Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Leila, koe nr. 2541, maakt boel op weide van Rock Werchter

Leila, koe nr. 2541, maakt boel op weide van Rock Werchter

Kent u ook een melkboer die er de brui aan gaf omdat zijn bedrijf niet meer rendeert? Kunt u voor hetzelfde bedrag steeds minder voedsel kopen? Oxfam-Solidariteit trekt met een kudde koeien naar Rock Werchter om festivalbezoekers te vertellen hoe dat komt.

foto voor werchter.jpg

In Vlaanderen zijn in 2007 zo’n 2.000 boerderijen verdwenen! Dat er iets aan de hand is met de voedselproductie in de wereld behoeft geen tekeningetje. Iedereen heeft het recht om zich te voeden. En toch wordt dit voor de boer uit het Zuiden elke dag moeilijker.

Dit noteerden we uit de mond van Aminata, onze koe in Afrika, bij haar ontmoeting met Leila: “Haast niemand in Afrika drinkt melk uit Afrika… In de supermarkt vind je uitsluitend melkpoeder uit Europa. Iedereen hier is gek op melkpoeder. Dat komt omdat de grote melkbedrijven vrij spel krijgen om te doen wat ze willen… bedrijven zoals dat waar jij buiten gegooid bent…” (uittreksel uit “Stop de koehandel met melk”, het stripverhaal van Nix). Niet te verwonderen dat Leila, koe nr. 2541 uit Europa, uiterst verontwaardigd is en besluit boel te maken op de weide van… Rock Werchter!

Heeft de familiale boerderij nog een reden van bestaan?

“In Vlaanderen zijn in 2007 zo’n 2.000 boerderijen verdwenen. In Europa houdt elke minuut een boer het voor bekeken. “Wij dringen aan op een sterk landbouwbeleid dat de familiale landbouw serieuze kansen biedt om te overleven”, zegt Bert Dhondt, campagnemedewerker van Oxfam.

“Boerenbedrijven in Noord en Zuid hebben het steeds moeilijker om het hoofd te bieden aan de concurrentie van de industriële landbouw. België slaagt er met het huidige beleid nog amper in zijn boerenlandbouw te beschermen. En ondertussen gaat Europa steeds verder met het onderhandelen van handelsakkoorden die de kleine boer de strop omdoen.”

Er blijft niets over om te investeren…

“Nu de voedselprijzen al een aantal maanden de pan uitswingen, wordt het voor de familiale boer in het Zuiden helemaal onmogelijk om te overleven”, benadrukt Thierry Kesteloot, onderzoeker bij Oxfam-Solidariteit. “Meer dan de helft van hun inkomen gaat naar de aankoop van duurder voedsel. Er blijft niets over om te investeren en dus raakt het familiale bedrijf in een nog zwakkere positie.

Concurreren met goedkope producten van multinationale bedrijven wordt een illusie voor deze boeren, die ook op geen enkele steun van hun overheid moeten rekenen. Hun producten verkopen op de lokale markt is ijdele hoop.“

Koeien uit Zuid en Noord

De melkkoe staat in de campagne van Oxfam-Solidariteit symbool voor de bedreigde boerenlandbouw. Oxfam-Solidariteit trekt met haar kudde en een handvol vrijwilligers naar Rock Werchter om het verhaal van de boerenlandbouw te vertellen aan de dorstige festivalganger.

Mee actie voeren voor de campagne “Stop de koehandel met melk” is eigenlijk heel simpel. Om te beginnen kan de muziekliefhebber de petitie tekenen, waarmee Oxfam de Belgische regering op haar verantwoordelijkheid zal wijzen. En het is al even eenvoudig om mee te zorgen voor ons voedsel van morgen, namelijk door lokaal geproduceerd voedsel te eten zodat de duurzame landbouw zich gesteund weet.

De campagne 'Stop de koehandel met melk!' vraagt:

- meer geld voor de ontwikkeling van de landbouw in Zuid en Noord
- eerlijke handelsvoorwaarden die rekening houden met de mogelijkheden van grote én kleine boeren
- een melkbeleid dat de productie onder controle houdt, zodat overschotten en dumping vermeden worden, het milieu gerespecteerd wordt en de boeren eerlijke prijzen krijgen voor hun melk.

Rock Werchter: waar? wanneer?
Bezoek de Oxfam-stand op Rock Werchter (vlakbij de Marquee) van donderdag 3 juli tot en met zondag 6 juli.

Voor interviews en meer informatie:

- Bert Dhondt, campagnemedewerker Oxfam-Solidariteit
gsm: 0474 48 24 05 -- bert.dhondt@oxfamsol.be
- Lees ook Globo 22 "Stop de koehandel met melk!"
- Surf naar: www.oxfamsol.be/melk
- Teken onze petitie op het internet