Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

BAM's infosessie over de Oosterweelverbinding voor de gemeenteraad

BAM's infosessie over de Oosterweelverbinding voor de gemeenteraad

Nadat stRaten-generaal op 19 mei ll. toelichting mocht geven over een alternatief tracé aan de bijzondere themacommissie van de Antwerpse gemeenteraad, gaf ook de BAM gisteravond een infosessie voor de gemeenteraad. We woonden die sessie bij en dit met stijgende verbazing.

Samen met de gemeenteraad hadden we na al die jaren eindelijk concrete tekst en uitleg verwacht over de kwaliteiten van de BAM-Oosterweelverbinding. Niets daarvan: geen enkel bewegend beeld, geen cijfers over verkeersstromen, geen concrete plantekeningen, niets over op- en afritten, geen simulaties van (gevaarlijke) weefbewegingen.

Geen enkele uitspraak werd gestaafd met tekeningen, cijfers, argumenten. Wel integendeel: deze Oosterweelvis werd alweer verdronken in een ellenlang verhaal over het hele Masterplan (anderhalf uur). Het is de communicatiestrategie die nu al drie jaar aangehouden wordt: heb het niet over de Oosterweelverbinding, wel over de 15 andere projecten uit het Masterplan.

Hooguit een kwartier werd over de Oosterweelverbinding gepraat. Aan de hand van een paar schematische slides werd daarbij vooral gezagsargumentie gehanteerd: we zijn goed bezig, vertrouw ons. Maar concrete argumenten waarom deze Oosterweelverbinding kwaliteit levert of goed is voor Antwerpen kregen we niet.

Van de oprit aan het Sportpaleis kregen we wel al een ‘eerste schets’ te zien. De bouwaanvraag wordt in september ingediend.

Over het concept van de stedelijke ringweg en hoe die gekoppeld zal worden aan de Lange Wapper kregen we dan weer foute informatie. Zonder blikken of blozen. Want wie kan dit nog volgen in zo’n commissie, zag je BAM denken.

Een specialist van VITO kwam ook nog uitleggen dat viaducten goed waren voor het fijn stof, want hoe hoger de autostrade, hoe minder fijn stof er lokaal naar beneden valt. Maar dat stof valt natuurlijk wel ergens…

Nog een doordenker: de maquette die nu aan de bevolking wordt getoond, dateert al van december 2006. Het is nog steeds dezelfde maquette. Waarom mocht die dan 18 maanden niet publiek tentoongesteld worden? Van wie is de BAM bang?

Op een paar minuten tijd en aan de hand van een drietal slides (die de BAM ook al eens in maart in het Vlaamse parlement toonde) werd gisteravond andermaal een poging ondernomen om het alternatieve tracé als technisch onhaalbaar weg te praten.

Daarvoor werd opnieuw verwezen naar het eigen BAM-alternatievenonderzoek dat men vorig jaar maakte – een onderzoek waarvan wij sindsdien formeel en grondig het gebrek aan serieux en onafhankelijkheid hebben aangetoond.

stRaten-generaal vraagt nu al drie jaar om een echt onafhankelijk onderzoek van het alternatieve tracé. Niet om een exposé door de BAM over waarom dat tracé niet mogelijk zou zijn. Wat kregen we gisteren? Dat laatste. En daar moesten de gemeenteraadsleden het weer mee stellen.

Tijdens de vragensessie door de gemeenteraadsleden regende het dan ook kritiek op de belabberde communicatie door de BAM en de weinig inzichtelijke manier waarop ook gisteravond een non-uitleg gegeven werd. Verschillende raadsleden hadden het over een stuk theater, dat slechts een welles-nietesspel met stRaten-generaal in stand houdt.

Wij willen dat welles-nietesspel doorbreken.

Daarom organiseren we volgende week dinsdag een persconferentie over een verder uitgewerkt en dus geoptimaliseerd alternatief tracé.

Tegen september kan een onafhankelijk onderzoeksbureau een finaal oordeel vellen over dit tracé. Enkele tienduizenden euro en twee maanden werk volstaan om dit te doen.