christophe
Naam
christophe callewaert
Topic(s)
sociaal nieuws, sociale bewegingen, vakbonden, media
About christophe
Internetjournalist (°1973)
Gewoond in Ruiselede, Tielt, Gent en Brussel
Berichten
christophe's blog
De Morgen herkauwt Focus Knack herkauwt ...
14.02.2010
Op weekdagen bevatten kranten het nieuws van gisteren, haastig bijéén geschreven rommel, nieuws dat je de dag voordien al las op hetzelfde moment als de journalist van de krant die het geschreven heeft, toen het van de Belga-telex rolde en op tientallen websites gepubliceerd werd.
Maar in het weekend zijn de kranten wel nog de moeite, hoor je wel eens. Dan kan je lezen tot zondag. Dan maken krantenbazen een product dat tijdschriftenmakers in verlegenheid brengt. Zijn weekendkranten de toekomst van de krant?
Bij de Morgen weten ze het nog niet zo zeker.
In DM-magazine een bewerking van hetzelfde Engelstalige promo-interview met Sade dat ook al over vele bladzijden werd uitgesmeerd in Focus Knack.
Ik zou het nooit gemerkt hebben, mocht De Morgen niet zo stom geweest zijn om dezelfde cover te gebruiken als Knack.
Bijlage | Grootte |
---|---|
sadeIMG_9770.JPG | 113.3 KB |
Belga staakt
01.02.2010
De redactie van het persagentschap Belga heeft van 's middags tot 19 uur maandagavond het werk neergelegd.
Ze deed dat uit onvrede met het personeelsbeleid van de directie. Zo wordt de nachtdienst voortaan uitbesteed aan het Nederlandse persagentschap ANP. Valse zelfstandigen zouden de ochtenddienst moeten verzorgen.
Meer info op:
http://www.agjpb.be/vvj/nieuws.php?nieuwsid=630
Humo, hoe onafhankelijk kan je zijn?
14.01.2010
De term “onafhankelijk” is vandaag nog wat meer van zijn glans kwijtgeraakt. Vlaanderens “onafhankelijk weekblad” was al onderdeel van een mediamultinational, maar zit voortaan nu ook vastgeklonken aan Woestijnvis. De holding De Vijver neemt de operationele leiding over Humo over.
De Vijver is de holding boven het productiehuis Woestijnvis. Die is voor 40 % in handen van Corelio (uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad). De rest van het kapitaal zit nog bij de oprichters Erik Watté en Wouter Vandenhaute. Vandenhaute zit in de raad van bestuur van Corelio. De Vijver controleert ook 40% van het productiehuis deMENSEN (Blokken, Villa Vanthilt en Dieren in Nesten). De Ronde van Vlaanderen, de Omloop Het Volk, Parijs-Brussel en de Brabantse Pijl werden de voorbije jaren ook al gekocht door Vandenhaute.
De Vijver krijgt nu 49 % van de aandelen van Humo. De kleinste meerderheid van het weekblad blijft bij Sanoma. In ruil krijgt Sanoma 25 % van de tv-activiteiten van De Vijver (van Woestijnvis dus). Woestijnvis katapulteert meteen ook Sam De Graeve (eindredacteur van De Slimste Mens) naar de hoofdredactie van Humo.
Kunt u nog volgen?
Humo is nu dus het halfzusje van de tweeëiige tweeling De Standaard en Het Nieuwsblad en van het meest invloedrijke productiehuis van Vlaanderen en dan ook nog eens van de tweede grootste private leverancier van de VRT (deMENSEN dus).
Het is als een “onafhankelijk” voetbalmagazine dat uitgegeven wordt door Anderlecht.
Sanoma-baas Aimé Van Hecke was trouwens in zijn vorig leven als directeur televisie van de VRT de architect van het exclusiviteitscontract dat Woestijnvis elk jaar 30 miljoen euro oplevert. Door deze wending komt zijn droom uit om Sanoma een tv-poot te geven. Negen jaar na het mislukken van Bonanza krijgt Vandenhaute nu toch zijn weekblad.
