Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Tijd voor een trendbreuk: stRaten-generaal-tracé beste optie

Tijd voor een trendbreuk: stRaten-generaal-tracé beste optie

De politieke wereld en de BAM hebben vier jaar beweerd: het tracé van stRaten-generaal is technisch niet haalbaar. De hellingen van de tunnel zouden te steil zijn, de bochten te scherp, het aantal rijstroken te weinig, enzovoort. Vandaag blijkt dat politiek en BAM vier jaar gelogen hebben: uit de studie van Arup/Sum Research blijkt dat het tracé van stRaten-generaal technisch perfect haalbaar.

Vier jaar lang hebben politiek en BAM hierover desinformatie verspreid. Het bedrog ging zelfs zo ver dat het ene alternatievenonderzoek dat ooit gevoerd werd over het stRaten-generaal-tracé (project-MER, 2006) vervalst werd om toch maar het eigen gelijk te bewijzen. Dat onderzoek werd opgemaakt door de studiedienst van de BAM.

Opvallend in de resultaten van het onafhankelijke onderzoek is verder dat alle voordelen die stRaten-generaal de voorbije jaren naar voor schoof bij keuze voor het tracé van stRaten-generaal gestand houden. Met als uitschieters: meer kansen voor stedelijke ontwikkeling van de stad Antwerpen, gunstiger resultaten op het vlak van volksgezondheid (luchtkwaliteit en geluidsoverlast), een betere ontlasting van de bestaande ring en een betere afleiding van het verkeer via de nieuwe noordelijke bypass.

Verder blijkt uit de studie van Arup/Sum Research dat het tracé van stRaten-generaal de beste ranking krijgt in de totaalevaluatie.

Ten slotte beveelt het studiebureau Arup/Sum Research aan om een variant stRaten-generaal Plus – zoals in januari 2009 door stRaten-generaal aan het studiebureau voorgelegd – verder te bestuderen in combinatie met een betere ontsluiting van de Liefkenshoektunnel, die momenteel zwaar onderbenut wordt.

stRaten-generaal reageert om al die redenen bijzonder verheugd op de conclusies van dit tweede alternatievenonderzoek.

Het volledige rapport moet nu grondig bestudeerd worden, pro’s en contra’s met elkaar afgewogen, diverse betrokkenen geconsulteerd… Vier maanden diepgaand onderzoek mogen niet resulteren in een haastige politieke beslissing. Alleen al daarom zou het niet ernstig zijn om deze week al een beslissing te nemen over het uiteindelijke tracé.

Maar wellicht komt de Lange Wapper er nu dus niet, en dat was altijd onze belangrijkste ambitie. Met het oog daarop hebben we al in het voorjaar van 2005 een opiniestuk gepubliceerd over de ‘flater van het decennium’ – we krijgen daarin nu gelijk. Daarom ook schoven we in september 2005 een alternatieve Oosterweelverbinding naar voor, die op drie manieren verschilt van de Lange Wapper: ander tracé (door de haven), andere techniek (tunnel) en ander tolsysteem (Kennedytunnel open houden voor tolbetalend vrachtverkeer).

Dit gunstige rapport over het tracé van stRaten-generaal maakt tegelijk ook enige verontwaardiging bij ons los. We moeten vandaag vaststellen dat vier jaar strijd nodig was om op dit punt te belanden: wat stRaten-generaal in 2005 grondig beargumenteerd naar voor schoof als wellicht beter alternatief wordt nu eindelijk ook beter bevonden, op basis van het allereerste ernstige onderzoek. Bijna 80 miljoen euro studie- en ontwerpkosten en een voorbereidend parcours van bijna tien jaar resulteerden in een bouwproject dat bij eerste ernstige onafhankelijke expertise een minder gunstig rapport krijgt dan het model van stRaten-generaal. We hebben op die manier minstens drie jaar tijd verloren in de besluitvorming.

Bovendien: de onwil om op een ernstige manier om te gaan met alternatieven heeft in Antwerpen geleid tot nodeloze polarisering en uiteindelijk ook conflict tussen overheid, actoren uit het bedrijfsleven, economische belangengroepen en tal van actiecomités.

Slotsom: woensdag 4 maart moet wat ons betreft op termijn niet herinnerd worden als het eindpunt van een moeizaam proces en een negatieve fase in het dossier van de Oosterweelverbinding, wel als het begin van een constructieve en efficiënte aanpak.

Voor dat laatste is meer nodig dan 1 onafhankelijk technisch onderzoek. De hele besluitvorming van de voorbije jaren moet daartoe kritisch onder de loupe genomen worden.

Manu Claeys
Peter Verhaeghe
voor stRaten-generaal

proficiat

Beste Manu en Peter,
Ik kan alleen maar zeggen: proficiat aan StRaten Generaal, een klein groepje vrijwilligers dat tenminste nadenkt, wat we over BAM niet kunnen zeggen. Met 80 miljoen euro koop je geen hersens.
DDW

Van Mechelen .....

Ik ken het hele dossier onvoldoende maar na vandaag denk ik dat er wel een zeer grote verantwoordelijkheid licht bij Van Mechelen.
Men zou wellicht beter eens onderzoeken welke banden er zijn tussen dat heerschap en de betonindustrie of zou het echt gaan om "ik wil gelijk hebben".

link

..."THV Noriant = samenwerking van CFE, Besix, Cordeel, Dredging, Van Wellen, Victor Buyck, Fabricom GTI en Vinci.
Van Wellen is een bouwbedrijf gevestigd in Kapellen en Dirk Van Mechelen is Burgemeester van Kapellen."...

