Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Karel Vinck zet de actiegroepen een neus: Ook de BAM wil een tunnel!

Karel Vinck zet de actiegroepen een neus: Ook de BAM wil een tunnel!

Zoals bekend werd, na het debacle met Groep C (Noël Slangen) als communicatiebureau, de alom gerespecteerde Karel Vinck aangesteld als nieuwe voorzitter van BAM. Vinck nam meteen het heft in handen, en proclameerde dat de BAM (lees: Vinck) voortaan zelf zou instaan voor haar communicatie. Naar nu gebleken is, was dit geen ijdele ambitie. Een gesprek:

Stedelijk icoon

"Ik heb onmiddellijk gezegd", verklaart Vinck, "dat we buiten de grenzen moesten kijken. Antwerpen is geen eiland hé! En ik moet zeggen dat, tot mijn aangename verrassing, de BAM daar positief op heeft gereageerd. De vorige communicatieverantwoordelijke, met wie ik nog wel eens ga lunchen, heeft mij erop gewezen dat sinds jaar en dag op de website van de BAM staat vermeld: De Lange Wapperbrug wordt een stedelijk icoon dat de Antwerpse metropool tussen de andere grote steden met prestigieuze bruggen plaatst. De brug kan de vergelijking doorstaan met de Sunshine Skyway Bridge in Florida, de Central Artery Bridge in Boston of de Erasmusbrug in Rotterdam."

"Ik heb dat meteen laten onderzoeken maar de Sunshine Skyway Bridge is, heb ik gemerkt, geen goed voorbeeld. Want dat is een brug over water, namelijk Tampa Bay. Terwijl, zoals de meeste mensen ondertussen weten, de Lange Wapper een viaduct is boven de stad. Ook de vergelijking met de Erasmusbrug in Rotterdam is wat bij de haren getrokken, want dat is een brug voor lokaal verkeer over de Maas. Geen autostrade voor doorgaand verkeer boven de stad, zoals de Wapper." 
En Boston dan, vragen wij ons af?

Karel Vinck kent zijn dossiers, zoveel is duidelijk: "De Central Artery Bridge in Boston is interessant. Want dat is, of beter gezegd was, inderdaad een stadsviaduct zoals de Wapper. Alleen is dat viaduct ondertussen afgebroken wegens gigantische, jaar na jaar toenemende verkeersellende, stof- en lawaaihinder. En vervangen door ... een tunnelcomplex, voltooid in 2007. Maar dat wil niet zeggen dat we van Boston niets kunnen leren hé, want: toen begonnen werd aan de afbraak van de brug en het boren van de tunnels was het maatschappelijk draagvlak daarvoor in Boston honderd procent. Honderd procent, hoort ge dat goed? Iedereen wilde een tunnel!"

Eindelijk een maatschappelijk draagvlak

"Kijk eens", legt Vinck uit, "hét probleem van de Oosterweelverbinding is, onthoud dit goed: het ontbreken van een maatschappelijk draagvlak."
(snuift vergenoegd)

"Ik denk nu dat ik, na grondige bestudering van buitenlandse voorbeelden, dé oplossing voor dit probleem gevonden heb en ik verzeker u, dat dit goed onderzocht is en dat de ingenieurs van de BAM hier volledig achter staan. Vol-le-dig! Ik zal het kort en bondig samenvatten voor uw lezers."

"Eerst bouwen we, zoals in Boston, een viaduct: de Lange Wapperbrug (kostprijs 3 miljard, 10.000 arbeidsplaatsen). Dat viaduct kan er staan tegen 2014, de ARUP/SUM-studie heeft dat bevestigd. Kort nadien zal blijken dat die brug een slechte oplossing is: ik mik op 2019, niet later. Ik reken erop dat de actiegroepen op dat ogenblik hun verantwoordelijkheid zullen opnemen, en grootscheepse protestacties op het getouw zullen zetten. Aangezien we dan al vijf jaar stof- en lawaaimiserie zullen gehad hebben, kan dat niet zo moeilijk zijn hé!

Ik maak mij sterk dat, op die manier, het maatschappelijk draagvlak voor de afbraak van de Lange Wapper en de bouw van een tunnel voor honderd procent verzekerd zal zijn. Honderd procent, hoort ge dat goed? Daar kunnen die actievoerders van Ademloos en stRaten-generaal alleen maar van dromen!"

(grinnikt veelbetekenend, komt nu echt op dreef)

"Vervolgens breken we die verdomde brug inderdaad af (2 miljard, 3.000 arbeidsplaatsen), en vervangen we ze door een tunnel (2,8 miljard, 8.000 arbeidsplaatsen). Totale kostprijs 7,8 miljard, maar: 21.000 arbeidsplaatsen en ... volgens mijn planning (let op: ik ben voorzitter van BAM voor iets hé) klaar in 2025! Pas op, u zult zeggen dat gaat lang duren maar vergeet niet: die Oosterweelverbinding moet wel honderd jaar meegaan hé! Dan gaan wij toch zeker niet zeuren over een paar jaar meer of minder?"

Ademloos sprakeloos

Naar een reactie gevraagd kwamen Wim Van Hees (Ademloos) en Manu Claeys (stRaten-generaal) niet verder dan: "Wij wensen niet te reageren eer wij het dossier bestudeerd hebben".

Annick De Ridder (Open VLD) daarentegen reageerde meteen: "Uitstekend plan. Hiermee is nogmaals bewezen, dat de indiening van de bouwaanvraag voor de Wapper de enige juiste beslissing was. Om verder geen tijd te verliezen stel ik voor dat de volgende Vlaamse regering alvast een sloopvergunning aanvraagt voor de wapper, en een bijkomende bouwaanvraag indient voor de tunnel. Zodat de afbraak van de wapper inderdaad kan starten in 2019, laten wij zeggen 2020 ten laatste. Ik ben zeker dat Dirk en zijn vrienden daar zonder aarzelen in zullen meegaan. Al valt natuurlijk af te wachten, of de Jos voor al die bijkomende werken nog een gaatje heeft in zijn planning."

J. De Mol, persbureau Ratelslangen NV.

Eerdere communiqués van Ratelslangen:

great idea go for it J

J
must I love you or hate you?

droge komiek
:-)))
Paul

ps kijk eens naar mijn laatste :
http://www.indymedia.be/nl/node/33395
it ain't no joke man!

ViNCK:

BOOR MAAR AN BAM...

TUNNEL

Geachte J.De Mol

Graag een "communiqué" over de ondergrondse goederenspoorlijn
voorstellen van Min.Van Mechelen.

1)ofwel een tunnel vanaf Wijnegem tot voorbij Lier over een afstand van 24km

2)ofwel een tunnel vanaf Wijnegem onder de Krijgsbaan (R11) die
in Mortsel aansluit op de bestaande spoorlijn Antwerpen-Lier
tot voorbij Lier.