Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Financiële audit dienstencheques geschrapt

Financiële audit dienstencheques geschrapt

Iedereen die de dienstencheques met enige sympathie en/of kritische zin volgt kan nu wel de boeken sluiten en de zaken op z'n beloop laten. De waardevolle en verhelderende financiële audit van Price Waterhouse Cooper over de dienstenchequesondernemingen voor 2006 is voor 2007 niet hernomen. Onbegrijpelijk. Het is alsof men de controle op de Sociale Maribel in de Non-Profit (goed voor 700 miljoen €) zou afschaffen en zeggen, doe maar aan. Is de druk van de ondernemingen, zowel uit profit als non-profit hoek, zo groot dat er geen verder onderzoek naar het boekhoudkundig en economisch reilen en zeilen meer gewenst was. Legde het onderzoek van PWC en de conclusies die het toeliet, te veel pijnpunten bloot? En waarom volgt geen enkel universitair instituut dit 'sociale project' op. Er is geen voorgaande van tewerkstellingsproject waar zoveel sociale zekerheids- en belastingsgeld naar versluisd wordt. Het overstijgt het DAC, BTK-volume en Sociale Maribelvolume. Maar het marktmechanisme maakt de doelstellingen twijfelachtig en het resultaat onmeetbaar, zeker als de evaluatie en controle uitbesteed wordt aan commerciële ondernemingen, die dan nog, zoals bij Price Waterhouse Coopers, ontslagen worden van verder onderzoekswerk.

Grafieken en tabellen zijn te vinden op: http://www.npdata.be/BuG/99/

Dienstencheques-mei-2003-juli-2008.gif

Het gebruik van dienstencheques als goedkoop betaalmiddel op rekening van de RSZ voor kuis en strijk neemt alsmaar toe.

Door de afschaffing van de finanticiële audit weet niemand nu of er een verbetering is van het uiterst lage jobrendement (57% volgens audit Price Waterhouse Cooper) en wat er gebeurd is met de extreme winst of overschot die gemiddeld 20% bedroeg in 2006. Pas in 2009 zal enig resultaat beschikbaar zijn als er al een nieuwe opdracht tot financiële doorlichting gegeven wordt. Het wachtten op de financiële rekeningen van de Nationale Bank is een maat voor niets omdat de dienstenchequesactiviteit niet in een aparte boekhouding moet ondergebracht worden.

In 2008 1,1 miljard € cash vrijgemaakt voor dienstencheques als goedkoop betaalmiddel

Er wordt in 2008 voor meer dan 1,1 miljard € geld cash afdragen voor een tewerkstellingsplan waar meer dan de helft van de werknemers vroeger werk had (Idea Consult), waar maar 57% van het geld aan lonen van dienstenchequeswerknemers wordt besteed en waar volgens de laatste gekende cijfers 20% winst gemaakt wordt of overschotten die aan andere doeleinden besteed wordt (Price Waterhouse Cooper). Enkel een vierde van alle gelden gaan naar lonen van nieuw aangeworven dienstenpersoneel dat voor haar in dienst treding nog geen werk had. En dat aandeel zal in de toekomst al maar kleiner worden.

Men mag zich afvragen waarom het begeleidingscomité voor de dienstencheques met alle bevoegde ministeries en mét de sociale partners de financiële audit die in voor 2006 werd uitbesteed aan PWC niet voor 2007 heeft hernomen? Wie kan daar een een parlementaire vraag over stellen?

Gebruik dienstencheques gaat verder in stijgende lijn

Het gebruik van dienstencheques in juni 2008 laat zich aflezen in de afgifte van cheques door de ondernemingen aan Sedexo in juli 2008: het aantal ingebrachte cheques in juli 2008 is 6.175.105, het hoogste ooit, en met 698.113 benadert men de 700.000 gebruikers die ooit minstens 10 dienstencheques gekocht hebben sinds mei 2003 en met 1.994 de 2.000 actieve ondernemingen, want de niet-actieve worden na een jaar inactiviteit geschrapt.

Berekend voor de eerste 7 maanden van 2008 worden 66.057 jobs met dienstencheques betaald voortgaande op een gemiddelde jobtime van 60%. Zoals Idea Consult in haar evaluatierapport toepaste had de helft van deze werknemers voordien reeds een job, vraag is wat met de financiering van deze jobs is gebeurd, of is gewoon de financiering vervangen zonder jobcreatie en hoeveel omkadering is op dienstencheques gezet die ook door andere financiering betoelaagd wordt?

Voor een sanering van dienstenchequestewerkstelling

Ter afsluiten hernemen we de kernpunten voor een sanering dienstencheques zoals ook naar voor gebracht in het seminarie dienstencheques georganiseerd door het Steunpunt Armoede: Inleiding voor het Steunpunt Armoede (http://www.npdata.be/Data/Dienstencheques/Doc/Steunpunt-Armoede/Tekst-He...)

- Controle over dienstenchequesactiviteit terug naar bevoegde sectoren
- Betoelaging onder vorm van dotaties aan de respectievelijke PC's
- Aanwending gemeenschapsgelden ENKEL voor lonen dienstenjobs
- Enkel BIJKOMENDE jobs voor betoelaging in aanmerking laten komen
- Materiële en logistieke kosten ten laste leggen van de gebruikers
- Vorming en begeleiding kansengroepen op budget gemeenschappen

Jan Hertogen, socioloog