Qua mediaconcentratie zijn we ook weer een hele stap opgeschoten. Er ontstaat nu een cluster met de VRT, De Standaard, Het Nieuwsblad, Woestijnvis, deMENSEN, Humo en alle andere tijdschriften van Sanoma. In een Sanoma-persbericht wordt die mediaconcentratie zo omschreven: "Sanoma Magazines Belgium en De Vijver willen het creatieve talent in Vlaanderen nog meer bundelen. Die bundeling moet in het nieuwe crossmediale landschap vuurwerk kunnen geven." De Aimé Van Hecke-poëzie kent geen grenzen.
De redactie van Humo wou al lang weg bij "zonnekoning" Van Hecke, maar komt nu midden in die cluster terecht. Voortaan moeten ze werken vanuit de kantoren van Woestijnvis, kritisch en onafhankelijk schrijven over hun werkgever die enkele bureaus verder zit.
Parket: media zijn bloedhonden
12.01.2010
De heren Van Isacker (DM), Vandermeersch (DS en HN), Daenen (HLN) en Goens (VTM) moeten zeker eens het interview op de Knack-website met de Hasseltse parketwoordvoerder Erwin Steyls lezen.
"Het mag dan al gaan over een bizarre dubbele moord, ik ben enorm verrast door de manier waarop de media op deze zaak zijn gesprongen. Ik hoop dat we dit in de toekomst niet nog eens moeten meemaken."
"Ik heb hen gezegd dat het bloedhonden zijn die telkens weer op zoek gaan naar nog sensationeler nieuws."
"Maar de activiteiten van de journalisten waren wel storend en in bepaalde gevallen zelfs hinderlijk."
"Nog voor het einde van de ondervragingen zijn er al talrijke artikels verschenen waarin buren, kennissen en collega's van de verdachte elk hun waarheid hebben verkondigd."
Heren, nog altijd er van overtuigd dat "we nog nooit zo goed bezig zijn geweest"?
Opvolger Kardinaal Danneels is bekend
12.01.2010
Kardinaal Danneels kan met een gerust hart met pensioen. Zijn opvolging is verzekerd. Een ontroerend kersthomilie of een hartverwarmend homilie tijdens de Te Deum-viering? Daar draait de nieuwe man van Rome zijn hand niet voor om. Lees maar mee met het voorproefje dat vandaag in De Morgen verscheen. Het begint toepasselijk met een citaat van Moeder Theresa.
"I want you to be concerned about your next door neighbor. Do you know your next door neighbor?"
Moeder Teresa
"Het is niet de eerste keer dat dit land een gruwelijke misdaad meemaakt, en telkens weer vechten ongeloof, verbijstering, verontwaardiging en woede voor de overhand. Maar ditmaal lijken die gevoelens nog sterker en uitgesprokener te leven dan anders. De stilte is nog dieper, het onvermogen tot begrijpen en verklaren nog immenser. Dat komt omdat de identificatie zelden groter was, en omdat de Vlaamse droom zelf, dieper dan ooit tevoren, in een van haar kernwaarden getroffen is."
...
"En hoe verweer je je tegen het noodlot, tenzij met woede en verontwaardiging?
De buurman-moordenaar is de overtreffende trap van dat gevoel. Omdat hij niet alleen het ultieme noodlot incarneert, maar ook en zelfs vooral de illusie vernietigt dat je je er ook maar enigszins zou kunnen tegen wapenen."
...
"Net in dat vermeende veilige paradijs heeft ditmaal niet eens alleen het noodlot toegeslagen, maar heeft het noodlot zelfs de gedaante van de buurman aangenomen."
...
"Maar toch was nooit eerder de kritiek op de pers zo hevig en vooral zo emotioneel. Misschien omdat de pers in haar portret van de dader een spiegel heeft gemaakt waarin Vlaanderen iemand ziet die zo erg op zo velen van ons lijkt? Misschien omdat net die aanblik van een duivel in het vermeende paradijs zo ondraaglijk is dat we het eigenlijk liever niet willen weten?"
Ik denk dat Yves Desmet dat zeer goed gaat doen.
Mediakritiek na de dubbele moord
11.01.2010
"Na de crèchemoord in Dendermonde haalde burgemeester Piet Buyse nog scherp uit naar de media. Deze keer moeten we het zelfs zonder lucide burgervader stellen." Dat stond hier nog vrijdag te lezen. Een beetje voorbarig en al te pessimistisch want ondertussen kwamen er toch heel wat reacties op de mediastorm.
