werkgelegenheid.

De Vlaamse economie dus op 1. Meer ondernemen van bladzijde 12 tot 18, meer werkgelegenheid van bladzijde 19 tot 23.

De Vlaamse gezinnen krijgen bladzijde 24 en 25. Betaalbaar wonen krijgt bladzijde 26 tot 30. Vreemd dat deze bevoegdheid naar de VLD-minister Keulen gaat. Zorg komt op bladzijde 31 tot 35. Gezinsbeleid en zorg gaan naar de CD&V-minister Inge Vervotte. Na de Belgische verkiezingen van juni 2007 maakt ze de overstap naar het federale niveau. Haar ministerportefeuille gaat naar kersvers CD&V-minister Steven Vanackere.

Onderwijs is de ongeveer de enige "homogene Vlaamse bevoegdheid". Vandaar een uitgebreid hoofdstuk van bladzijde 36 tot 43. Hoewel het katholieke onderwijs nog steeds de overgrote meerderheid van de scholen in Vlaanderen telt, gaat de bevoegdheid naar de SP.A-minister Vandenbroucke. Hij blijft ook na juni 2007 op post en zet in op gelijke kansenbeleid, kwaliteitvol onderwijs en levensbreed leren.

Dan komen we aan een interessant thema, omdat de standpunten van de drie meerderheidspartijen hier nogal verschillen. Samenleven in diversiteit, van bladzijde 44 tot 48, voorziet inburgering, tewerkstelling, onderwijs en gelijke kansen, huisvestingsbeleid, ondersteuning van verenigingen en emancipatie van allochtone vrouwen. Diversiteit is een realiteit. De herinnering aan de gruwelen van de 20ste eeuw krijden een plaats in het Vlaams Holocaustmuseum. Evengoed is dit geen excuus om crimineel gedrag van achtergestelde jongeren te vergoeilijken. Overlast wordt benoemd als een van de bedreigingen van de interculturele samenleving.

Een heel ander thema, of toch weer niet. Vrije tijd, cultuur, sport, jongeren, vrijwillige inzet en verenigingen krijgen van bladzijde 49 tot 53. Hieronder vallen ook media, informatie en communicatie. De meeste van die bevoegdheden zitten bij SPIRIT-minister Bert Anciaux, behalve media, dat zit bij NV-A-minister Geert Bourgeois. Bert Anciaux is ook nog minister voor de Vlamingen in Brussel.

Dan komen we aan de lokale besturen. Hier gaat het zowel over provinciebesturen, stedenbeleid en plattelandsontwikkeling. Het stedenbeleid zit net als het woonbeleid bij VLD-minister Marino Keulen. Ruimte voor ondernemers wordt ook hier weerom aangehaald en dat allemaal van bladzijde 54 tot 58.

Een stabiele en professionele administratie krijgt bladzijde 59 tot 62. Hier gaat het over de hervorming van de Vlaamse agentschappen om te komen tot meer homogene bevoegdheden, administratieve vereenvoudiging en handhaving.

Van bladzijde 63 tot 67 komen we bij het thema mobiliteit. De bevoegde minister is SP.A-minister Kathleen Van Brempt. CD&V-minister Hilde Crevits volgt Kris Peeters op voor de bevoegdheid van openbare werken. Over openbare werken staat niet echt iets in het regeerakkoord. Met twee bevoegde Vlaamse ministers waarvan één nieuwkomer en ook nog een federale minister voor mobiliteit, kan je niet echt spreken van een "homogene bevoegdheid".

We zijn er nog niet. Vervolgens komen ruimtelijke ordening en milieu van bladzijde 68 tot 75. Ook hier geen homogene bevoegdheden. Ruimtelijke ordening zit bij VLD-minister Dirk Vanmechelen. Leefmilieu, natuur maar ook energie, zaten bij CD&V-minister Kris Peeters en komen na zijn benoeming tot Vlaams minister-president in handen van nieuwkomer Hilde Crevits. Ook hier een onderdeel handhaving, waar o.a. VLAREM en de VREG onder ressorteren.

Een hoofdstukje Brussel op bladzijde 76 en 77, met daarin het statement "Brussel is en blijft de hoofdstad van Vlaanderen". Misschien zijn er Antwerpse senioren die dat liever anders zien? Nog meer statement op bladzijde 78 en 79: de Vlaamse rand en de faciliteitgemeenten verdienen meer aandacht.

