Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] ACV-Transcom: "Stille nacht, heilige nacht…..?"

[Opinie] ACV-Transcom: "Stille nacht, heilige nacht…..?"

Is de kogel door de kerk rond “geluidshinderplan” voor de luchthaven van Zaventem? In elk geval is er door de bevoegde minister, Yves Leterme een nieuwe aanzet gegeven,met de voorstellen die hij geformuleerd heeft en waarover het kernkabinet zich ook reeds gebogen heeft.

Iedereen heeft de standpunten vernomen van een aantal actoren, hoofdzakelijk politieke partijen. “Goed, moet meer, goede vooruitgang, te verregaand…”. Voor elk wat wils dus.

Meer direct betrokken partijen – zo ook de vakbonden – hebben nog geen inzage gekregen van de concrete maatregelen die in het dossier voorgesteld worden. Wij kunnen dan ook geen volledige reactie geven op die plannen.

Eén van de grote lijnen van het plan van de Minister (het creëren van een stille nacht tussen 00.00 en 04.00 uur) zou gevolgen kunnen hebben voor DHL en het personeel dat bij dit bedrijf tewerkgesteld is.

ACV-Transcom wil in een eerste reactie toch reeds duidelijk zijn bezorgdheid uiten voor de tewerkstelling, niet alleen bij DHL , maar op de totaliteit van Brussels Airport. De verhuis van een groot deel van de activiteiten van de DHL-hub naar Liepzig is nog niet geconcretiseerd, of er hangt reeds een nieuwe dreiging boven de tewerkstelling bij dit bedrijf.

Anderzijds kan niet ontkend worden dat het creëren van rechtszekerheid ook kansen geeft aan eventueel nieuwe spelers die op Brussels Airport hun activiteiten willen ontplooien. Dat brengt uiteraard ook tewerkstelling met zich mee.

Toch wringt ook daar nog het schoentje. ACV-Transcom is sinds lang vragende partij om aan de arbeiders van de goederenbehandelaars een grotere werkzekerheid te bieden. Hiervoor dienen steeds, volgens ACV-Transcom, waarborgen worden gegeven inzake tewerkstelling voor die arbeiders. Wanneer zij door een herstructurering of klantenverlies van hun bedrijf werkloos worden, is een vangnet op sectoraal niveau onontbeerlijk om nog voldoende arbeiders in de toekomst te vinden voor deze zware jobs. Hiervoor kan een systeem van een ‘arbeidspool’ worden opgezet waarin deze arbeiders dan terechtkomen en waaruit de andere goederenbehandelaars dan moeten rekruteren.

Voor ACV-Transcom is het duidelijk dat hier op zeer korte termijn afspraken moeten komen tussen de werkgevers- en de werknemersorganisaties. Het is de plicht van Minister Leterme om ook aan tewerkstellingsfacetten aandacht te geven in zijn plannen. Het zou de Minister sieren mocht hij een ronde-tafel-conferentie organiseren met de betrokken ‘sociale actoren’ om op zeer korte termijn tot dergelijke afspraken te komen.

ACV-Transcom, volgt dit dossier van heel dichtbij op en zal niet nalaten alle nodige acties te ondernemen om de tewerkstelling maximaal veilig te stellen.

DHL

Wat is de realiteit in dit dossier. DHL helpt de nacht en de gezondheid van 1000-den mensen naar de knoppen. DHL vervuilt met zijn vliegtuigen en roet en PAKS spuwende diesels de lucht van ontzettend veel mensen, en DHL staat dan nog eens konstant in de weg geparkeerd van nog veel meer mensen. En dat allemaal voor een handjevol jobs. Van taboe's en heilige koeien gesproken, dat kan tellen. Leve de oogkleppen. Bravo ACV-transcom

DHL bis

De BTB ligt in blijkbaar in hetzelfde ogkleppenbedje ziek. Ook proficiat.