Bert Anciaux was na zijn scherpe uithaal op zijn weblog al meteen kop van jut in De Morgen. Alle hoofdredacteurs (met uitzondering van Karl van den Broeck van Knack) kweelden daar in koor: "Al wat Anciaux zegt, is hij zelf" en "we zijn nog nooit zo goed bezig geweest".
Karl van den Broeck schreef op Knack.be: "De vaderlandse pers heeft vorige week netjes haar plicht gedaan: de lezer informeren. Maar of daar nu écht tientallen pagina's voor nodig waren terwijl de harde feiten in één paragraaf konden worden gevat, is weer een andere vraag."
Geert Buelens staat na de reacties op zijn kersessay terug met beide voeten op de grond. "Ook al wordt in de marge wat over de media gedebatteerd, de mallemolen draait gewoon door. Of beter: er is maar één potentieel sensationeel incident nodig, om die molen op nog hoger toerental te laten draaien. Het effect is dat van een lawine. Nagenoeg alles en iedereen wordt meegesleurd." Dat schrijft hij in zijn column in De Standaard.
Advocaat Walter Van Steenbrugge had het vorige week donderdag op deredactie.be al over De schaamte voorbij.
Na kerstessay van Geert Buelens: mediacrisis vraagt structurele oplossingen
05.01.2010
In het slotdeel van de zeer lezenswaardige mediakritiek van Geert Buelens staat een belangrijke paragraaf waar Peter Vandermeersch en minister van Media Ingrid Lieten lijken over te lezen.
“De situatie is uiteraard te complex, de manier van werken te ingebakken en de financiële belangen zijn te groot om aan deze situatie iets te kunnen veranderen door een simpel wilsbesluit. Ook hopen op een mentaliteitswijziging is even naïef als te geloven dat de mens zich zal ontwikkelen tot een vredelievend wezen dat alleen maar het goede zal doen.”
Een structureel probleem los je niet op met vrijblijvende verklaringen en beloftes. Een kerstboodschap van de koning helpt niet tegen armoede en werkloosheid.
Vreemd genoeg bevat ook het essay van Geert Buelens zelf nogal wat “simpele wilsbesluiten”. Kranten moeten berichten checken. Kranten moeten dunner en beter worden. Media moeten kritiek op zichzelf toelaten. Enzovoort.
De repliek van Peter Vandermeersch is één lang “wilsbesluit”.
“Een essentieel deel van dat antwoord kunnen wij zelf, als redactie van deze krant en deze site geven. Door elke dag te streven naar betere en evenwichtigere journalistiek. Door de grijnsjournalistiek achterwege te laten. Door het buitenland de plaats te geven die het toekomt. Door woord en wederwoord te respecteren. Door onszelf op de redactie en in onze krant voortdurend ter discussie te stellen. Door fouten te vermijden en ruimhartig recht te zetten. Door kritiek op onszelf ernstig te nemen en een brede plaats te geven. Door, kortom, aan betere journalistiek te doen. Niet in dienst van onze uitgever. Maar in dienst van de democratie.”
Ontroerend mooi. Maar dat is ook juist wat Buelens aanklaagt. Dat dat allemaal niet of te weinig gebeurt en dat er structurele redenen zijn waarom dat niet gebeurt.
Rem op de commercialisering
Ook de reactie van minister van Media Ingrid Lieten drijft op de hoop op een mentaliteitswijziging.
“De veranderingen komen bij voorkeur en in eerste instantie van binnenuit. Het dagelijks naleven van de journalistieke deontologie; meer redactionele ruimte maken voor onderzoeksjournalistiek; het dubbelchecken van bronnen en gegevens; het invoeren van redactiestatuten en -raden; het zijn maar enkele van de mogelijkheden.”
Als de commercialisering en de moordende concurrentie de oorzaak zijn van de verloedering van de media, dan moet we op zoek naar voorstellen die een rem zetten op de commercialisering.