Trouwens niet echt sportief van Van Mechelen zoals hij vanavond in Ter Zake met slijk begon te gooien. Volgens mijn informatie is het trace van Straten-generaal goedkoper dan de brug en niet andersom zoals Van Mechelen beweerde.

De strijd is nog lang niet gestreden…

Proficiat Manu & co!

Ik vrees echter dat de strijd nu pas echt moet gestreden worden…

PERCEPTIE
Het rapport is af, Van Mechelen trekt het dossier naar zich toe en stapt naar de pers met de mededeling dat het Lange Wapper tracé het beste is. Doordat hij het nieuws als eerste kon brengen heeft hij een belangrijke overwinning gehaald in de perceptie. Zijn nieuws was een leugen en gaat volledig in tegen de geest van het rapport. Ondertussen denkt TV-kijkend Vlaanderen wel dat het Lange Wapper tracé er toch als winnaar is uitgekomen…
(Van Mechelen haalt in deze de trukendoos van Janssens boven)
De voorspelling van Manu Claes dat het alternatieve tracé zal worden afgeketst op het al dan niet mogen tol heffen op de Kennedytunnel is nu reeds uitgekomen.

REFERENDUM
Patrick Janssens trekt het referendum volledig naar zich toe en wil een draak van een 1ste vraag toevoegen: Voor of tegen het MasterPlan? Dit is natuurlijk een meesterzet want (domme onderdanen): "Als ge tegen zijt kunt ge uw tramlijn vergeten".
Door alle alternatieven op te nemen in het referendum past hij de aloude verdeel en heers politiek toe: versnipper de tegenstanders van de Lange Wapper.
Ook het Ademloos dossier moet zeer goed opgevolgd worden want het referendum zal men altijd "customizen" zodat de Lange Wapper er als het beste uitkomt.

VERKIEZINGEN
De aanstaande verkiezingen dragen ertoe bij dat de politiek niet anders kan dan de Lange Wapper naar voren te schuiven. We glijden in België - en in het bijzonder in Antwerpen - af naar Amerikaanse toestanden. Het cordon heeft ervoor gezorgd dat echte oppositie onmogelijk is geworden. Het zwart-wit denken is ingeburgerd: je bent voor of tegen, je bent "stadpartij" of "uiterst rechts/groen-links" (lees hoopje marginalen). Vermits ideologie totaal niet meer van belang is, hebben belangengroepen het voor het zeggen. Amerikaanse toestanden qua partijfinanciering hebben zeer waarschijnlijk hun intrede gedaan in Antwerpen. De bouw en afbraak woede is in Antwerpen - alle andere steden staan perplex van deze Antwerpse "gedrevenheid"- hiervan een belangrijk symptoom. De bouwlobby financiert met grote waarschijnlijkheid de campagnes van S.pa en VLD. Pikant detail Mr. Van Wellen beweert in Kappellen (rijmt :-) dat hij toch nog 5 jaar zijn pensionering uitstelt want de Lange Wapper dat kan hij echt niet laten liggen… de vastberadenheid van deze "captains of industry" spreekt boekdelen.

Toch is het rapport hoopvol en een pluim voor de Straten Generaal…

maar
"the war on perception has only begun…"

Ik hoop wel dat de reguliere* media zich eindelijk eens echt in het dossier gaan verdiepen.

(*) op uitzondering van de GvA natuurlijk (lol)

walen

één voordeel : men kan voor Antwerpen het communautaire strijdbijl moeilijk opgraven
in dit dossier de schuld geven aan de Walen of de Brusselaars zou getuigen van heel veel fantasie
misschien wordt daardoor de discussie over de Lange Wapper nog een ontdekking voor veel andere vraagstukken waar de tegenstellingen tussen de gemeenschappen wel een belangrijke rol spelen
maw. deze tegenstellingen creëeren een vijandsbeeld om de ware belangen en doelstellingen buiten beeld te houden
ook geen sinecure om van dat laatste goede (lees hapklare) kranten en televisie te maken

De manier waarop

De manier waarop Straten-generaal de conclusies van het ARUP_SUM-onderzoek uitdraagt als een persoonlijke overwinning, is anders ook wel een staaltje van boerenbedrog. Ruim 3 jaar verdedigen de heren Claeys en Verhaeghe een concept dat volgens de voorliggende studie SLECHTER scoort dan dat van de Bam. Ik heb hen bij twee publieke gelegenheden duidelijk zien en horen beweren dat hun visie (geen tol voor personenwagens, wel op vrachtwagens) niet alleen goedkoper zou zijn dan het Bam-voorstel, maar dat het bovendien rendabeler zou zijn en de ganse hap bijgevolg sneller kon afbetaald worden. Volgens wat mij nu uit goede bron bereikt, is ARUP formeel : wat Straten-Generaal 3 jaar aan de man heeft gebracht, is duurder dan wat de Bam voorstaat en zou qua rendabiliteit een catastrofe worden waarbij de Liefkenshoektunnel gewoon verbleekt. Op de koop toe zou er op milieuvlak zo goed als geen enkel verschil bestaan tussen de versie viaduct en de versie SG-tunnel. Wat Arup heeft gedaan, is het SG-tracé koppelen aan algemene tol (en dus een afwijking van wat Claeys overal heeft verkondigd), om dan te zeggen dat dat tracé in dat geval beter scoort wegens rendabeler dan de Bam-versie. Wat zou er gebeuren als het Bam-tracé gekoppeld wordt aan algemene tol? Springt die variant dan niet haasje-over?