Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Hoofddoekverbod stedelijk onderwijs Antwerpen?

[Opinie] Hoofddoekverbod stedelijk onderwijs Antwerpen?

Wij hebben uit vertrouwelijke bron vernomen dat Antwerps schepen van onderwijs Robert Voorhamme een hoofddoekverbod wenst in te voeren voor personeelsleden binnen het stedelijk onderwijs Antwerpen. BOEH! kant zich tegen elke vrouwonvriendelijke beslissing die vrouwen dwingt hun eigenheid te ontkennen! Dergelijke uitsluitingmaatregelen druisen in tegen het voorgehouden diversiteits- en emancipatiebeleid van de stad Antwerpen. Wij zijn diep teleurgesteld en maken een aantal kanttekeningen bij dit vrouwonvriendelijk en discriminerend voorstel.

Elke leerkracht wordt geacht ‘onpartijdig’ te zijn. Maar stellen dat een leerkracht met een hoofddoek haar levensbeschouwelijke overtuiging oplegt aan leerlingen vinden wij een zwak argument. Het is de taak van elke school om oplossingen te zoeken wanneer er zich incidenten zouden voordoen. Indien een leerkracht haar of zijn boekje te buiten gaat op basis van politieke of religieuze overtuiging, moet men de persoon in kwestie aanspreken op haar of zijn gedrag, niet op het uiterlijk. Dit probleem wordt niet opgelost door zelf als school aan onderdrukking te doen. Bovendien is een schoolreglement waarin het verbod vermeld staat een aantasting van de mensenrechten. Onderwijs moet juist een weerspiegeling zijn van de huidige multiculturele en multireligieuze samenleving. Een samenleving waar iedereen het recht heeft verschillend te zijn. Het onderwijs moet een voorbeeldfunctie nemen en er juist voor zorgen dat jongeren, ouders, leerkrachten leren omgaan met diversiteit. Een school die zich inlaat met de persoonlijke en levensbeschouwelijke keuzes van haar leerkrachten schendt zelf het neutraliteitsbeginsel. Dat politieke en commerciële symbolen geen plaats mogen hebben in onze scholen daar zijn wij het absoluut mee eens. Maar levensbeschouwelijke symbolen over dezelfde kam scheren als politieke en commerciële symbolen vinden wij een stap te ver. Er wordt evenmin rekening gehouden met het feit dat de hoofddoek voor de moslimvrouwen die het dragen geen religieus symbool is, maar een religieus voorschrift. Het dragen van een hoofddoek maakt bijgevolg deel uit van hun persoonlijke beleving van de islam.

Wij willen nogmaals benadrukken dat wij opkomen voor een actief pluralisme en inclusieve neutraliteit waarin er ruimte is voor mensen van alle religies en levensbeschouwingen op voet van gelijkheid. Neutraliteit moet gewaarborgd zijn op het niveau van de functie-uitvoering, niet op het niveau van uiterlijke kenmerken. De kern van emancipatie is immers het recht op vrije keuze. Wij willen dat dit ook geldt voor de keuze van vrouwen om een hoofddoek te dragen.

Het verbod zal gelden voor ‘alle personeelsleden van het stedelijk onderwijs’. Concreet gaat het over drie personeelsleden binnen het basisonderwijs met hoofddoek; één binnen het personeel van het secundair onderwijs; één personeelslid binnen het DKO met keppeltje en drie personeelsleden binnen het volwassenenonderwijs met hoofddoek. Naar de toekomst zal dit nefaste gevolgen hebben. Het verbod zorgt voor een beknotting van het recht op arbeid van moslimvrouwen. Dit is niet emancipatiebevorderend en is in strijd met de rechten van de mens. Wat met de stagiairs die momenteel op zoek zijn naar een stageplaats? Wat met de laatstejaarsstudenten die binnenkort afstuderen als leerkracht? Stad Antwerpen wil werk maken van een divers personeelsbeleid, ze wil drempels wegwerken om te garanderen dat diverse groepen kansen krijgen! Wel door een hoofddoekverbod op te leggen doet men net het tegenovergestelde. Wij zijn deze loze beloftes meer dan beu! Zowel op het niveau van onderwijs, tewerkstelling alsook de maatschappelijke aanvaarding van de allochtone gemeenschap gaat het van kwaad naar erger!

Wij betreuren dat dit plan achter gesloten deuren bekokstoofd wordt. Wij vragen ons af of de potentiële getroffenen in kwestie geraadpleegd werden. Zoniet heeft men blijkbaar na het doorvoeren van het verbod voor personeel nog niks geleerd.

Wij roepen het Antwerps stadsbestuur op dit voorstel op te bergen en conform het non-discriminatiebeginsel iedere burger, ongeacht haar of zijn afkomst, geloof of overtuiging als gelijke te behandelen. Wij zijn de hoofddoekendiscussie meer dan beu en vinden dat het tijd is dat er werk wordt gemaakt van de aanpak van de werkelijke problemen in onze stad!