Het essay van Buelens bevat enkele interessante aanzetten. Buelens stelt voor om de steun aan de commerciële media afhankelijk te maken van een opgelegd percentage buitenlandnieuws. Minister Lieten gaat op dat voorstel door en denkt aan “voorwaarden die de pluriformiteit versterken en de kwaliteit en de redactionele onafhankelijkheid verhogen”. Alleen spijtig dat zij bij overheidssteun enkel aan het zogenaamde 'protocol met de geschreven pers' denkt (slechts 1 miljoen euro) en niet aan de overheidsadvertenties (goed voor 93,7 miljoen euro) of de goedkope posttarieven (goed voor tientallen miljoenen euro). Die twee laatste subsidiestromen zitten (ook) op andere niveaus wat het voor een Vlaams minister natuurlijk niet makkelijk maakt in dit complexe land.
Paywall voor deredactie.be
Buelens vergist zich wel als hij oppert om de VRT-site betalend te maken. Dat zou dan de andere nieuwssites de mogelijkheid moeten bieden om hun berichten achter een paywall te stoppen. De VRT moet zoveel mogelijk mensen bereiken met kwaliteitsvol nieuws. Dat kan niet als de openbare omroep zich enkel richt tot de nieuwsjunks die bereid zijn diep in de buidel te tasten voor de vele nieuwssites die ze dagelijks afschuimen. Een goede toegankelijke openbare nieuwssite is ook de beste stimulans voor de commerciële sites om het minstens even goed te doen.
Slotsom: goed dat De Standaard de moed heeft om het mediadebat te voeren. Mooi dat Buelens toont dat mediakritiek ook in Vlaanderen een hoog niveau kan halen. Spijtig dat er nog zo weinig originele en baanbrekende oplossingen op tafel komen. Misschien moeten we daarvoor ook eens over de grenzen kijken. Het totaal ondergewaardeerde rapport van Leonard Downie, de voormalige hoofdredacteur van The Washington Post en Columbia professor Michael Schudson blijft een bron van inspiratie. Wie na het lijvige essay van Buelens en de vele reacties nog niet verzadigd is, moet zeker eens bij Downie te rade gaan.
Murdoch en Microsoft samen tegen Google?
24.11.2009
Mediamagnaat Rupert Murdoch (eigenaar van ondermeer New York Post, The Times, The Sun, Wall Street Journal en Fox News) voert geheime gesprekken met Microsoft over een deal die Google zou pijn moeten doen.
Bing, de zoekmachine van Microsoft zou het alleenrecht krijgen om te linken naar de websites van Murdochs News Corp. Microsoft zou daarvoor diep in de buidel moeten tasten.
Volgens Techcrunch komt een kwart van de bezoekers op de website van Wall Street Journal via Google. Als Murdoch de ader tussen Google en WSJ.com doorknipt, verliest hij dus een kwart van de advertentie-inkomsten.
Zou de deal Google echt pijn doen? Als een mug die een olifant steekt, zegt Jeff Jarvis, auteur van What would Google do. Jarvis verwijst naar een Duits onderzoek. Alle belangrijkste Duitse nieuwssites maken slechts 4,1 procent uit van de topzoekresultaten van Google. Wikipedia alleen al is meer dan drie keer belangrijker voor Google: 13,6 procent van de hoogste zoekresultaten komen van de 2.0-encyclopedie.
Onderzoeker Jeffrey Lindsay schrijft daarom terecht dat het plan enkel kan lukken als Murdoch alle andere grote nieuwssites (dus ook New York Times, The Guardian en BBC) en de persagentschappen Reuters en AP meelokt naar Bing. Maar dat zou dan een kartel zonder weerga zijn. Om nieuws te vinden zouden alle surfers dan verplicht moeten passeren langs Bing van Microsoft.
Wellicht zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Murdoch is er vooral op uit om een stukje van de advertentie-inkomsten van Google af te snoepen. Met dergelijke 'geheime onderhandelingen' probeert hij wellicht het bedrijf achter de populairste zoekrobot zenuwachtig te maken. Google is in de VS goed voor 30 procent van alle reclame-inkomsten op het net. Dat is een pak meer dan alle krantensites samen (13 procent).
Volgend jaar loopt ook de '900 miljoen dollar'-deal tussen MySpace en Google af. Murdoch kocht MySpace in 2005, maar kon er nog niet veel plezier aan beleven. Enkele maanden geleden stootte Facebook MySpace van de troon als populairste netwerksite. Google betaalt nu elk jaar 300 miljoen dollar aan Murdoch opdat MySpace op elk profiel de Google-zoekmachine integreert, maar zou dat bedrag ferm willen verlagen.
