Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Oosterweelverbinding- Burgemeester Tobback heeft het verkeerd voor

[Opinie] Oosterweelverbinding- Burgemeester Tobback heeft het verkeerd voor

In de Knack van deze week noemt burgemeester Tobback van Leuven de Oosterweelverbinding ‘een bodemloze put’. Hij beweert dat alle Vlaamse steden en gemeenten de komende twintig jaar mee zullen moeten betalen voor de Oosterweelverbinding. stRaten-generaal is geen voorstander van deze Oosterweelverbinding, maar wil toch reageren hierop. De burgemeester speelt namelijk in op de door het Antwerpse bestuur gepropageerde angst dat de geldkranen van de Vlaamse regering dichtgedraaid zullen worden bij het alsnog omgooien van het roer in dit dossier. Bij een keuze voor een alternatief tracé, bijvoorbeeld.

1. Het is pertinent onjuist te stellen dat Vlaamse steden en gemeenten mee opdraaien voor de stijgende factuur van de Oosterweelverbinding. De bouw van de Oosterweelverbinding – in welke versie dan ook: met Lange Wapper, via alternatief tracé of nog anders – wordt immers volledig bekostigd door middel van tolheffing. Alleen wie de verbinding gebruikt zal ervoor betalen.

De Vlaamse regering financiert wel de opstartkosten van dit dossier, met name de werkingskosten van de BAM – de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel die instaat voor het realiseren van de Oosterweelverbinding. In absolute cijfers gaat het hierbij om een hoog bedrag (bv. 80 miljoen euro studiekosten, juridische lonen en communicatiefactuur in de periode 2003-2007), waarvan stRaten-generaal vindt dat de BAM dit beter geïnvesteerd had in de uitwerking van een andere manier om de Antwerpse ring te sluiten. Afgewogen tegenover de totale kost van de Oosterweelverbinding gaat het om een 5 of 6 procent, schatten wij.

2. Uit de eigen middelen financiert de Vlaamse regering ook nog die andere luiken uit het Antwerpse Masterplan: openbaar vervoer, fietspaden, sluizen, etc. Als regio met een gigantisch verkeersprobleem heeft Antwerpen nood aan deze investeringen. Een stad met een historisch ten onrechte niet kwijtgescholden schuldenlast dit soort investeringen misgunnen is misplaatst.

Het is goed dat Vlaanderen via opstartkosten en reguliere begroting mee investeert in het financieren van een oplossing voor de mobiliteitsellende in en rond Antwerpen. Heel Vlaanderen profiteert daarvan.

De burgemeester heeft wel een punt wanneer hij zegt dat in Vlaanderen bestuurlijke transparantie een illusie is. Het echte verhaal over de Oosterweelverbinding moet nog geschreven worden, maar nu al weten we dat het hoofdstuk over open bestuur en eerlijke communicatie daarin flinterdun zal zijn.

Manu Claeys
Peter Verhaeghe
stRaten-generaal

surfen op het gevoel

Ik ga ervan uit dat de mensen die sinds lang tegen de Lange Wapper protesteren echt wel hun dossiers kennen. Maar de golf van protest die nu is ontketend, surft eerder op gevoel dan op kennis.

Ervan uitgaan dat politici allemaal koppige ezels zijn die tegen iedereen in iets willen doen dat niet goed is, dat is heel erg dom. Want zo zwart-wit is het niet.

De desinformatie komt momenteel van beide kanten. Laat de politici dit dossier heroverwegen op basis van rationele argumenten en dan de knoop doorhakken. Alleen ezels veranderen nooit van gedacht.

Wat Groen! betreft: dit is hypocrisie ten top. In het jaar 2000 waren ze dolenthousiast over de Oosterweelverbinding. 8 jaar later draaien ze hun kar, en denken zo stemmen te halen bij de brede protestbeweging die is ontstaan. Meesurfen op het gevoel, inderdaad. Maar geen blijk van langetermijnvisie en werken aan een duurzame ontwikkeling.