Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Vooruit staat te koop: art for sale

Vooruit staat te koop: art for sale

GENT -- De Vooruit pakt uit met de tweede editie van het kunstenfestival “the game is up!”. Onder het motto “Art for Sale” onderzoeken artiesten van alle slag de relatie tussen kunst en commercie. Eva De Groote licht het programma toe.

RevBilly.jpg

Vooruit krijgt ondermeer de Amerikaanse Reverend Billy over de vloer die te keer gaat tegen ongebreideld consumentisme (foto onthecommons.org)

Wat mogen we de komende 10 dagen zoal verwachten in de Vooruit?
“We hebben een hele resem artiesten verzameld met verschillende achtergronden. Er zijn muziekanten bij maar ook mediakunstenaars en theatermakers. Allemaal zijn ze verzameld rond het thema kunst en geld. Vanavond gaan we met Matthieu Laurette van start in een eerste frictiessalon, maar tegelijk geven we het startschot van de Big-Trilogie van de Superamas. Daarna gaan we een glas drinken op de opening en we sluiten de avond af met een concert van Harry Merry.”

Met performers als Matthieu Laurette, Bilboard Liberation Front en Reverend Billy van de Church of Stop Shopping zal de ganse consumptiemaatschappij ferm in vraag worden gesteld. De lijn tussen activisme en kunst is zo goed als onzichtbaar. Is daar bewust voor gekozen?
“Het is waar dat er een duidelijke rode draad is. Vooral bij de mediakunstenaars is de lijn tussen kunst en activisme nogal dun is. Daarom was het ook logisch om te kiezen voor presentaties en voor een documentatietentoonstelling. Want het is heel moeilijk om iemand als Reverend Billy, wiens werk eruit bestaat dat hij op straat predikt tegen de consumptiemaatschappij, in te passen in ons programma. Vandaar komt hij ook op een frictiessalon spreken over zijn werk. Maar hij zal ook gewoon de straat optrekken om te prediken tegen de consumptiemaatschappij en tegen de mensen die daar aan het winkelen zijn.”

Zouden we Art for Sale kunnen omschrijven als een kunstenfestival met een sociaal engagement?
“Ja, uiteindelijk zit dat er nogal fel in. Dat heeft er misschien mee te maken dat gans het commercieel systeem zo doordrongen is in onze samenleving en in ons dagelijks leven. Die twee zijn met elkaar vervlochten. Op die manier maken we ook een statement.”

Vorige maand won Vooruit de prijs voor Algemene Culturele Verdienste van de Vlaamse Gemeenschap. Tijdens de uitreiking sprak de jury over de ambitie van Vooruit om heel verscheiden doelgroepen in gelijke mate aan te spreken. Tot welk publiek richt Art for Sale zich?
“Met dit festival richten we ons tot het publiek zoals we in het algemeen tewerk gaan. We presenteren artiesten die niet altijd zo evident zijn, van wie het werk niet zo bekend is, of artiesten die niet zo een grote naambekendheid hebben, maar waarvan wij toch het gevoel hebben dat zij een breder publiek kunnen aanspreken. Het is niet zo dat Vooruit met Art for Sale maar naar één specifiek publiek toe stapt. Het festival heeft verschillende lagen. Met de reeks frictiessalons zoeken we echt naar een publiek dat zich richt naar mediakunst of activisme. Tegelijk komt ook de theaterbezoeker wel aan zijn trekken met de reeks van de Superamas, de Big Trilogie die we in het festival geïntegreerd hebben. Maar er zit ook een brok muziek in. Dat ook weer in twee doelgroepen uit elkaar valt: een meer experimenteel programma met bijvoorbeeld de Texaan Eugene Chadbourne en er zitten bredere poprock dingen in. We proberen eigenlijk verschillende publieken te bereiken in één festival.”

Er is ook een automatenpark waar we kunstwerken kunnen winnen. Kan je daar iets meer over vertellen?
“Tentoonstellingsgewijs is er een vaste set-up met documentatie rond alle mediakunstenaars uit het programma. En los daarvan hebben we aan alle artiesten gevraagd, dus niet alleen de mediakunstenaars, maar ook de muziekanten, de theatermakers en de performers om objecten te maken en die hebben we in een automatenpark gestopt. We vonden het wel fijn voor dit festival dat de heel directe link tussen kunst en geld met die automaten verbeeld wordt. Je steekt er een paar euro’s in en je kan een klein kunstwerkje mee naar huis nemen.”

Wat mogen niet missen op Art for Sale?
“Iemand om er zeker uit te halen is Reverend Billy, omdat dat zo een bijzondere figuur is. Vandaag nogal bekend in activistische kringen, maar eigenlijk is het een acteur en theatermaker van oorsprong. Toch is het hem echt wel om de boodschap te doen en niet alleen om de theatrale performance. Hij zit op een heel diverse wijze in ons festival geïntegreerd. Hij gaat enerzijds een echte sermon doen, een ceremonie waarin hij gaat prediken voor zijn zaak. Maar hij zal ook op onaangekondigde momenten in de stad opduiken om daar te prediken tegen de mensen die aan het winkelen zijn. Voorts zal hij in het frictiessalon zijn werk verder toelichten. En op onze slotavond zal hij ook nog een kleine slotceremonie doen van tien minuten. Om gans het festival in stijl af te sluiten.”

In welke mate verschilt Art for Sale met de game is up! van vorig jaar?
“Het festival de game is up! is vorig jaar voor de eerste keer gelanceerd. Toen was de slogan You are about to do something you shouldn’t. We hebben toen artiesten verzameld rond het doorbreken van codes, het veranderen van regels. Dit jaar geldt eigenlijk hetzelfde, maar we hebben daar een extra thema bovenop gelegd, namelijk Art for Sale, of hoe artiesten omgaan met de overal aanwezige commerciële omgeving en de entertainment sector.”

Weten jullie al hoe de volgende editie van de game is up! er uit zal zien?
“Dat is wel vooruit lopen op de zaken, maar ja we hebben al een idee. Met de werktitel How to Save the World in Ten Days zouden we willen werken rond de nieuwe utopieën die artiesten kunnen leveren.”

Bedankt voor het interview en veel succes met Art for Sale.