Afsluitend van bladzijde 80 tot 83 gaat het over Vlaanderen in de wereld en "meer Vlaanderen". Vlaanderen wil een eigen buitenlands beleid kunnen voeren, met een vertegenwoordiging van de Vlaamse belangen op het Europese forum, bilaterale en internationale samenwerking, een eigen internationaal economisch beleid en een eigen beleid inzake de uitvoer van wapens (deze bevoegdheid kwam er na de blunder in de federale regering van de levering van mini-me's aan de regering van Nepal). Anderzijds, vindt u het logisch om de bevoegdheden wapenexport, internationaal economisch beleid en ontwisselingssamenwerking allemaal samen te steken in het BBIS, buitenland beleid en internationale samenwerking? Op de website van de Vlaamse regering is de stand van zaken hierover niet meer aangevuld na 20 juli 2006.

Bij "meer Vlaanderen", de laatste twee bladzijden van het regeerakkoord, staat een lijst van bevoegdheden die de Vlaamse regering naar Vlaanderen wil halen. Een aantal daarin schijnen logisch, hoewel er niet veel verklarende argumentatie bij geschreven staat. Het gaat over fiscale autonomie, een eigen werkgelegenheidsbeleid, inzake economie, vervoer en mobiliteit, energie, statistiek, milieuheffingen, constitutieve autonomie, ambtenarenzaken en telecommunicatie. Voor telecommunicatie wil men geen splitsing, maar een gelijke vertegenwoordiging in het BIPT. Voor Brussel heeft de Vlaamse regering over een goedkeuringsvoogdij; wat dat ook mag inhouden.

Voor de overheveling van de bevoegdheid ontwikkelingssamenwerking wordt geargumenteerd dat het meer samenhangt met de bevoegdheden gemeenschappen en gewesten. Ik zei daarnet al dat het veel meer te maken heeft met de wens van een aantal Vlaamse politieke partijen om een eigen Vlaams buitenlands beleid te kunnen voeren. Ontwikkelingssamenwerking zou hier helemaal in verweven worden. Nu al is de oprichting van een Vlaams Agentschap voor internationale samenwerking een stap in die richting. Het VAIS gaat immers zowel over handelsbetrekkingen als over ontwikkelingssamenwerking. Dit is helemaal wat de Europese Unie op dit moment vooropstaat. Ontwikkelingssamenwerking zal gekoppeld worden aan handelsvoorwaarden. De EPA's zijn hiervan het schoolvoorbeeld.

We hebben het hier over het Vlaams regeerakkoord. Vooral op het einde heeft het meer weg van een eisenbundel of een memorandum dan van een regeerakkoord. In de varia worden nog een 17 punten aangehaald waarvan de Vlaamse regering een overdracht van federale bevoegdheden aan Vlaanderen vraagt. Meest in het oog springen het jeugdsanctierecht, verkeersveiligheid en het beleid inzake grote handelsvestigingen.

Website van de Vlaamse regering.

SPLITSING

SPLITSING ONTWIKKELINGSSAMENWERKING

Zoals we onlangs nog konden vernemen is
men bezig om ontwikkelingshulp in België op te splitsen volgens de regio’s.
Nadat men ontwikkelingssamenwerking ondanks
groot protest heeft opgesplitst moet nu
blijkbaar ook de ontwikkelingshulp er aan geloven.
Alle NGO’s en organisaties werkzaam op dit
gebied in België zijn absoluut tegen een
dergelijke splitsing maar omdat men vanuit
zowel Nederlandstalige als Franstalige
politieke zijde de splitsing erdoor wil drijven
zal die er dan ook komen volgens Joost Loncin in de krant het Volk.

Alhoewel onze politici het communautair nooit
ergens over eens zijn, zijn ze dat verwonderlijk
genoeg zonder uitzondering wel altijd als er in de vleespotten valt te graaien.
Deze keer is het wel bijzonder voor de borst
stotend en in die mate van een zelden gezien
egoïsme getuigend dat ook vele regionalisten dit
onterende schouwspel niet langer kunnen aanzien.
Onterend omdat het magere budget (we halen zelfs de vooropgestelde 0,7 % van het BNP niet) nu
eerst zal afgeroomd worden door de verschillende
nieuw op te richten administraties in plaats van
door die ene administratie die er nu tot algemene tevredenheid is.
Onze heren en dames politici tonen daarmee
duidelijk dat ze geen greintje schaamte meer
kennen in hun hebberige honger naar steeds meer
postjes voor de politieke vrienden.

Wat moeten we als burger daarvan denken ?
Als het kleine beetje geld dat voorbehouden zou
moeten zijn voor van de honger stervende mensen
eerst een aderlating moet ondergaan om de reeds
goed gevulde portefeuilles van onze politiekers te spijzen.

Zou de verdraagzaamheid waar de dag van vandaag
zoveel om te doen is niet eerst door onze
politieke leiders in praktijk moeten gebracht worden?
Zouden zij niet het goede voorbeeld moeten geven
en zich vooral ook wat verdraagzamer tegenover elkaar moeten opstellen?

Op deze vraag weet iedereen het antwoord.
Deze wraakroepende toestand is een echte schande voor ons land.