[Opinie] Hoe stipt zijn onze treinen ?
[Opinie] Hoe stipt zijn onze treinen ?
Jan Vanseveren (de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers)15 september 2006 – 11:30
De stiptheidsstatistieken die de NMBS op geregelde tijdstippen voorlegt, kunnen naar eigen zeggen de vergelijking met het buitenland ruimschoots doorstaan. Maar spoorgebruikers ervaren de realiteit op het terrein soms anders. Daarom roept de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) de treinreizigers op om zelf de stiptheid te gaan meten en de resultaten in te brengen op de website van de vereniging. De actie loopt van 18 september tot 31 oktober.
De NMBS meet enkel de stiptheid van individuele treinen en dan nog op hooguit twee punten op de verbinding. Een trein die in zijn eindstation op tijd is aangekomen en aldus in de statistieken van de NMBS als 'op tijd' genoteerd staat, kan onderweg een belangrijk deel van zijn vertraging hebben ingelopen. Klanten van diezelfde trein kunnen door vertraging bij aankomst in een tussenstation, hun aansluiting met een andere trein missen en daardoor een uur later aankomen. Wanneer deze aansluitende trein op tijd in zijn bestemmingsstation aankomt, waren beide treinen volgens de NMBS-statistieken op tijd.
Om na te gaan in welke mate treinreizigers nu al dan niet met vertraging in hun bestemmingsstation aankomen, organiseert de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) gedurende zes weken een stiptheidsmeting.
Zowel pendelaars als vrijetijdsreizigers worden gevraagd om van maandag 18 september tot dinsdag 31 oktober een dagboek bij te houden over hun verplaatsingen per trein. De resultaten daarvan kunnen ze dan via een invulformulier op de website www.stiptheid.be overmaken aan de BTTB.
Vanaf vandaag 15 september kan iedereen de
formule testen. Belangrijk om aan te stippen is dat niet alleen de vertraagde treinen maar ook de stipte treinen in dit onderzoek worden opgenomen. Het is namelijk de bedoeling om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te krijgen van de situatie op het terrein.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
De tijdsobsessie van de westerling
Ronald Clercx, 18/09/2006 – 21:19
Een dergelijke actie getuigt voor mij véél meer van de westerse obsessie over tijd, dan van enige realiteitszin.
Treinen zullen ALTIJD met vertraging rijden. Over hoeveel vertraging daarover kan nog gediscussieerd worden en mits enkele serieuze ingrepen (zie onder) iets aan veranderd worden, maar dat vertragingen onvermijdbaar zijn, is zeker.
De problemen zijn eigen aan een tamelijk gedateerd technologisch proces waarbij er zoveel schakels zijn in de ketting zijn, dat wanneer één schakel het begeeft, een kettingreactie ontstaat.
Wat zijn de echte oplossingen (en dan nog zullen er occasioneel vertragingen zijn) en de woordvoerders van de N.M.B.S. kennen die evengoed maar kunnen ze niet zo onomfloerst stellen:
1) minder treinen (m.a.w. als één schakel het begeeft ontstaan er géén grote kettingreactie's) -uiteraard hoor ik hier al een massa weerstand van de lezers tegen ontstaan-
2) de overigens zéér gevaarlijke Noord-Zuid verbinding afbreken, wat garant staat voor jaren van vertragingen gezien de Noord-Zuid verbinding het knooppunt van België is
3) dubbele spoorlijnen aanleggen en duizenden hectaren van verplichte onteigening (waar zijn de groene jongens om te protesteren?)
4)de treinbestuurders psychologisch onder druk zetten om vertragingen in te halen waardoor de kans op ongelukken stijgt
5) meer belastingen en een ultramodern treinnet aanleggen gebaseerd op electromagneten zoals in Japan (maar gezien de meeste burgers vinden dat er zo weinig mogelijk geld naar overheidsdiensten moet gaan, is dit quasi onhaalbaar)
6) véél duurdere ticketten in verhouding tot de reële kostprijs waardoor niet enkel onderhoud maar ook investeringen in de toekomst mogelijk zijn, véél minder gratis betalenden op de trein waardoor de benodigde capaciteit daalt en dus weer minder treinen
7) het spoorwegnet privatiseren: als u dan toevallig niet in een grote stad woont, verwacht dan ook niet dat er nog een trein zal stoppen in uw stationnetje, bovendien is er in Engeland al aangetoond dat privatiseringen niet tot het verhoopte succes hebben geleid
Het stoort mij dat in een klimaat waarin een overgroot deel van de werknemers gedeeltelijk of volledig hun treinkosten krijgt terugbetaald, zo obsessief met vertragingen wordt omgegaan.
U hebt immers een alternatief: néém de wagen of zou u dan pas echt een besef krijgen van wat vertragingen zijn?
De wereld is niet perfect en zal het nimmer worden.
En véélal zouden we de echte oplossingen om het beter te maken toch niet willen aanvaarden.
Ronald Clercx
http://john-solitude.blogspot.com/
Klagen over enkele minuten
Karl Kraus, 22/09/2006 – 18:06
Klagen over enkele minuten sporadische vertraging is inderdaad obsessief en een kleine structurele vertraging is te voorzien en ook niet onoverkomelijk. Het ware leed zijn de gemiste aansluitingen, waardoor je de ene dag netjes op tijd aankomt, en de andere dag een uur later. Daarover klagen lijkt me legitiem en om de NMBS nog eens extra te attenderen op dat probleem, steun ik de actie van BTTB ten volle. En ja, hoor, ik geef ook de treinen door die wel op tijd rijden.
Duidelijk dat u nooit met de
Anonymous, 22/04/2007 – 18:52
Duidelijk dat u nooit met de trein reist, meneer. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als studenten die dag in dag uit te maken krijgen met vertragingen (10min tot een half uur is geen uitzondering op lijn 12) waardoor ze te laat zijn voor colleges, examens of gewoon veel kostbare studietijd verliezen. Of vindt u het normaal dat je ongeveer 2u op voorhand een trein moet nemen om zeker om tijd te zijn, terwijl je treinrit amper 25min duurt?
NMBS slaagt er in om de kalmste mens woedend te maken, en dan klagen dat er te veel geweld is.