Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Vrachtwagenchauffeurs vinden niet altijd veilige en comfortabele parking

Vrachtwagenchauffeurs vinden niet altijd veilige en comfortabele parking

BRUSSEL -- Slapen op een veilige parking, lekker eten voor een redelijke prijs of een wasbeurt in een propere douche. Het zijn vooralsnog geen vanzelfsprekende dingen voor vrachtwagenchauffeurs die vaak dagenlang 'on the road' zijn. Dat blijkt uit een zwartboek van de Belgische Transportarbeidersbond ABVV-BTB.

001INDY0164.JPG

Van juni tot augustus doorkruisten de militanten van de socialistische transportarbeidersvakbond BTB het land om zicht te krijgen op de toestand van de parkings langs de Belgische autosnelwegen. In totaal werden 66 parkings gecontroleerd. “Daaruit bleek dat het leven duur is onderweg. Gemiddeld betaal je 12 euro voor een dagschotel. Al zijn er ook restaurants die 17 euro durven vragen”, zegt federaal secretaris Frank Moreels. Ook de hygiëne laat soms te wensen over. “Er zijn te weinig douches. Als er zijn moet er vaak voor betaald worden en aparte douches voor vrouwen zijn er nauwelijks.”

Zeker 's avonds is het zoeken naar een parkeerplaats. “Op bepaalde momenten is er een bezettingsgraad van 125 procent. Dat betekent dat een vijfde van de vrachtwagens geparkeerd staat op plaatsen waar dat eigenlijk niet mag: dubbelgeparkeerd of op de pechtstrook.” Op die parkings is het ook niet altijd veilig. “Als er al over veiligheid wordt gesproken, gaat het altijd over de lading of de benzinestations, nooit over de veiligheid van de chauffeurs. Vorig jaar kregen 104 chauffeurs een vergoeding uitbetaald van de verzekering voor de diefstal van persoonlijke bezittingen. Ook ladingdiefstal komt steeds meer voor. Soms schrikken overvallers niet terug voor geweld op de chauffeurs die liggen te slapen.

De veiligheid en de kwaliteit van de parkings is volgens de BTB ook een Europees probleem. Bijna 85 procent van de vrachtwagens op Belgische parkings is van buitenlandse origine. Ook Belgische chauffeurs toeren heel Europa rond. “Er moet dan ook een Europees gecoördineerde aanpak komen met minimumnormen voor het aantal plaatsen en het comfort”, zegt Frank Moreels. Ondertussen zouden enkele kleine ingrepen al veel kunnen veranderen, meent de BTB. Frank Moreels: “We denken aan aparte plaatsen voor koelwagens die veel lawaai maken, geluidschermen of een groene zone om de parking af te schermen en reducties voor vrachtwagenchauffeurs.”

De BTB weet ook waar het geld kan gehaald worden. “Blijkbaar weet men geen raad met de opbrengsten van de boetes. Wij stellen voor dat de boetes geïnd bij overtredingen door vrachtwagenchauffeurs dienen om parkings veilig en comfortabel te maken voor professionele chauffeurs.”

De voorstellen van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael vond de BTB te eenzijdig gericht op beveiliging van de lading. “Drie à vier superbewaakte parkings zijn ook geen oplossing. Die staan in een mum van tijd vol. Vraag is ook wie dat zal betalen. Wij vrezen dat de chauffeur vaak zelf zal moeten opdraaien”, aldus Frank Moreels.

Foto's: Gilles Verschoore

001INDY0102.JPG

Rustplaats Kruishoutem: door een tekort aan plaatsen staan de vrachtwagens tot op de oprit van de rustplaats. Ook de plaatsen voor bussen en auto's staan vol met trucks. Op deze rustplaats botste een acht maand geleden een vrachtwagenchauffeur op een vrachtwagen die op de oprit geparkeerd stond toen hij even naar het toilet wou.

001INDY0120.JPG

Kruishoutem: enige tijd geleden brandde het restaurant af, waarna het werd vervangen door een restaurant in inprovisatoire containers (zie volgende foto).

001INDY0116.JPG

Kruishoutem: het restaurant in containers. Toen deze foto werd genomen, kwart voor zes vanochtend, was het restaurant nog gesloten, waardoor de vrachtwagenchauffeurs hier ook geen mogelijkheid hadden om naar het toilet te gaan.

001INDY0142.JPG

Nazareth: hier staan de vrachtwagens tot 30 meter van de oprit.

001INDY0158.JPG

Nazareth: door het tekort aan plaatsen moeten de chauffeurs zich in dubbele rijen gaan parkeren op plaatsen die er niet voor voozien zijn.

001INDY0171.JPG

Nazareth: In de gewone toiletten is er alvast één urinoir buiten dienst. Toen ik vroeg om een kijkje te mogen nemen in de toiletten en wasruimtes speciaal voorzien voor truckers werd mij de toegang geweigerd.

001INDY0209.JPG

Rechts op de foto: Frank Moreels