Baas over eigen hoofd! - Antwerpen, 24 februari 2008

Europa; het continent van de

Europa; het continent van de vrijheid!

hoofddoekverbod

Wat bezielt o.a. sommige linkse politici om voortdurend op de kar van extreem-rechts te springen ? Wat bezielt Vlaamse politici, opinieschrijvers, eminente filosofen om voortdurend 'alloctonen' te provoceren, uit te dagen, te beledigen. Heren (en sommige dames), doe eens de moeite om eens een serieuse babbel - face to face - te hebben met een vrouw die een hoofddoek draagt. misschien zul je dan op een andere manier reageren dan te schermen met allerlei rationele discours over de scheiding van kerk en staat, moslimfundamentalisme ... Hoprlijk schaam je je dan heel diep. Ben je bereid je verontschuldigingen aan te bieden
Stop eens met jullie te bemoeien met de dresscode van 'allochtone' vrouwen. Maak in plaats eens werk van o.a. de achterstand van 'allochtone leerlingen' in het Vlaams onderwijs en zorg er o.a. voor dat het lerarenkorps multicultureel ingekleurd wordt (ga eens na hoeveel onderwijspersoneel van 'allochtone origine' is en vraag je af waarom dit zo is ...

ECHTE reden, volgens mij, van "hoofdoekenverbod"

De ECHTE reden en DOEL achter het “hoofddoekverbod”, volgens mij, een “criminalisering” van de islam en de arabische islam-cultuur. De héle reveille van die islam(kultuur) en het ostentatief “kiezen” van veel vrouwen met “arabische roots” voor het dragen van een hoofddoek is soms niet min of meer dan een spontane antiimperialistische reactie tegen de kolonialistische oorlog tegen de arabisch/persische/kleinaziatisch-afrikaanse wereld SINDS de EERSTE wereldoorlog.
Die wereldoorlog (de inzet was een imperialistische herverdeling van de wereld) heeft eigenlijk niet opgehouden, voor de volkeren in dat deel van de wereld. (ik vond het boek “Botsing van beschavingen” van Robert Fisk hierover heel verhelderend)
Ingegeven door de verscherpte concurrentie omwille van de algemene crisis van het imperialisme, omwille van de acute gevolgen van die crisis IN de imperialistische regios ZELF, krijgt die (wereld)-oorlog een nieuwe impuls. De imperialisten MOETEN oorlog voeren, om de concurrentie te voeren, om markten te herverdelen, om een verhoogde uitbuitingsgraad op te leggen aan de werkende klasse in de hele wereld EN om de gevolgen van de crisis in EIGEN regio te verzachten en opstand in EIGEN regio te vermijden EN om een allibi te hebben om een “fascistisch” OORLOGSregime in EIGEN regio te kunnen opleggen.
In de arabisch/perzische wereld onstaan er “nationalistische-antiimperialistische” verzetideologiën. En wat binden al die volkeren daar? De cultuur van de islam! Je ziet dat er in het Midden-Oosten organisaties onstaan waarvan de ideologie en de politieke lijn evolueerd van Feodaal of burgerlijk nationalistisch/islamitisch naar burgerlijk-democratisch antiimperialistisch. Zo kun je de Hezbollah (en zijn interne ontwikkeling) vergelijken met de Kwomingtang in China.
In China was onder leiding van Soen Jat Sen een duidelijke ontwikkeling naar nationaal-democratich antiimperialistisch, die gestopt is geworden door Tsjang Kai Sjek die een Kwomingtang naar een feodaal-burgerlijke politieke lijn deed ontwikkelen om de NATIONALE burgerij aan de macht te zetten (in concurentie/coexistentie met BUITENLANDSE kapitalisten).
In het Midden-Oosten is er eerder een omgekeerde beweging merkbaar.
Dat is volgens mij dus het verschil met de “fundamentalistische” islamitische verzetsbewegingen. Plus dat er veel “fundamentalisme” onstaat door provocatie en infiltratie door buitenlandse geheime diensten (zoals de CIA en de Mossad)
Om de bevolking hier bij ons, in Europa, “voor te bereiden” en “warm te maken” voor een kolonialistische/imperialistische oorlog tegen het arabisch/persisch antiimperialistisch verzet die in feite aanstuurt op één grote arabisch/persische burgerlijk-democratische staat (en het is de islamcultuur die iedereen bindt) moet men de islam criminaliseren, moeten de islamieten hun eigenheid “afzweren”, zullen op den duur (in een oorlogsituatie) de islamieten als “collaborateurs” of als “vijfde colonne” of als “mogelijke terroristen” vervolgd worden.
Om de eigen bevolking hieraan te doen wennen, om het voor hen aanvaardbaar te maken is er die ideologische “hetze” tegen de islam en de arabisch/islamitische cultuur.

Mijn mening maar wie ben ik

Mijn mening maar wie ben ik ?
In enkele woorden
Ik vind integratie heel belangerijk
De Vlamingen hebben bewezen dat hun meertaligheid een grote
troef is,dus beste vrienden doe zo voort..........
Nederlands 1
Wij begrijpen meestal Frans Engels Duits Evetueel Spaans
dat is een sterke troef ,ik heb een paar Turkse vrienden
wondermooie mensen ,ik Breng mijn Vakantie door in Turkije
of Marokko niets anders dan lof
Ik vind lichtbruine huidskleur heel mooi,vind het zonde
om al dat moois te verbergen
Vroeger hadden de nonnen bij ons ook een hoofdoek niemand
stoorde zich daaraan ,nu bestaat dat ook niet meer
Er zijn wel bijna geen nonnen meer