Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Staken voor een maximale dienstverlening

Staken voor een maximale dienstverlening

BRUSSEL - Werkdruk en koopkracht, daar draait het om bij deze spoorwegstaking. Maar de acties zijn ook in het belang van de gebruikers. "Wat er in dit voorstel tot akkoord staat heeft ook consequenties voor de reizigers. Als er gewerkt wordt met steeds minder personeel, steeds productiever, steeds meer flexibel, dan heeft dat ook een impact op de veiligheid. Iedereen heeft belang bij een spoorweg met goede, correcte werkomstandigheden. Wij zijn niet voor een minimale maar voor een maximale dienstverlening," zegt Ludo Sempels van het ACOD.

Wat is er precies aan de hand? "We staken tegen een voorstel van protocol van akkoord waarin teveel negatieve maatregelen zitten, zowel op vlak van arbeidsduur als van sociale verworvenheden. Er worden ons 37.000 voltijdse equivalenten gegarandeerd tot in 2012. Maar het reizigersverkeer moet tegen datzelfde jaar stijgen met 25% - dat staat in het beheerscontract. Dat impliceert op zich al een besparing, omdat er geen bijkomend personeel wordt aangeworven. Daarbovenop komen een aantal besparende maatregelen op vlak van arbeidspresaties, zoals het terugschroeven van de variabele werktijd, compensatiedagen die niet meer zullen worden toegekend,... Dat zijn voorbeelden van sociale verworvenheden die worden afgebouwd. De compensatie die daartegenover staat is eigenlijk niet redelijk," aldus Ludo Sempels, bestendig secretaris van het Vlaams ACOD voor het spoor in het Brussel gewest.

Roland De Coninck, ACV Transcom-vrijgestelde voor Brussel, vult aan: "Wij spreken voor de 38.000 werknemers die doorheen jaren van herstructurering de productiviteit mee omhoog hebben getrokken. Het is dan ook logisch dat iedereen een stukje van de koek krijgt, zodat iedereen zijn koopkracht een beetje omhoog ziet gaan. Het is trouwens al van 1996 geleden dat we bovenop de index nog een baremaverhoging hebben gehad. Maar wat krijgen we? 25 euro bruto per maand voor een doorsnee spoorman. Als je dat omrekent naar uren, dan spreken we over centen. Het ongenoegen zit vrij diep en meneer De Scheemaker heeft daar deze week nog een schepje bovenop gedaan met het nieuws dat hij zomaar even 25.000 euro extra krijgt per jaar. Dat is een kaakslag voor al het personeel dat zich jarenlang heeft ingezet om de NMBS er terug bovenop te helpen."

Gijzelen?
"Dat is natuurlijk gemakkelijk gezegd: 'de reizigers worden gegijzeld'... Maar ga eens terug in de tijd: de laatste keer dat we een 24-urenstaking hebben gedaan was op 7 oktober 2005, in het kader dan nog van een nationale interprofessionele actie tegen het Generatiepact. Daarvoor was het geleden van 30 juni 2003, toen we vochten voor het behoud van ons personeelsstatuut. We denken dat we toch niet zo lichtzinnig met het stakingswapen omgaan... Ook nu hebben we getracht om zo veel en zo lang mogelijk te blijven praten. Het feit dat er op 30 april niet gestaakt is, is omdat we nog een opening tot dialoog zagen. Maar nu is het echt vastgelopen," zegt Ludo Sempels van het ACOD.

"Meneer Haek zei gisteren in het nieuws dat hij met nieuwe voorstellen zou komen. Dat is rijkelijk laat, en dat weet hij heel goed. Als hij dat vijf dagen eerder had gedaan, dan zouden we zeker de tijd genomen hebben om die voorstellen te bekijken. Als ze tegemoet kwamen aan de eisen van het personeel, dan was er een kans dat we de actie hadden afgeblazen. Maar daar op de vooravond van de staking mee afkomen, dat is gewoon om in de belangstelling te komen," aldus Roland De Conick van ACV Transcom.