Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

1500 banen weg bij Belgacom: "Nu al krap op de werkvloer"

1500 banen weg bij Belgacom: "Nu al krap op de werkvloer"

BRUSSEL -- De komende vijf jaar m verdwijnen er 1500 banen bij Belgacom. De vakbonden reageren verrast. “Op de werkvloer voelen we juist een personeelstekort,” zegt Ben Cooremans van ACV-Transcom.

In oktober peilde het ACV nog naar de werkdruk bij Belgacom. “Daaruit bleek dat er eerder een personeelstekort is dan een overschot,” zegt Ben Cooremans. Belgacom wil nauwer samenwerken met dochterbedrijven Telindus en Proximus. Door de stafdiensten samen te voegen, worden een aantal functies overbodig. “Als je stafdiensten fuseert, heb je inderdaad maar één manager nodig, maar al die diensten brengen ook wel hun werk mee,” aldus Cooremans.

Bij Belgacom werken nu 18180 mensen. In 2011 moeten dat er 1500 minder zijn als het van de directie afhangt. Cooremans: “In de telecomsector is 2011 enorm ver. Dat men daar zo'n precies cijfer weet op te plakken, verwondert ons wel.” Hoewel de directie beloofd heeft dat er geen naakte ontslagen zullen vallen, is er ongerustheid bij het personeel, zegt Cooremans. De komende weken wordt onderhandeld over de herstructurering.

belgen zijn naief

Idd werkdruk zeer voelbaar hoger bij Belgacom mensen doch een hypocriete opmerking van de vakbonden want die weten trouwens maar al te goed dat dit te wijten is aan de vergelijking tussen belgacom medewerkers en medewerkers die via onderaanemers werken. Zoals in alle bedrijven steken de vakbondstop mensen hun broek af voor het bedrijf en kiezen ze voor hun eigen eieren. Ter verduidelijking Belgacom werkt met aannemers die op hun buurt weer onderaannemers aantrekken die op hun beurt techniekers in dienst nemen alsook nog freelancers. De winst marge wordt dan zo laag dat die gedoemd zijn af te haken, maar alvorens ze afhaken ligt de werkdruk zo imens hoog bij de techinci die via de aannemers werken dat deze prestaties onterecht vergeleken worden met diegene die bij Belgacom werken. Vraag het maar eens aan een technieker hoe vaak ie al een lunchpauze heeft kunnen nemen? De andere diensten binnen belgacom lijden daar natuurlijk ook onder zoals de dispatching ( idc genaamd ), de helpdesks , het iac die onterecht van alles naar het hoofd geslingerd krijgt. Tijdens meetings krijgen deze technici van onderaannemers dan nog te horen dat wie het meest flexibel is kan blijven terwijl de maximum flexibiliteit reeds lang bereikt is. Iedereen gaat gebukt onder enorme stress , wat ook het verhoogde aantal afwezigen verklaart.
Verkoopsdiensten staan onder druk en moeten willens nillens in opdracht de klant met onduidelijke info overhalen. Een technieker komt dan bij de klant en kan beginnen zijn tijd verspillen aan het rechtzetten van wat met scheef verkocht heeft. Dit resulteert in tijdsverlies die je niet mag onderschatten en ondanks deze toestanden wordt er van hem of haar nog steeds dezelfde rendabiliteit verwacht. Het veranderen of cancelen van installaties brengt een enorme werkdruk teweeg voor de binnen diensten etc... de kwaliteit van het geleverde werk zie je ziender ogen achteruit gaan.
Dus inderdaad naakte ontslagen zullen er niet vallen omdat het deksel van het stinked potje erop moet blijven. Medewerkers zwijgen wijselijk en kiezen voor hun eigen eieren.
Laat de sociale inspectie zich met belgacom maar eens bezig houden!? Zal waarschijnlijk nooit gebeuren want wie wil horen en is ermee gebaat dat belgacom het toonbeeld is van moderne slavernij? Ah en laten we toch niet geloven dat afgevaardigden iets in de pap te brokken hebben! Buiten het beslissen welk zeepje er wordt gebruikt voor het wassen van de handen en de zachtheid van het toiletpapier hebben die gewoon niks in de pap te brokken en de idealisten onder hen worden algauw ontnuchterd. Nee hoor alles is al op top niveau beslist incl met medeweten van de vakbonden. Een ding echter ziet er goed uit en dat is dat men er niet zal in slagen een degelijk kwalitatief niveau te halen waardoor , ja hoor belgacom niet anders zal kunnen dan hun oude manier van werken terug in het leven te roepen. De periode waarbij de technieker nog tijd kreeg om service aan de klant te geven zal terug in het leven geroepen worden, met als gevolg aanwervingen. Voor degene die die meent dat dit een naieve uitleg is zou ik zeggen " spreek eens een technieker of andere medewerker aan en vraag hem of haar eens hoe ze zich in hun vel voelen.
besluit: er zullen dus absoluut geen naakte ontslagen vallen integendeel men zal noodgedwongen terug moeten overstappen naar aanwervingen.
Ik zou zeggen nice try Belgacom huh, of zou ik hen onwetend moeten noemen tov bovenstaande zaken? de enige die niet onwetend zijn zijn nu net de vakbonden of wat dacht men? dat het management van belgacom dit juist kan inschatten.
Haha wij zijn toch stomme belgen