Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Zestig jaar na de moord: Gandhi inspireert nog steeds

Zestig jaar na de moord: Gandhi inspireert nog steeds

Op woensdag 30 januari is het zestig jaar geleden dat Mahatma Gandhi werd vermoord. Toch is deze charismatische Indiër nog lang niet vergeten. Ook bij ons niet. In België wordt zijn dood al tweeëntwintig jaar herdacht met een vastenweekend - een traditie die haar oorsprong vindt in een daad van burgerlijke ongehoorzaamheid uit de jaren tachtig, toen ons land nog de verplichte legerdienst kende.

Gandhi.jpg

Hoe het groeide
In 1982 koos Herman Wauters als gewetensbezwaarde voor burger- in plaats van legerdienst. "Geïnspireerd door Gandhi heb ik toen een actie ondernomen rond sociale verdediging - een verdedigingstechniek waarbij je geen gebruik maakt van geweld," vertelt hij. "Ik wou daarover samen met twee andere gewetensbezwaarden een opleiding van drie weken volgen, maar we kregen geen toestemming van de bevoegde minister, Charles-Ferdinand Nothomb. We hebben die opleiding toch gevolgd, illegaal. Daarvoor ben ik uiteindelijk veroordeeld tot drie maand voorwaardelijk," aldus Wauters.

"Die rechtzaak kwam ons eigenlijk goed uit, want dat zorgde natuurlijk voor extra publiciteit en maakte het mogelijk om onze actie veel ruimer bekend te maken dan alleen maar binnen de vredesbeweging. Maar ik ben dus wel veroordeeld," zegt hij.

En zo ontstonden de vastenweekends. "Als voorbereiding op de rechtzaak hebben we toen met vijftig mensen twee dagen gevast. Daaruit is enkele jaren later het plan gegroeid voor een jaarlijks weerkerend vastenweekend," legt Wauters uit.

Wie was eigenlijk Gandhi en waarom vind je hem nog steeds relevant?

Herman Wauters: "Gandhi is de figuur die in de twintigste eeuw het princiepe van de geweldloosheid op de sociale kaart gezet heeft. Hoe kom je op voor de onderdrukten zonder gebruik te maken van geweld? De onderdrukten, dat waren in zijn geval de Indiërs, die leefden onder de bezetting door Groot-Brittanië. Gandhi heeft een belangrijke rol gespeeld in de Indische onafhankelijkheid, maar hij en zijn medestanders hebben nooit geweld gebruikt. Het geweld kwam van de Britten."

"Ondertussen was er in Indië ook veel geweld tussen hindoes en moslims. Ook daartegen heeft Gandhi zich altijd verzet. Hij was een verzoenende figuur: hoewel hij zelf hindoe was, kwam hij op voor de moslims. Zo sterk zelfs dat hij uiteindelijk is vermoord door een fanatieke hindoe die vond dat hij teveel toegevingen deed. Bij de splitsing van Indië en Pakistan - waar hij eigenlijk tegen was maar die hij niet heeft kunnen verhinderen - stond Gandhi erop dat Indië het juiste deel van de 'schat' van de Britten zou betalen aan Pakistan. En toen er een massale volksverhuis op gang kwam van hindoe-vluchtelingen uit Pakistan, verzette hij zich tegen de praktijk dat zij onderdak zochten in leegstaande moskeeën. Dat was zeer tegen de zin van de hindoes die vroegen: waar moeten die mensen anders naartoe?"

Maar wat heeft Gandhi met vasten te maken?

Wauters: "Er waren in die periode enorme rellen, waarbij honderdduizenden mensen zijn afgeslacht. Om dat geweld te stoppen heeft Gandhi éénentwintig dagen gevast, en het is uiteindelijk gelukt. Gandhi heeft het vasten gebruikt als politiek middel."

"Maar... hij heeft nooit gevast tégen zijn tegenstanders. Hij vastte altijd naar zijn médestanders toe. Als hij vond dat zijn eigen gemeenschap zich schuldig maakte aan een bepaald onrecht, dan ging hij vasten om zijn medestanders te overtuigen van hun ongelijk. Hij vastte in de eerste plaats om de hindoes ervan te overtuigen dat het gebruik van geweld verkeerd is. Dat is het verschil met andere hongerstakers, die meestal vasten tégen een bepaald politiek systeem, of tégen een uitspraak, of om bepaalde rechten af te dwingen. Gandhi vastte eigenlijk om de geesten van de mensen te veranderen. Natuurlijk heeft niet iedereen zijn charisma. Dat wist hij heel goed: Gandhi was een tacticus, hij vastte niet zonder eerst goed na te denken over zijn strategie."

