Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

België in de ban van nieuw (verkiezings)virus?

België in de ban van nieuw (verkiezings)virus?

U kan er nu niet meer naastkijken, de verkiezingen komen eraan. Nu de campagne in medialand in volle geweld is losgebarsten gaat het haast enkel nog over niets, postjes, vormkwesties,... niets: politique politicienne zoals ze dat zeggen. Hier en daar drijgt een virtueel moddergevecht over te slaan naar de reëele wereld, maar of de kijker/lezer er geloof aan hecht is ten zeerste twijfelachtig. En toch schijnt een (verkiezings) virus zich meester te maken van de Belgische stemmer.

Radio, TV, kranten, aanplakborden, markten,... waar je ook komt, je kan er niet meer naast kijken, -horen, -lezen: het zijn verkiezingen. De meeste politci besteden tienduizenden euro's aan campagne materiaal dat ze de laatste drie weken voor de stembusgang over ons uitstorten. Media besteden ettelijke pagina's en uren zendtijd aan debatten, talkshows,... Als burger wordt U dus te pas en te onpas ongevraagd overvallen met de keuze die op 7 juni dient te maken.

Maar wat dacht U hiervan?

Het filmpje werd reeds door meer dan 45.000 mensen vrijwillig opgevraagd. Men noemt dergelijke filmpjes viral movies, omdat ze zich als een virus over het web verspreiden. Meestal zijn ze het werk van gehaaide reclamemakers die op die manier van hun product een rage proberen te maken. Het filmpje moet zo goed / leuk zijn dat mensen het naar elkaar gaan rondmailen er op facebook mee uitpakken of op welke andere manier dan ook anderen aansporen om er ook naar te gaan kijken.

Voor de kleine partijen is het dat laatste weken van een verkiezingscampagne zeer moeilijk om nog aan de bak te komen in de klassieke media. Tot voor kort mochten ze nog een filmpje maken voor de openbare omroep, maar die besloot om dat te schrappen. Het mag dan ook niet verbazen dat precies die kleinere partijen op een zeer creatieve manier omgaan met die nieuwe media. Dat 45.000 mensen (op 25.05.2009) vrijwillig naar een filmpje van PVDA gaan kijken is redelijk uniek.

Een ander filmpje dat probeert op een originele manier inhoud te brengen in de campagne is dat van Elke Decruynaere (Groen! Oost Vlaanderen)

Op 25.05.2009 kwamen reeds 840 mensen kijken naar het filmpje. Dat is heel wat minder dan de 45.000 voor het filmpje van de PVDA, maar dat heeft wellicht alles te maken met de manier waarop Groen het filmpje aan de man brengt: Stem Elke. Op Facebook kondigt Elke het filmpje als volgt aan: "Terwijl de Wetstraat van de ene affaire in de andere belandt, zijn er problemen die echt om aandacht schreeuwen." Dat klinkt al wat beter.

Zeg uw zeg

Met zo'n satirische video maak je je verhaal dubbel krachtig. Tof gedaan

han

Gepost door han
25.05.2009