Een beetje spin is altijd meegenomen aan de vooravond van belangrijke onderhandelingen.
En België?
Vlaamse uitgevers volgen dergelijke steekspelen natuurlijk met argusogen. Ook zij zien hoe hun nieuwssites zo goed als niets opbrengen en soms zelfs verlieslatend zijn.
Hier en daar hoor je dan: we moeten de lezers laten betalen op het net. Ik heb die uitspraak nooit goed begrepen. Behalve De Standaard is er geen enkele site die eigen artikels gratis weggeeft. Ja, Belga-artikels die hebben ze allemaal. Maar eigen content? Op HLN.be kan je niet eens het editoriaal van Luc Van der Kelen vinden. Op Demorgen.be vind je wel een editoriaal en een selectie uit de opiniepagina's, maar dat is dan ook alles.
Gaan Van Thillo en co hun lezers dan laten betalen voor Belga-berichtjes? Dan moet Van Thillo in één ruk door deredactie.be van het net halen en Belga verbieden om hun nieuws te verkopen aan een gratis nieuwssite.
Stakende Humo-redacteurs communiceren met hun lezers
24.11.2009
Onder de kop 'De Halt! van Humo' legt de redactie van het weekblad uit waarom er deze week twee dagen gestaakt wordt bij uitgever Sanoma.
Sanoma wil 12,5 miljoen euro besparen. Het besparingsplan dateert al van 2 juni en behelst het ontslag van 76 werknemers. De personeelsdelegatie en de directie van Sanoma onderhandelden 24 weken lang. Het personeel aanvaardt geen naakte ontslagen, maar volgens CEO Aimé Van Hecke zijn een aantal gedwongen ontslagen onvermijdelijk.
Vorige week ging Sanoma over tot het collectief ontslag van 76 werknemers. Woensdag legden de werknemers in de Sanoma-vestigingen in Diegem en Antwerpen een eerste keer het werk neer. Deze week wordt twee dagen gestaakt.
De redactie van Humo schrijft:
"Humo is de zwaarst getroffen titel: er moeten vijf mensen vertrekken. Bij de radio- en tv-pool (die de televisiegids in het midden van dit blad maakt) en bij de documentatie, twee onmisbare ondersteunende diensten, sneuvelen nog eens respectievelijk 14 en 9 arbeidsplaatsen. Dat is niet alleen erg slecht nieuws voor hen: het zou onvermijdelijk ook zware gevolgen hebben voor de kwaliteit van dit blad."
De redacteurs menen dat er helemaal niet zo diep gesneden moet worden. "Sanoma Magazines Belgium is immers géén bedrijf in crisis: vorig jaar werd er nog een aanzienlijke winst gemaakt (15 miljoen euro), en zelfs in dit crisisjaar zal er nog een miljoenenwinst zijn."
Het personeel dreigt volgende week een hele week te staken. "Dan zou ook de productie van Humo in het gedrang komen." Maar zo ver zal het misschien niet komen. Rossete Van Rossem, directeur corporate communications bij Sanoma zegt aan Belga dat de directie opnieuw de gesprekken aanknoopt met de personeelsdelegatie.
"Daarom toont de directie de intentie om opnieuw in dialoog te treden met de personeelsdelegatie. Een stafdelegatie speelt daarin een actieve rol", zegt Van Rossem.
Mediaconcentratie in Vlaanderen: het wordt erger
18.11.2009
Het nieuwe rapport over Mediaconcentratie in Vlaanderen, dat de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) volgens het Mediadecreet elk jaar moet opstellen, bevat een schat aan informatie over het Vlaamse medialandschap.
Het rapport brengt mooi in kaart hoe (bijna) elke mediasector gedomineerd wordt door enkele bedrijven. De concentratie is het sterkst bij de radio. Twee spelers - de VRT en de Vlaamse Mediamaatschappij – controleren daar meer dan 88 procent van de markt.
Vijf regionale zenders proberen wat tegenwicht te bieden. Vier van hen verenigden zich in 2008 onder de naam Radio Nostalgie en vormen daardoor de facto één zender. Alles wijst er op, schrijft de VRM, dat “het medium radio een daling kent van de diversiteit van het productaanbod (met minder spelers actief in het radiolandschap”.
