Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Een werelddag in de regenboog

Een werelddag in de regenboog

Een werelddag vond plaats verleden zondag 7 mei 2006 in de Gemeentelijke Basisschool De Regenboog te Kortenberg. Naar dit zonnig evenement kwamen meer dan 1000 deelnemers, merendeel ouders en grootouders van de leerlingen, maar ook de lokale jeugdbeweging en enkele leden van het gemeentebestuur.

Regenboog.jpg

Meerdere tentoonstellingen over Australië, Indonesië, Suriname en Latijns-Amerika werden aangeboden, in combinatie met workshops, zoals Afrikaans vlechten, batiken of hennaschilderen. De eetkraampjes genoten een stevig succes, voornamelijk de gerechten uit Indonesië en Irak. “Anders” is ook “gewoon”, zo blijkt. De mooie dag werd afgesloten met het wereldlied (zie link), geschreven door de directeur, waarmee me een gesprek hadden.

Hoe kwam u op het idee om een werelddag te organiseren ?
Ik ben een idealist die de wereld wil verbeteren, grote problemen op kleine schaal aanpakken, de wereld heropvoeden. Veel ouders hebben ervaren dat cultuurverschillen een verrijking zijn.

Wat was het doel achter dit initiatief ?
Kennis is een voorwaarde voor tolerantie. Wat men niet kent boezemt angst in. We trachten vooroordelen te ontkrachten.

Wie heeft hieraan meegewerkt ?
Sinds enkele maanden is een beperkte werkgroep met de voorbereidingen gestart. Net vóór de Paasvakantie zijn leerkrachten en leerlingen begonnen met hun voorbereidingen. Voor de stands en workshops hebben zowel ouders spontaan deelgenomen alsook de integratiedienst Leuven en vzw Notenboom, die instaat voor algemene muzische vorming.

Hoe kijkt u terug op deze dag ?
Deze dag was een apotheose. Het waren lessen mondiale vorming voor de leerlingen waarvan de werelddag zelf een summum was, in bijzijn van hun ouders en grootouders. Het was reeds intens bij de voorbereiding ervan, omdat projectmatig werken een invloed heeft op de kinderen. We kijken erop terug met een goed gevoel. In de klassen moeten we dit zeker blijven doen.

In ‘De Regenboog’ zijn er ook een aantal leerlingen waarvan de ouders uit het buitenland afkomstig zijn. Hoe kleurt hun aanwezigheid uw school in ? Welke invloed heeft dit op uw school?
De leerlingen van buitenlandse origine zijn niet met zoveel, ruw berekend een 4% van de schoolbevolking . Mettertijd betrekken we hun ouders - vaak asielzoekers - bij de school, wat hun integratie bevordert. Mede door dit feest zijn ze beter bekend bij de andere ouders.

Welke andere projecten heeft u in petto voor de toekomst ?
Dit project is voor herhaling vatbaar. Kinderparticipatie moet verder worden uitgebreid. Vele ideeën komen van de kinderen zelf. Projectmatig werken moet zeker in de verf worden gezet.