Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

A/H1N1 Eén vraag: twee verschillende antwoorden

A/H1N1 Eén vraag: twee verschillende antwoorden

” Is het mijn taak als Minister van Volksgezondheid om contracten te tekenen in het belang van de gezondheid van de burgers of in het belang van de winsten van 'Big Pharma'?”.

Het lucide antwoord van Minister Ewa Kapocz

Ewa Kopacz, Pools minister van Volksgezondheid met 20 jaar ervaring als generaliste, weigert het contract met de Farma-business goed te keuren voor de aankoop van de huidige vaccins tegen de A/H1N1 griep.

Het geheime contract dat de Poolse regering had moeten sluiten met de farmaceutische bedrijven die het vaccin produceren bevat volgens haar meer dan 20 verdachte clausules. Het betreft hier oa. het probleem van de adjuvants en samenstelling van de vaccins, testprocedures en resultaten, verantwoordelijkheid van de producenten, het plots afkondigen van een pandemie in vergelijking met de veel gevaarlijker seizoensgriep van andere jaren waarbij 1 miljard mensen besmet raakten en waar nooit dergelijke oproep gedaan werd,enz.
Hoewel de overheden in West Europa volgens haar wél deze geheime overeenkomsten hebben ondertekend, heeft zij de moed en de luciditiet om de eenvoudige vraag te stellen :” Is het mijn taak als Minister van Volksgezondheid om contracten te tekenen in het belang van de gezondheid van de burgers of in het belang van de winsten van 'Big Pharma'?”.

We overlopen even de situatie in andere landen: Canada koopt 200 000 vaccins zonder adjuvants voor zwangere vrouwen, De Hoge Raad voor de Gezondheid in Frankrijk raad vaccins zonder adjuvants aan voor zwangere vrouwen, op 30 oktober weigert het Zwitserse Suismedic toelating te geven voor het gebruik van Pandermix ( met adjuvant en het enige dat in België beschikbaar is) voor -18 jarigen, zwangere vrouwen en +60 ers.

Het lucide antwoord van Minister Onkelinx

1) Geheim contract
Minister Onkelinx heeft een geheim contract ondertekend met GSK voor 12.6 miljoen vaccin-dosissen. Het betreft hier wel degelijk een beslissing in verband met de “gezondheid van alle Belgen” die door de Minister uitdrukkelijk en doelbewust geheim gehouden wordt. (http://www.youtube.com/v/Y65R7eFNmAI&border) (Terwijl de rekening zowel financieel als op vlak van gezondheidsrisico door diezelfde Belg moet betaald worden.)

Is dit in het belang van de volksgezondheid?

2) Elementaire informatie van overheidswege ontbreekt volledig
Om met enige kans op slagen een overheidsbeleid uit te werken voor een dergelijk belangrijk en ingrijpend onderwerp als het plannen van een massa-vaccinatie is het voor iedereen met een beetje “gezond verstand” duidelijk dat dit slechts kan op bazis van een grondige analyse en evaluatie op medisch-wetenschappelijke bazis in een open debat binnen het gehele spectrum van onze medische wereld en onze gezondheidszorg. Dit debat is nooit gevoerd. Integendeel, zelfs elementaire informatie wordt tot op heden aan de betrokkenen ontzegd om ieder mogelijk inhoudelijk debat onmogelijk te maken.
Zo wordt iedere minimale redelijke en verantwoorde vraag naar informatie of overleg door de Minister systematisch afgewezen. Zo kregen onderandere de “10 vragen” (op 3 sept 2009) van het “Initiative Citoyen” aan de Minister om verduidelijking over een aantal praktische problemen die zich stellen, geen enkel afdoend antwoord. ( Tien vragen aan de Belgische regering over de inenting A/H1N1 - Les réponses de Laurette Onkelinx à notre premier courrier - Samenvatting van ons antwoord aan de antwoorden van de Minister )

Is dit in het belang van de volksgezondheid?

3) Uitzonderingswet: gedwee Parlement laat zich buiten spel zetten
Daarnaast installeert Minister Onkelinx in allerijl de uitzonderingswet die op 15 sept 2009 unaniem door de kamer en senaat aangenomen wordt, om, indien nodig in het kader van de uitvoering van het vaccinatieplan iedere Belg te kunnen verplichten de genomen maatregelen op te volgen. (Texte du projet de loi d'exception/ Text van het uitzonderingswet project) Welke rol eigent het parlement zich toe in heel deze aangelegenheid is een terechte vraag. Het is onhutsend vast te moeten stellen dat er door onze verkozen volksvertegenwoordigers over zo’n belangrijk thema als volksgezondheid, geen enkel ernstige vraagstelling te bespeuren valt, noch in de commissie Volksgezondheid onder voorzitterschap van Muriel Gerkens ( Ecolo/Groen! ) noch in plenaire zitting, zelfs niet op het punt waar deze uitzonderingswet moet dienen om een illegale toestand met terugwerkende kracht ( 20 april 2009) te legaliseren. Is het onverschilligheid of onbekwaamheid? In beide gevallen meer dan voldoende reden om zich héél ernstig zorgen te maken over onze democratie !!!!!!

Is dit in het belang van de volksgezondheid?

4) Marketing-reclame als communicatie

“De geschiedenis wordt geschreven door de media, om de huidige wereld te begrijpen dient men de media te begrijpen”. ( Marshall Mc Luhan )

Om het vaccinatie-plan naar de bevolking toe enige geloofwaardigheid en betrouwbaarheid te geven zet Minister Onkelinx een “Belgisch Operationeel plan voor de griep-pandemie” op poten met een hele batterij aan comité’s en cellen: Wetenschappelijk-Influenza-comité, Influenza-beheerscomité, Socio-economische cel, evaluatie-cel..... bevolkt met een hele rits ons ondertussen overbekende experten en communicatoren, waarbij geld noch moeite gespaard wordt want het gaat hier toch om “de strijd voor ons aller gezondheid”?

De communicatie die naar de bevolking toe gevoerd wordt is niets meer dan het toepassen van de criteria en technieken van marketing-reclame:

a) Angst / onzekerheid / twijfel zaaien: er is een dreigend gevaar voor de maatschappij
b) Bescherming aanbieden op een soepele manier: geen problemen ( vb. vaccin is gratis)
c) Overdracht van de “goede” boodschap via gekende en in de publieke opinie als betrouwbaar geachte organisaties: vb Rode Kruis steunt vaccinatie
d) Getuigenissen ( vooral BV’s die zich laten vaccineren )
e) Wetenschappelijke status toekennen: uit onderzoek blijkt......
f) Trendy maken : vb gedesignde mondmaskers
g) Card stacking FAQ : geen echte kritische vragen zoals vb wie is de producent, welke belangen, wie is verantwoordelijk

Efficiëntie-verhogende marketing-technieken

a) creeëren van schaarste:
- zal deadline niet halen
- voorrang aan bepaalde groepen
- wijzen op onregelmatige en zwarte handel ( vb. profvoetbalmilieu )
b) wijzen op de weldaad van reclame als publieksvoorlichting ( weinig gereglementeerd )
c) zwijgspiraal activeren: uit angst voor sociale isolatie
“dissonante enkelingen” worden geisoleerd en geneutraliseerd

In het hele communicatie-gebeuren kwijten onze massamedia, zowel publieke als private, zich onverkwikkelijk en nauwgezet van hun onontbeerlijke taak bij het ontplooien van deze marketing-reclame.

Is dit in het belang van de volksgezondheid?