Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

"De autoindustrie komt zijn beloften voor het klimaat niet na"

"De autoindustrie komt zijn beloften voor het klimaat niet na"

Een tiental actievoerders voerde vandaag actie aan de kabinetten van premier Verhofstadt en federaal minister van Leefmilieu Tobbacki. Als Belgische vertegenwoordigers op de Europese raadsvergadering in juni moeten zij bij Europa aandringen op dwingende normen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens.
“Dat is nodig want de autoconstructeurs maar ook voorzitter Barroso van de Europese Commissie bakken vooral hete lucht als het gaat over inspanningen om de klimaatswijziging aan te pakken. Zo rijdt mijnheer Barroso met een SUV die hem bij een ritje naar de bakker minstens een halve kilo meer CO2 oplevert dan brood”ii, zegt Jeroen Verhoeven van de actiegroep “4x4info”. De actievoerders informeerden meteen ook fijntjes naar de CO2-uitstoot van de wagens van beide Belgische ministers.iii

webflyer_NL.jpg

Nieuwe cijfers tonen dat de inspanningen die de autoconstructeurs vorig jaar leverden om nieuwe wagens zuiniger te maken, slechts een derde opleverden van de vooruitgang die men in 1998 aan de Europese Commissie beloofdei. De energie-efficiëntie van wagens verbeteren speelt een sleutelrol in het aanpakken van de klimaatswijzigingen, want hoe meer brandstof een wagen verbruikt, hoe meer CO2 hij uitstoot in de atmosfeer.

Om bindende normen te vermijden, maakte de Vereniging van Europese Automobielconstructeurs (ACEA) in 1998 aan de Europese Commissie de belofte om de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens tegen 2008 terug te dringen tot 140g CO2 per kilometerii. De wagens die de Europese autoconstructeurs vorig jaar verkochten, hadden gemiddeld nog een uitstoot van 160g CO2/km. Dat was slechts een verbetering van 1 percent tegenover het jaar ervoor. Een duidelijk signaal dat de Europese Commissie nu wel moét opteren voor bindende normen.

Voorzitter Barroso zet de Europese Commissie jammer genoeg niet op de goede weg. Barroso rijdt energie-efficiëntie volledig in de kant met zijn persoonlijke keuze voor een brandstofverslindende SUV met een CO2-uitstoot van minstens 265g per kilometeriii, dat is bijna het dubbele van de Europese doelstellingen.
Hiermee illustreert hij de tendens dat autoconstructeurs hun technologie vooral aanwenden om steeds zwaardere wagens met een hoger vermogen te maken.

De actievoerders schenken daarom bij hun ontvangst door minister Tobback en door een medewerker van het kabinet van premier Verhofstadt een illustratieiv van de scheefgetrokken verhouding tussen Barroso en zijn wagen, dewelke in minder dan 8500 kilometer zijn eigen gewicht in CO2-uitstoot reproduceert. Over een periode van 4 jaar is Barroso hiermee persoonlijk verantwoordelijk voor een CO2-uitstoot die meer dan 8 ton hoger ligt dan de Europese doelstellingenv.
Poolreiziger Dixie Dansercoer, die op dat ogenblik op weg naar Spitsbergen is, ondersteunt de eisen van de actievoerders door in een boodschap hieraan toe te voegen dat: “een groot deel van onze gedragingen zoals autokeuze en rijgedrag alleen maar het resultaat zijn van het imiteren van opgedrongen trends, zoals bijvoorbeeld brandstofverslindende SUV’s en andere ‘urban assault vehicles’. Met een minimum aan verantwoordelijkheidsgevoel voor de toekomst, mogen en kunnen we de auto niet langer meer beschouwen als onze vrijheid en gebruiken als statussymbool”.

Met deze actie willen de actievoerders de ministers Verhofstadt en Tobback eraan herinneren dat België haar verantwoordelijkheid als lidstaat moet nemen, en moet pleiten voor bindende Europese normen voor de gemiddelde CO2 uitstoot van nieuwe wagens. De vrijblijvende beloftes van de autoconstructeurs, die verantwoordelijk zijn voor 15% van de CO2 uitstoot van de Europese Unie, voldoen volstrekt niet.

Ten slotte sparen bindende normen voor energie-efficiëntie zowel het klimaat als de brandstofuitgaven voor de Europese economievi.