Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Schattige mode met een boodschap: Modemerk Chibi schenkt deel opbrengst aan Bite Back

Schattige mode met een boodschap: Modemerk Chibi schenkt deel opbrengst aan Bite Back

Chibi, a style with a heart. Onder die slogan brachten Tine Vanwijnsberghe en Wouter Vervaeck op 1 juli een eigenzinnige reeks t-shirts op de markt: ‘Are you happy now?’. Chibi is echter meer dan een reeks toffe, modieuze ontwerpen. Het is een levensstijl. En wel eentje waar dieren en het milieu centraal staan! Vandaar ook dat ze een deel van hun opbrengst aan Bite Back schenken.

CHIBI101bis.jpg

Sociaal assistente Tine Vanwijnsberghe is de bezieler van het project en is alvast dolenthousiast: ‘Mensen die een shirt uit onze collectie kopen, dragen hun steentje bij voor het welzijn van dieren. Door onze shirts te dragen, laat je zien dat dierenleed je niet koud laat.’ Mode met een meerwaarde dus! ‘Er zijn natuurlijk ook wel mensen die de t-shirts kopen omdat ze ze gewoon mooi vinden,’ zegt Tine. ‘Maar die geven we dan graag een woordje uitleg mee over de filosofie achter de ontwerpen.’

Veggie dankzij Bite Back

Het is niet toevallig dat Tine ervoor koos om een deel van de winst uitgerekend aan Bite Back te geven. ‘Ik kom vaak stands van Bite Back tegen op festivals. Het is een schitterende organisatie. Dankzij hen ben ik vegetariër geworden. Ze geven zeer goede informatie en zetten zich ten volle in voor de rechten van dieren. Ze verdienen steun.’

Konijnen en pinguïns

De t-shirts ogen vooral heel modieus en schattig. Leuke kleuren en schattige prints met ondermeer konijntjes en pinguïns zorgen ervoor dat heel wat mensen, zowel mannen, vrouwen als kinderen, zich in de ontwerpen kunnen vinden. ‘Door ook shirts te maken zonder slogans, zorgden we ervoor dat ze door iedereen en overal draagbaar zijn. Zelf draag ik ze overal: op mijn werk, als ik uitga, tijdens het sporten.’

Are you happy now?

Toch deinst Chibi er niet voor terug om een boodschap mee te geven. Zo lezen we op een van de shirts ‘Animals are sick to keep you safe. Are you happy now?’ Ook krijgen we een parodie op de bekende drie wijze aapjes die geen kwaad willen zien, horen of spreken. ‘Wij kozen voor drie wijze konijntjes. Dat is enorm schattig maar tegelijkertijd krijgen mensen toch een ernstige boodschap mee. Ik hoop dat mijn shirts subtiel de boodschap overbrengen dat er iets moet gedaan worden aan het dierenleed in de wereld,’ aldus Tine. ‘De dieren hebben ons echt nodig. Er gaat veel fauna en flora verloren en mensen en dieren lijden dagelijks. Wij moeten daar iets aan doen. Voor mij is een dier even waardevol als een mens. Ik heb een hond en een kat en het is echt onvoorstelbaar hoeveel ik aan hen heb.’

Fairtrade

Tine kwam op het idee van haar kledinglijn na een reportage over global warming. ‘Ik was erg aangedaan door de reportage. Een gevoel van machteloosheid overviel me toen ik ijsberen zag wegzakken in het ijs. De hele nacht dacht ik na over hoe ik nog meer kon doen voor het milieu. Ik maakte enkele ontwerpen en nam contact op met Wouter Vervaeck, een grafisch ontwerper en fotograaf. Hij hielp me met de design zodat ik deze droom kon realiseren.’ Alle designs worden door dit duo zelf ontworpen. En ook bij de productie wordt rekening gehouden met het milieu. ‘De shirts zijn fairtrade en de inkt is op waterbasis, wat beter is voor het milieu.’

Facebook

Tine gebruikt – naast haar t-shirts – ook andere kanalen om haar boodschap over te brengen. Een daarvan is facebook. ‘Via sociale netwerken informeer ik mensen zoveel mogelijk over dierenleed, de opwarming van de aarde en andere milieuproblemen. Iedereen is welkom om me toe te voegen. Je kan me terugvinden als Chibi Vervaeck.’

Je kan de t-shirts uit de ‘Are you happy now’-collectie bekijken en kopen via www.chibi.be

Leen Raats, journalist/activist Bite Back