Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

ABVV: Begeleidingsplan werklozen: misleidende vaststellingen…

ABVV: Begeleidingsplan werklozen: misleidende vaststellingen…

Naar aanleiding van het debat deze week in het Parlement over het plan m.b.t. de begeleiding en de controle van de werklozen dat sinds 1 juli 2004 in werking is getreden, wil het ABVV reageren op een aantal conclusies van de minister van Werk.

Enerzijds vormt het grote aantal positieve gesprekken met de facilitator van de RVA (70%) het beste antwoord op al degenen die denken dat de werklozen zich zomaar in hun situatie schikken.

Anderzijds is er de verontrustende vaststelling dat de negatieve gesprekken die tot een contract met de RVA geleid hebben, in zeer grote mate (bijna 80%) betrekking hebben op laaggeschoolde werklozen, namelijk de groep die de grootste problemen ondervindt om aan werk te geraken en dus tweemaal gestraft en met schorsing bedreigd wordt.
De uitbreiding tot de tweede doelgroep, namelijk de groep van -40 jarigen, die sinds 1 juli 2005 is doorgevoerd, dreigt die vaststelling nog te versterken.

Bovendien is het voorbarig conclusies te trekken i.v.m. het effect van de nieuwe regeling op de wedertewerkstelling.
De evaluatiecommissie (die voorzien is in het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en de deelgebieden en waarin de sociale partners en de vertegenwoordigers van RVA, VDAB, Forem en BGDA zitting hebben) kwam op 19 oktober bijeen. Ook al stelde die commissie vast dat er bij de geïdentificeerde doelgroepen een positieve evolutie qua werksituatie was, toch kon zij geen enkel oorzakelijk verband vinden tussen de nieuwe begeleidingsregeling en de cijfers betreffende de wedertewerkstelling.
In akkoord met de vertegenwoordigers van de regionale instellingen werd bijgevolg overeengekomen op de volgende vergadering (begin 2006) de analyse te verfijnen.

Tot slot verwerpt het ABVV met klem de verklaring van de minister van Werk dat alle betrokken partijen (ministers van werk en sociale partners) het erover eens zijn dat de procedure niet aangepast moet worden.
Het ABVV wijst erop dat het op die vergadering van de evaluatiecommissie een aantal voorstellen geformuleerd heeft. Ondermeer:

de verlenging van 4 tot 8 maanden van de periode tussen het eerste en het tweede onderhoud. Dit voorstel werd bovendien overgenomen door het College van leidende ambtenaren van de RVA en van de VDAB-Forem-BGDA!
het voorstel om paal en perk te stellen aan de carrousel in de procedure waarbij een werkloze na een positief onderhoud na 16 maanden opnieuw opgeroepen wordt voor een nieuw onderhoud.

Het ABVV blijft een diepgaande hervorming van de controleregeling vragen. Bedoeling moet een positieve benadering van de werklozen zijn in plaats van hen de schuld te geven voor het gebrek aan beschikbare banen!