Het is dus niet aan iedereen gegeven om zijn voorbeeld te volgen?

Wauters: "Toch wel, maar je moet goed weten waartoe je zelf met je actie in staat bent. Wat is bijvoorbeeld de bedoeling van onze vastenweekends? Eerst en vooral onszelf te zuiveren en de geweldloosheid bij onszelf terug aan te scherpen: ons leeg maken en dan terug volgieten met het princiepe van de geweldloosheid. Voor sommige mensen heeft ons vasten ook een religieuze betekenis. Alle religies hebben het vasten in hun traditie opgenomen en ook Gandhi was een zeer religieus figuur. Dat is wat Gandhi zo bijzonder maakt: dat hij een combinatie heeft gezocht tussen zijn spiritualiteit en zijn actief opkomen voor de zwakkeren. Dat is waarom hij nog steeds inspireert. Ook wij zoeken tijdens onze vastenacties aansluiting bij een actueel thema waarover we ons dan uiten tegenover de buitenwereld. Zo hebben we in het verleden bijvoorbeeld een aantal brieven geschreven in het voordeel van minderheidsgroepen."

De vastenweekends ter herdenking van de moord op Mahatma Gandhi worden georganiseerd door Herman Wauters, Luc Vankrunkelsven en Stef Vermuyten.

Ahimsa

Geweldloosheid of Ahimsa

Talloze miljoenen mensen zijn onderworpen aan de acties van de leiders van landen die in deze tijd machtig en dominant zijn. Aldus is dit een tijd van ontreddering en stress, verdeeldheid en conflict. Bewustzijn is de sleutel tot het hele leven. Als je bewust bent, heb je het leven. Als je niet bewust bent, ligt dat leven nog buiten je bereik, of het nu gaat om Mahatma Koot Hoomi, Mahatma Gandhi, of Maitreya. Sociale en spirituele vraagstukken kunnen niet gescheiden worden.

internationalist = inter - nationalist

Ghandi schreef zelf:

"It's impossible for one to be internationalist without being a nationalist?
Internationalism is possible only when nationalism becomes a fact (...)"

Vrede kan enkel bestaan wanneer volkeren hun vrijheid krijgen,het is de enige weg naar een geweldloze samenleving. Wanneer volkeren worden onderdrukt, verplicht worden samen te leven onder vreemde volkeren of vreemde machten dan is dit conflictopwekkend.

Gandhi-verjaardagskalender

Aanvullend meld ik nog dat naar aanleiding van de herdenking van de moord op Gandhi, de groep 'Vasten voor vrede' een Gandhi-verjaardagskalender heeft uitgegeven met prachtige foto's en inspirerende uitspraken van de Mahatma. Deze kalender kost slechts 12 euro (excl. port) en kan besteld worden bij Stefan Vermuyten, Hoolstraat 3, B-2230 Herselt - stefvermuyten@telenet.be

Trouwens

Tussen de kernwapens in rond Kashmir (een belangrijk maar onderbelicht punt in de oorlog aan de terreur in de regio), een erfenis van de slechte boedelscheiding tussen India en Pakistan na een scheiding waar Mahatma Gandhi trouwens tegen was, is Ahimsa is hier dus inderdaad wel iets om even bij stil te staan.

Trouw

Het klimaat, de vervuiling en de daaruit resulterende afbraak van ons immuunsysteem zijn belangrijke redenen voor onze slechte psychische en fysieke gezondheid en gewelddadige levensstijl, maar een andere reden die vaak onderbelicht blijft is stress.
Sinds 11 september 2001 is de wereld onderworpen aan toegenomen angst en stress. De verantwoordelijken hiervoor zijn grotendeels de media en de Amerikaanse en Israëlische regeringen. Ook de Indiase en Pakistaanse regeringen hebben het vuur helpen opstoken.
Het principe van geweldloosheid is actueler geworden dan ooit. Maitreya en zijn groep zijn hier tamelijk trouw aan; om die reden tasten zij niet onze vrije wil aan, en zijn zij niet al te opdringerig met hun zienswijze - dat is de kern van hun begrip van geweldloosheid.