Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Doe beter dan de autoconstructeurs in hun misleidende reclameadvertenties

Doe beter dan de autoconstructeurs in hun misleidende reclameadvertenties

BRUSSEL -- Greenpeace lanceert vandaag een nieuw spel op zijn website dat mensen oproept om de misleidende advertenties van autoconstructeurs te parodiëren. De bezoeker kan eerst stemmen op de reclamespot die hij het meest misleidend vindt. Daarna krijgt hij de kans om nog beter te doen en zelf een autoreclame te creëren. Die wordt dan verstuurd naar de autoconstructeurs met de boodschap dat hun 'groene' verhaaltjes doorzichtig zijn en dat ze beter de daad bij het woord voegen en echt zuinige en klimaatvriendelijke auto's bouwen.

banner_carads_nl.jpg

“Met alom aanwezige reclamecampagnes en agressieve marketing laten de constructeurs uitschijnen dat ze alles doen om de impact van auto's op het klimaat te verminderen. Daarmee draaien ze een rad voor de ogen van milieubewuste burgers”, zegt Joeri Thijs van Greenpeace België. “Het staat vandaag goed om een product 'groen' te kleuren. Misleidende greenwashing is dan ook schering en inslag. Voor de autoconstructeurs is de klimaatverandering niet meer dan een marketingopportuniteit. Ondanks die 'groene' façade blijven ze energieverslindende auto's bouwen en promoten (1). Achter de schermen lobbyen ze al jaren tegen de regelgeving die de EU voor eind 2008 wil invoeren om de CO2-uitstoot van nieuwe auto's te beperken (2).”

Voorbeelden van greenwashing zijn niet ver te zoeken: een 4x4 promoten in het oerwoud met de boodschap “for city addicts” zoals Volkswagen deed met de Tiguan of pretenderen dat een auto geen uitstoot heeft zoals Toyota met zijn “Zero emission”-reclame deed. Ook BMW pakt graag uit met zijn “groene” Efficient Dynamics, terwijl de constructeur blijft zweren bij het dogma van alsmaar krachtigere en dus energieverslindende auto's. Hier en daar enkele zuinige technologieën inpassen blijft dan (want verwijzing naar vorige zin) niet meer dan een druppel op een hete plaat.

“We lanceren deze ludieke en interactieve vorm van actie omdat we ervan overtuigd zijn dat heel wat mensen , net als wij, verontwaardigd zijn door dit soort leugenachtige reclame en 'groene' marketing. Want het is niet met grote reclamecampagnes dat de klimaatverandering zal gestopt worden.”

Greenpeace vraagt van de autoconstructeurs dat zij echt zuinige en klimaatvriendelijke auto's bouwen en stoppen met het blokkeren van een ambitieuze EU-regelgeving inzake CO2-uitstoot van nieuwe auto's. Greenpeace vraagt dat de EU eindelijk weerstaat aan de druk van de autolobby en een gemiddelde doelstelling oplegt voor nieuwe auto's met een uitstoot van 120 g CO2/km tegen 2012 en 80 g CO2/km tegen 2020. Deze doelstellingen moeten ondersteund worden door voldoende hoge boetes in geval van niet-naleving. Ze mogen bovendien niet in het voordeel van de Duitse auto-industrie spelen via een voorkeursbehandeling voor constructeurs van zwaardere auto's.

Surf naar http://www.greenpeace.be

Contact
Joeri Thijs, campaigner klimaat-transport, Greenpeace België
+ 32 496 26 31 92

Noten

(1) Zie ook de briefing van Greenpeace “Autoreclame en CO2 – Hoe oprecht is de milieubezorgdheid van de autoconstructeurs”?: http://www.greenpeace.org/belgium/nl/press/reports/autopublicity
(2) Lees meer in het Greenpeacerapport over de autolobby “Driving climate change”: http://www.greenpeace.org/belgium/nl/press/reports/drivingclimatechange
Nederlandse samenvatting: http://www.greenpeace.org/belgium/nl/press/reports/drivingclimatechange-...

--