Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Uitbetaling van werkzoekenden: wie doet meer, beter en goedkoper?

[Opinie] Uitbetaling van werkzoekenden: wie doet meer, beter en goedkoper?

Na de beslissing van de regering tijdens haar begrotingscontrole om een audit naar de efficiëntie van de sociale zekerheidsinstellingen te laten uitvoeren, wordt in enkele Vlaamse kranten nu ook de aanval ingezet op de rol van de vakbonden als uitbetalingsinstelling van werkloosheidsvergoedingen. Een onterechte aanval want het is nog maar de vraag of de overheid het beter en goedkoper zou doen. En vooral: zou de overheid evenveel doen?

Voor alle duidelijkheid: de administratievergoedingen die het ACV ontvangt voor de uitbetaling van werkzoekenden, worden alleen gebruikt voor de organisatie van deze uitbetaling. Deze fondsen worden daarom ondergebracht in een volledig aparte boekhouding die volledig los staat van de syndicale ACV-boekhouding. Deze boekhouding wordt heel streng gecontroleerd: zowel door het ACV zelf (lokale en nationale audits) als door de RVA en uiteindelijk het Rekenhof.

De administratievergoeding die het ACV ontvangt om de uitbetaling van werkzoekenden te organiseren wordt zeer efficiënt gebruikt:
- het ACV beschikt over een zeer fijnmazig lokaal netwerk van dienstencentra waar werkzoekenden met hun vragen bij experten terecht kunnen. Want een werkloosheidsdossier beheren is veel complexer dan de maandelijkse uitbetaling. Het ACV helpt bijvoorbeeld de werkzoekende bij het correct samenstellen van het dossier (hulp bij het invullen van de gezinstoestand, opvolgen van het periodeverloop,…);

- het ACV organiseert deze dienstverlening voor werkzoekenden zeer kostenefficiënt. Per dossier krijgt het ACV een administratievergoeding van 13,17 euro. Dit is bijvoorbeeld 2,68 euro minder dan de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (overheidsinstelling die niet-gesyndiceerde werkzoekenden uitbetaalt) per dossier ontvangt (cijfers voor 2004, RVA).

Het ACV doet trouwens veel meer voor werkzoekenden dan enkel hun maandelijkse uitkering uitbetalen:
- de ACV Werkzoekendenwerking verzamelt lokaal en nationaal werkzoekenden en behartigt hun belangen zowel intern als extern;

- met ACV-Bijblijven wil het ACV werkzoekenden op weg helpen naar werk door hen de weg te wijzen naar en in contact te brengen met opleidingen en trajecten;

-het ACV werkt ook heel nauw samen met de vzw Vokans (Vormings en Opleidingskansen). Vokans organiseert opleidingen voor werkzoekenden, doet aan begeleiding van werkzoekenden, zet samen met bedrijven en sectoren acties op naar werkzoekenden,…;

- in de controle op hun zoekgedrag naar werk staat het ACV werkzoekenden werkzoekenden actief bij.

Deze belangenbehartiging, dienstverlening en bijstand aan werkzoekenden is voor het ACV zeer belangrijk. Voor alle duidelijkheid: de administratievergoeding wordt hiervoor niet gebruikt.

Als de vakbonden hun historische rol als uitbetalingsinstelling van werkloosheidsvergoedingen zouden verliezen, is het ook nog maar de vraag welke administratie binnen de overheid deze rol zou kunnen overnemen. De RVA (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening) is nu al overstelpt met extra taken: de administratie rond het tijdkrediet, de controles op het zoekgedrag van werkzoekenden, de dienstencheques,…

Het pleidooi om werkloosheidsvergoedingen rechtstreeks door de overheid te laten uitbetalen, komt trouwens op een raar moment. Net nu de laatste jaren in bepaalde kringen de loftrompet over privatisering luid gestoken wordt, zou de omgekeerde beweging in een sector waar dit zeer goed loopt zeer merkwaardig overkomen.