ACV over fusie Virgin en SNBA
ACV over fusie Virgin en SNBA
ACV - Openbare Diensten sector luchtvaart31 maart 2006 – 11:25
Vandaag 31 maart is het zover! Eindelijk krijgt het personeel van SNBA en VIRGIN een klaardere kijk op hun toekomst. Dat vandaag niet alles tot in de details zou meegedeeld worden was al langer duidelijk. De voorbije maanden werd alleszins druk gespeculeerd.
Een fusie tussen beide maatschappijen zat er, door het plotse vertrek van Rob Kuypers, aan te komen. Het feit dat reeds een aantal maanden een aantal managers van zowel Virgin als SNBA een dubbele taak en verantwoordelijkheid kregen toegewezen liet eigenlijk geen twijfel meer bestaan.
De CEO van beide maatschappijen wijst op de stijgende concurrentie op de luchthaven van Zaventem enerzijds en de concurrentie onder de luchtvaartmaatschappijen (low cost en nationale carriers) anderzijds. Een aanpassing van de strategie was dus volgens hem noodzakelijk. De nieuwe maatschappij moet de referentiemaatschappij voor de verbinding van Europa met de Europese hoofdstad worden.
In de nieuwe maatschappij behoudt het Afrika – netwerk (uitbreiding indien mogelijk) een belangrijke sleutelpositie. Op langere termijn wordt zelfs gedacht aan de uitbouw van een transatlantisch netwerk.
De integratie van de twee maatschappijen moet zich voor het zomerseizoen van 2007 realiseren. De nieuwe naam alsook de precieze positionering van de nieuwe maatschappij op de markt is nog niet zo erg duidelijk.
Wat betekent dit voor het personeel?
Vooreerst is het duidelijk dat de concurrentie en de financiële situatie van de luchtvaartmaatschappij tot besparingen zal moeten leiden, aldus de CEO Neil Burrows. Hij stipt aan dat met de synergieën en het integreren van diensten (gevolg: dubbele bezetting op een functie) belangrijke besparingen kunnen worden gerealiseerd.
Burrows heeft de vakbonden bevestigd dat er geen collectieve ontslagen komen. Echter, het verdwijnen van dubbele functies, de integratie van diensten sluit niet uit dat hier en daar posten zullen verdwijnen. Op het vlak van de werkgelegenheid is het uitgangspunt van de bonden dat hoe dan ook alles in het werk zal worden gesteld om iedereen aan boord te houden. Elk ontslag is er één te veel voor ons!
Tot slot en niet onbelangrijk, stelt de directie klaar en duidelijk dat men rekening houdt met een aanzienlijke productiviteitsstijging van het personeel. Dit zal ondermeer belangrijke gevolgen hebben bij het vliegend personeel. Dit wordt hoe dan ook voor de totaliteit van het personeel een zware dobber.
Het harmoniseren van de loons – en arbeidsvoorwaarden wordt dus voor de bonden en het personeel dè belangrijke uitdaging. Van deze onderhandelingen zal het succes van deze oefening (het succes van deze nieuwe maatschappij) kunnen worden afgemeten. Sociale achteruitgang kunnen de bonden niet aanvaarden.
Hoe dan ook, de directie van de maatschappij beloofde dat de normale procedures inzake onderhandeling en overleg zullen worden gevolgd!
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
sukkelaars !even vergeten
Anonymous, 07/04/2006 – 10:06
sukkelaars !
even vergeten wat er in 2001 gebeurd is ???
paternalisten !
wanneer de laatste keer geluisterd naar het personeel ???