Ook op de tv-markt blijkt de concentratie te groeien. Dat is opmerkelijk aangezien er de laatste maanden en jaren toch heel wat beweegt. VRT, VMMa en SBS zijn goed voor 78 procent van de markt. Dat is zeven procent meer dan in 1997.
Bij de geschreven pers is het verdwijnen van Het Volk het meest opmerkelijke feit hoewel die krant op het eind niet meer dan een kopblad van Het Nieuwsblad was. Over het krantenlandschap schrijft de VRM: “Gezien de beperkte omvang van de afzetmarkt lijken zeven Nederlandstalige titels een behoorlijk aantal. Echter, binnen elke categorie kan de consument slechts kiezen tussen 1 of 2 publicaties.”
Hiaten
Ondanks de vele cijfers en gegevens bevat het rapport ook hiaten. Zo valt er niets te lezen over de toenemende synergie tussen de titels (Het Laatste Nieuws en De Tijd die respectievelijk de sport- en economiekaternen van De Morgen vullen bijvoorbeeld) of over de verschraling van het aanbod in de kranten (minder buitenlands nieuws en minder cultuurberichtgeving, de teloorgang van de politieke redactie van De Morgen). Daarover beschikken we niet over harde informatie, moeten de onderzoekers van de VRM ootmoedig toegeven. Het wetenschappelijk onderzoek schiet op dat vlak inderdaad schromelijk tekort.
De VRM neemt voor het eerst ook de televisiedistributeurs Belgacom en Telenet op in het rapport, maar helaas wordt daar weinig mee gedaan. Kan het dat het privé-bedrijf Telenet beslist welke zenders de Vlaming te zien krijgt? En wat met de eigen content die de distributeurs aanbieden? Zo was er enkele maanden geleden al een kleine rel toen Telenet aankondigde Amerikaanse series in primeur aan te bieden via zijn tv-theek.
De VRM stelt ook de verstrengeling van het media-aanbod vast. “De mediagroepen werken steeds vaker samen om nieuwe mediaproducten in Vlaanderen te lanceren.” Maar trekt daar wel een zeer vreemde conclusie uit. “De verschillende vormen van samenwerking dragen bij tot de toename en diversiteit van het Vlaamse media-aanbod.”
Conclusies
Het is nu aan het Vlaams parlement om met de verzamelde gegevens aan de slag te gaan. De VRM stelt zelf geen maatregelen voor en doet al evenmin voorstellen voor verder onderzoek. Wij moeten enkel de sector in kaart brengen, zegt VRM-voorzitter Eric Brewaeys.
Ten aanzien van de media koesteren onze politici de onthoudingsplicht. Ondanks de oproepen om te evolueren naar een zorgplicht, zal dat wellicht nog een tijd zo blijven.
Fabiola is dood! (x3)
17.11.2009
Voor de derde keer dit jaar werd koningin Fabiola door de media dood verklaard. Twee weken geleden schreef Walter Pauli op de website van De Morgen dat een zoveelste longontsteking de koningin fataal werd. Sindsdien kunnen abonnees de krant niet meer online raadplegen (http://www.demorgen.be/krant/). Ook een oplossing om te vermijden dat je onzin de wereld instuurt.
Maandag was het de beurt aan Belga om mee te surfen op de 'Fabiola is dood'-hype. Op alle krantenredacties kwam het bericht binnen dat Fabiola “stierf bij het horen van de scheiding van Laurent en Claire”. Samen met dat overlijdensbericht had ook éne ‘Dardinaal Kanneels' via Belga de kreet 'tetten' verspreid aan alle media.
Het bleek het resultaat van een “commercieel initiatief van de hiërarchie”, liet de misnoegde redactie van Belga even later weten. Die hiërarchie had de website www.ihavenews.be gelanceerd zonder medeweten van de redactie. Burgers kunnen via die website breaking news melden, een beetje zoals het 4040-project van VTM.
Maar in tegenstelling tot 4040 belandt het nieuws rauw en ongecontroleerd bij de klanten van Belga.
