Werken veranderen Wommelgem
Werken veranderen Wommelgem
Kathleen Vervoort20 april 2006 – 20:02
WOMMELGEM – “We zullen in al onze plannen rekening houden met de leefbaarheid in de gemeente.” Dit melde Filip Boelaert, adjunct-kabinetschef van Minister Kris Peeters woensdag 19 april op de infovergadering over de Wommelgemse toekomst.
Vlaanderen kent Wommelgem al lang van de dagelijkse verkeersproblemen. Deze lopen niet enkel op de autosnelweg, maar ook op de Autolei en aan het rond punt met de op- en afrit-ten van de snelweg. Deze verkeersproblemen worden nog erger tijdens de eindejaarsperio-de. Soms doet een vrachtwagen er een half uur over om van het Wommelgemse industrie-terrein op de autosnelweg te geraken. In de toekomst wil men deze verkeersproblemen oplossen en onze banen verkeersveiliger maken, maar tegelijk ligt Wommelgem in het ge-bied dat men omgedoopt heeft tot ‘Economisch Netwerk Albertkanaal’.
In dit gebied, dat loopt van de Antwerpse Haven tot Hamme moeten nog 7000 nieuwe bedrijven komen om onze economie te optimaliseren. Daarom dat er plannen lopen om aan de Q8 aan de auto-snelweg in Wommelgem een extra industrieterrein aan te leggen. De eerste plannen beston-den eruit om een rechtstreekse aansluiting te maken met de E34. Dit zou de dagelijkse ver-keershinder alleen maar verergeren met een stijgend aantal verkeersongevallen tot gevolg. In het huidige plan dat vorige week aan de commissie werd voorgelegd zou men een recht-streekse uitwisseling hebben met de E313, waarvan alleen bevoegden gebruik kunnen ma-ken. Er wordt ook een regeling getroffen voor de enkele bewoners van dit gebied zodat zij ook nog in Wommelgem centrum geraken. Dit industrieterrein past perfect in het plan, door de rechtstreekse aansluiting met de E313 en het Albertkanaal. Men verzekerde de Wommel-gemenaars dat dit zeker geen overslagzone voor de haven zou worden, hoewel het gebied natuurlijk wel vele distributiebedrijven zal aantrekken.
Ook de Autolei zal er in de toekomst wellicht anders uitzien. Doordat de budgetten terugge-schroefd zijn, zal er waarschijnlijk geen derde rijstrook komen op het stuk van de autosnelweg tot aan het Wijnegem Shoppingcenter. Daarbij rijst dan ook nog de vraag wie deze kosten zal moeten dragen, omdat dit in het voordeel is van een privé-eigendom. Verder zullen er enkele zijstraten afgesloten worden, maar er moet nog eerst concreet gezien worden welke. Ook zal de N116, beter gekend als de Herentalsebaan, ondertunnelt worden. De bruggen aan het rond punt zullen in 2009 vervangen worden en om de verkeersveiligheid in Wommel-gem te verhogen zal men het kruispunt met de N116 en de Fort ll-laan veranderen.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme