Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Verenigde handelaars overschatten zichzelf

Verenigde handelaars overschatten zichzelf

De verenigde handelaars van Brussel claimen de binnenstad. In hun perscommuniqué van 4 okt. ll. beweren zij dat de heraanleg van de centrale lanen van 2x2 naar 2x1 rijstroken de zakencijfers in de Brusselse binnenstad zou doen kelderen. Vanuit een achterhaalde visie op handel in de binnenstad stellen zij commerciële vitaliteit gelijk aan bereikbaarheid met de auto.

Bral deelt die mening hoegenaamd niet:

Net zoals in het geval van de Louiza flessenhals overschatten de verenigde handelaars het aantal klanten dat met de auto komt. Zo stellen UEB en Classes Moyennes dat 65% van de klanten uit ‘rijke’ en ‘verre’ gemeenten komt en de wagen neemt naar de Brusselse binnenstad.

Nochtans toont een studie[1], uitgevoerd in opdracht van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, overtuigend aan dat handelaars systematisch het aantal klanten dat met de auto komt overschat. Volgende elementen zijn veel doorslaggevender: nabijheid, verscheidenheid, kwaliteit en de aangename sfeer van de winkelkern. Volgens diezelfde studie komt gemiddeld slechts ¼ van alle klanten met de auto.

“Een kwaliteitsvolle publieke ruimte zonder chaotisch autoverkeer, lawaai en stinkende uitlaatgassen zijn het antwoord op de shoppingcentra en baanwinkels buiten de stad”, verdedigt Ben Bellekens van Bral vzw.

3 treinstations, 3 metrolijnen en een waaier aan bus– en tramlijnen… De Brusselse binnenstad is ongetwijfeld één van de best ontsloten gebieden van heel België zelfs al kunnen comfort en aanbod nog beter.

Bellekens vraagt aan het Gewest en de Stad Brussel een opfrisbeurt van de noord-zuid tramverbinding en een ambitieus project om het hoofd te bieden aan de ondercapaciteit van de MIVB tijdens de piekuren.

Het kan niet zijn dat een elite van verenigde handelaars de huidige ‘autoroute urbaine’, die de centrale lanen zijn, blijft verdedigen. De binnenstad is van iedereen en niet enkel van een ‘rijke’ minderheid die perse met de auto wil komen.