Zowel de redactie als de journalistenbond reageerden boos op de miskleun. “Met het project ihavenews.be heeft de Belga-directie op een onvergefelijke wijze de circuits van tips en nieuws in elkaar laten overlopen”, schrijft de Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België (AVBB).
De AVBB rakelt in één beweging een frustratie op die al langer leeft bij de medewerkers van Belga: “De AVBB roept tot slot de aandeelhouders-mediahuizen op om Belga niet langer onder ongepaste druk te zetten om diensten te leveren die niets met journalistiek te maken hebben. Belga verdient het terug het pure persagentschap te worden dat het vele decennia tot grote voldoening van iedereen is geweest.”
De Ihavenews-stunt is een mooi voorbeeld van hoe (veel) traditionele media omgaan met participatieve journalistiek (ook wel eens burgerjournalistiek genoemd). Elders in de wereld hebben experimenten met participatieve journalistiek al geleid tot uitmuntende verslaggeving.
In België komen we niet verder dan de VRT die burgerpaparazzi zoekt en dan verbaasd is dat mensen foto's van BV's in compromiterende situaties opsturen. Of De Morgen die elke week een bloemlezing van de meest achterlijke lezersreacties op krantensites publiceert. En nu dus Belga dat ongefilterd anoniem geroddel verheft tot breaking news.
"800.000 Belgen gediscrimineerd wegens handicap die ze niet hebben"
10.11.2009
Bij nieuwsberichten op de sites van De Standaard en De Morgen zou eigenlijk een waarschuwing moeten staan. “Kan onzin bevatten”, of zoiets.
Lees deze paragraaf bijvoorbeeld eens uit een artikel dat maandag op al die websites stond (en 's anderendaags natuurlijk ook in Metro):
“Uit interviews afgenomen bij 26.756 Europeanen, onder wie 1.000 Belgen, blijkt dat 17 procent van de Belgen, en 16 procent van alle Europeanen, de laatste twaalf maanden het slachtoffer zijn geweest van discriminatie. [...] In ons land is discriminatie omwille van etnische origine het wijdst verspreid. Zo'n 71% van de respondenten gaf aan zich hierdoor benadeeld te voelen. Ongelijke behandeling op basis van een handicap (63%) of religie (54%) komen op de tweede en de derde plaats.”
Dat betekent dus dat meer dan 12 procent van de Belgen vorig jaar het slachtoffer werd van racistische discriminatie en dat bijna 11 procent van alle Belgen vorig jaar gediscrimineerd werd wegens zijn handicap.
Er zijn in ons land zo'n 300.000 personen met een handicap. 800.000 Belgen zijn dus vorig jaar gediscrimineerd voor een handicap die zij niet eens hebben.
De cijfers zouden afkomstig zijn van de Eurobarometer. Ze staan in dit rapportje.
Die 71 en 63 procent slaat op het aantal Belgen dat vindt dat discriminatie op basis van ethnische origine en op basis van een handicap wijdverspreid is.
De cijfers op zich zijn ernstig genoeg. Belgen zijn er meer dan andere Europeanen van overtuigd dat racisme vaak voorkomt in ons land.
En ook dat andere cijfer klopt. Eén op zes Belgen voelde zich gediscrimineerd het voorbij jaar.
De journalist had ook nog wel andere interessante cijfers uit de eurobarometer kunnen halen. Zo is een Belgische Obama nog veraf. Belgen zijn minder dan de andere Europeanen geneigd een premier van allochtone afkomst te aanvaarden. Een holebi-premier zien ze dan weer meer zitten dan de gemiddelde Europeaan.
Ex-De Morgen-journalisten lanceren 'De Werktitel'
15.10.2009
Enkele oud-journalisten van De Morgen lanceren een nieuw media-initiatief. Op de groepsblog De Werktitel gaan ze "nieuws [maken] waarvoor de reguliere media hun neus ophalen, omdat ze dat soort onderwerpen niet meer willen, kunnen, durven of mogen brengen."
Onderzoeksjournalist Georges Timmerman wordt hoofdredacteur van De Werktitel. Hij werd eerder dit jaar ontslagen bij De Morgen. Tom Cochez, Jeroen de Preter en Tim F. Van der Mensbrugghe (allen ex-De Morgen), Stijn Debrouwere en Bram Souffreau zitten in de redactie van De Werktitel.
