Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Reclame heeft desastreuze impact op armste consumenten

Reclame heeft desastreuze impact op armste consumenten

BRUSSEL -- Twee op drie consumenten met een bescheiden inkomen denken verkeerdelijk dat kraantjeswater duurder is dan flessenwater. “Het gebrek aan informatie en de argumenten die de reclame gebruikt, leiden er toe dat deze consumenten flessenwater kopen dat 250 keer duurder is dan kraantjeswater”, zegt gebruikersorganisatie Oivo. Het is één van de voorbeelden van de negatieve gevolgen van reclame op het consumentengedrag van de zwakste sociale groepen.

reclamebus.jpg

(foto Bogers)

Dagelijks worden we bestookt met 6000 reclameboodschappen en dat mist zijn effect niet. Uit een onderzoek van Oivo in opdracht van de socialistische vakbond ABVV blijkt dat die reclame vooral een negatieve impact heeft op het consumentengedrag van de sociale groep met de laagste inkomens.

Consumenten met de laagste inkomens kiezen een voedingsproduct bijvoorbeeld op basis van het merk en de prijs en niet op basis van kwaliteit zoals de versheid, de afwezigheid van kunstmatige stoffen of ggo's. Eén op drie consumenten met een bescheiden inkomen kookt nooit en ze kopen ook vaker bereide maaltijden als pizza's.

“De consumenten die behoren tot de lage sociale groepen, zijn meer 'gemanipuleerd door' de stereotype beweringen in de reclameboodschappen die oproepen tot een genadeloze strijd tegen de gevaarlijke micro-organismen”, schrijft Oivo. Deze consumenten vinden bijvoorbeeld meer dan andere sociale groepen dat je een huis geregeld met desinfecterende middelen moet te lijf gaan of dat een huis elke dag moet schoon gemaakt worden.

Nutteloze insecticiden
De consumenten met een bescheiden inkomen laten zich ook vaker opzadelen met nutteloze insecticiden. Ze kopen er meer en in tegenstelling tot andere consumenten ook vaak preventief, dus nog voor er een kakkerlak of mier in de keuken verschijnt. De bescheiden inkomens doen over het algemeen vaker impulsieve aankopen.

Meer dan andere sociale groepen willen ouders met de laagste inkomens hun kinderen niks te kort doen. Ze kopen daardoor veel sneller massageoliën (66 % meer dan gemiddeld!), zeep en speciale melk voor baby's. 92 % van de minderbegoede ouders vindt het daardoor aangespoord door de schreeuwerige “Terug naar school”-campagnes ook een must om te gaan winkelen voor het begin van het nieuwe schooljaar. Bij de gemiddelde sociale groepen is dat maar 30 %.

De consumenten met een bescheiden inkomen grijpen ook sneller naar een geneesmiddel. Ze kiezen ook veel vaker een duur merkengeneesmiddel en laten de generische varianten links liggen. Dat komt omdat ze een negatief beeld hebben op de generische middelen. “Die globale verwerping kan verklaard worden door slechte kennis van de producten en het feit dat eerder geloof wordt gehecht aan de geruchten over de efficiëntie van de generische geneesmiddelen, die de ronde doen”, schrijft Oivo.

Energiebesparend
Nieuws over mogelijkheden om premies aan te vragen voor energiebesparende verbouwing en het aanbrengen van isolatie bereiken dan weer onvoldoende de laagste sociale inkomens. Zij vragen daardoor tot driemaal minder vaak een premie aan waar ze nochtans recht op hebben.

“De prijs en de commerciële druk zijn de belangrijkste elementen die aankopen uitlokken”, besluit Oivo. “De consumptie is onderhevig aan veel reclame die, gekoppeld aan de commerciële technieken en de promotieaanbiedingen, de consumenten aanzet tot meer kopen en overconsumptie. Dat gevolg zien we vooral bij de consumenten die minder goed gewapend zijn.”

Oivo pleit voor een betere bescherming en systematische en voldoende niet-commerciële informatie. Verenigingen en verbruikersorganisaties moeten daarom meer publieke ruimte krijgen in de media. Oivo vraagt ook meer toezicht op oneerlijke of gevaarlijke commerciële praktijken.
Het ABVV gaat de nieuwe staatssecretaris voor Armoedebestrijding Jean-Marc Delizée confronteren met de resultaten van het onderzoek. ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw wil in het komend sociaal overleg een serieuze verhoging van de brutolonen en van de minimumlonen afdwingen.

Is er hier ergens een

Is er hier ergens een officieel OIVO standpunt te vinden?

Merci

oivo