"Onze bedoeling is redelijk hoog gegrepen", schrijft hoofdredacteur Georges Timmerman (of hoofdkaas, zoals hij in De Morgen-jargon genoemd wordt op de blog) in zijn eerste edito.
"We willen de journalistiek opnieuw uitvinden, niets minder dan dat. Met de reguliere journalistiek, zoals die bedreven wordt door de klassieke media, gaat het namelijk niet de goede kant op. Met de financiële crunch als alibi is de commercialisering van de media het voorbije jaar naar een nog hogere versnelling geschakeld. Het moment waarop de klassieke media hun geloofwaardigheid dreigen te verliezen komt stilaan angstwekkend dichterbij. Met jongensachtig enthousiasme en niet gehinderd door al te bescheiden ambities stelt De Werktitel zich daarom tot doel om, op kleine schaal en met de beperkte middelen waarover we beschikken, terug te gaan naar de corebusiness van het journalistieke métier."
De groepsblog telt al één artikel: een interview met Nick Davies, de auteur van Flat Earth News die begin oktober te gast was op Het Andere Boek. De Werktitel wil elke dag met een nieuw stuk uitpakken.
De Werktitel moet het voorlopig hebben van de vrijwillige inzet van de journalisten. Een business model is er nog niet. "Maar daar wordt aan gewerkt", zegt hoofdredacteur Timmerman.
De groepsblog wil in een eerste periode een laboratorium zijn voor journalisten die uit de krantenwereld komen en dus niet zo veel ervaring hebben met internetjournalistiek, aldus Timmerman.
De redactie telt nu zes mensen, maar kan wel nog uitgebreid worden. "Ik heb de indruk dat er in de traditionele media nogal wat ontevreden journalisten rondlopen", zegt Georges Timmerman.
Ontslagen bij Het Nieuwsblad bevroren
06.10.2009
Lezers van Het Nieuwsblad vonden sinds vrijdag een groeiend aantal blanco bladzijden in hun krant. In de maandagkrant hadden vier witte pagina's moeten staan, maar dat kon de hoofdredactie op het laatste nippertje tegenhouden.
Het personeel van Het Nieuwsblad is boos omdat er zes journalisten de laan worden uitgestuurd en dat nauwelijks vijf maanden na een collectief ontslag dat vijf redactiemedewerkers trof. De krant trok in tussentijd wel enkele journalisten aan die ontslagen waren bij De Morgen.
Maandag werd het conflict op de spits gedreven en de vakbonden stelden een ultimatum: ze dreigden er zelfs mee om de krant niet te laten verschijnen. Dat dreigement miste zijn effect niet. De ontslagen worden bevroren. De hoofdredactie is bereid te onderzoeken of er alternatieven mogelijk zijn en beloofde ook meer openheid over de toekomst van de krant.
Kort geleden nam Peter Vandermeersch, algemeen hoofdredacteur van de Corelio-kranten, de teugels stevig in handen bij Het Nieuwsblad. De krant doet het in vergelijking met de grote concurrent Het Laatste Nieuws niet zo goed.
Het Nieuwsblad is op zoek gegaan naar enkele gezichtsbepalende figuren. Zo moet Liesbeth van Impe (ex-De Morgen) de 'Luk van der Kelen' van Het Nieuwsblad worden.
"We zullen aantrekken ons niets van kwaliteit"
06.10.2009
Waarom nog geld verspillen aan nalezen? Metro staat toch ook vol fouten?, moet krantenboer Van Thillo gedacht hebben en hij gooide meteen zijn meest getalenteerde eindredacteurs buiten. Maar zijn legendarische besparingswoede begint nu tot hilarische toestanden te leiden.
Politicoloog Carl Devos had het maandag een opiniestuk lang over soa (seksueel overdraagbare aandoening dus). Pas als hij halverwege de namen van Vande Lanotte en Stevaert laat vallen, blijkt dat zijn stuk eigenlijk over sp.a gaat.
Vandaag mag havenschepen Marc Van Peel (CD&V) - in het vet! - een artikel over het nieuwe havenhuis openen met het volgende gestamel: “Wij zullen aantrekken ons niets van dit advies.”
Bijlage | Grootte |
---|---|
soa.jpg | 79.5 KB |